سه شنبه25 ارديبهشت 1403     Tuesday, May 14, 2024
1401/09/07
کدخبر :75482
5
چاپ :

۱۱۰ هزار نفر در استان کرمان بیکار هستند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: «۲ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۵ سال استان کرمان در سن کار قرار دارند و از این تعداد ۹۷۱ هزار و ۲۵۱ نفر معادل ۳۶ درصد شاغل هستند .

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان این‌که نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله در کشور ۱۶ درصد و این آمار در استان کرمان ۲۳.۴ درصد است، گفت: «۲ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۵ سال استان کرمان در سن کار قرار دارند و از این تعداد ۹۷۱ هزار و ۲۵۱ نفر معادل ۳۶ درصد شاغل هستند که نشان می‌دهد بخش عمدۀ جمعیت در سن کار استان شاغل نیستند».

جعفر رودری افزود: «نرخ تکفل شغلی در استان کرمان ۲.۹۲ نفر است یعنی به ازای هر فرد شاغل در استان، حدود سه نفر غیرشاغل و مصرف‌کننده داریم که این مساله می‌تواند منجر به فقر شود».

وی با بیان این‌که ۸۶۲ هزار نفر شاغل و حدود ۱۱۰ هزار نفر بیکار در استان کرمان داریم، ادامه داد: «نرخ بیکاری بانوان در کشور ۱۶ درصد اما در استان کرمان نزدیک به ۳۴ درصد است و ما به لحاظ نرخ بیکاری خانم‌ها شکاف عظیمی با کل کشور داریم به طوری که باید بحث اشتغال آنان در اقتصاد استان به عنوان یک راهبرد مهم مورد توجه قرار گیرد».

 با تشریح وضعیت اشتغال استان به تفکیک آماری، بیان کرد: «نرخ بیکاری بالای جوانان استان بهویژه جوانان تحصیل‌کرده و بانوان، نکته‌ای راهبردی در اقتصاد استان کرمان محسوب می‌شود که باید به‌صورت ویژه به آن پرداخته شود».

وی بیان کرد: «تعهد اشتغال استان کرمان در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۶۰ هزار و ۳۷۴ نفر است که از این تعداد ۵۲ درصد در بخش صنعت، ۳۰ درصد در بخش خدمات و ۱۸ درصد در بخش کشاورزی تعریف شده است».

رودری ادامه داد: «نرخ پایین مشارکت بانوان و افزایش سطح سواد کاملا مشهود است که این را می‌توان به اشتغال بیشتر مردان در بخش‌های کشاورزی، معدن و اشتغال کمتر بانوان در این بخش‌ها مرتبط دانست».

پایین بودن نرخ مشارکت اشتغال زنان کرمانی

وی اضافه کرد: «نرخ مشارکت اشتغال برای مردان در استان کرمان ۶۷ درصد است که نزدیک به میانگین کشوری قرار دارد اما در حوزۀ زنان این نرخ بسیار پایین است؛ هر چند در سال‌های اخیر نرخ مشارکت بانوان نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است».

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان ادامه داد: وی تاکید کرد: «۸۶۲ هزار نفر شاغل و حدود ۱۱۰ هزار نفر بیکار در استان کرمان داریم که خانم‌های خانه‌دار، افراد در حال تحصیل و سایر، عمدۀ جمعیت بیکاران استان را تشکیل می‌دهند و باید ارتباط تحصیل جوانان با نیاز بازار کار و افزایش کیفیت آموزش را در افزایش اشتغال در استان کرمان مورد توجه جدی قرار داد».

رودری گفت: «اشتغال در سه ماهۀ نخست امسال در استان کرمان ۹ هزار و ۷۹۵ نفر بود که ۶۵ درصد آن تحقق یافته است».

نرخ رشد اشتغال استان مثبت شد

وی گفت: «اشتغال استان پس از ۲ سال تجربۀ نرخ منفی به دلیل شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی، از سال گذشته مثبت شده است که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد».

رودری افزود: «نرخ اشتغال استان کرمان در سال ۹۸ میزان ۲۵ هزار نفر و سال ۹۹ معادل ۳۳ هزار نفر منفی بوده و این آمار از سال گذشته به میزان ۲۲ هزار فرصت شغلی مثبت شده که عمدۀ علت آن نیز کم شدن آثار کرونا، سازگاری با شرایط تحریم و همچنین سیاست‌های اشتغالزایی دولت بوده است».

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان اظهار کرد: «۱۸۴ هزار فرصت شغلی طی سال گذشته برای کشور ایجاد شده که ۲۲ هزار شغل مربوط به کرمان بوده و سهم اشتغال ۱۲ درصدی استان را نشان می‌دهد که عملکرد قابل قبولی محسوب می‌شود».

وی با اشاره به افزایش نرخ مشارکت در اشتغال طی ۲ سال گذشته، یادآور شد: «نرخ مشارکت در سال ۱۴۰۰ به ۴۰.۳ درصد رسیده و هم‌زمان نرخ بیکاری از ۱۰ درصد به ۱۱ درصد افزایش یافته که با توجه به مثبت بودن ایجاد اشتغال، افزایش بیکاری ناشی از افزایش نرخ مشارکت اشتغال بوده و دلیل عمدۀ آن بیکاری در حوزۀ بانوان است».

رودری گفت: «شاغلان فعلی با تحصیلات عالی در استان کرمان ۱۶۱ هزار نفر هستند که این میزان ظرفیتی برای توسعۀ استان است».

وی رتبۀ استان کرمان در نرخ مشارکت، را بیست‌ودوم کشوری دانست و بیان کرد: «جایگاه استان کرمان به لحاظ نرخ بیکاری، نیز رتبۀ هفدهم است».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.