يكشنبه23 ارديبهشت 1403     Sunday, May 12, 2024
1401/02/15
کدخبر :65241
26
چاپ :

کمبود ماکارونی، غلات و روغن در کشور وجود ندارد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین دنیا را با یک بحران امنیت غذایی مواجه کرده است زیرا حجم زیادی از غذای جهان در این منطقه تولید می‌شود.

سیدجواد ساداتی‌نژاد با بیان این‌که یارانه‌ای به منظور جبران افزایش قیمت آرد به مردم خواهیم داد که بیش از هزینه‌ای است که به آن‌ها تحمیل شده است، افزود: «قیمت نان در حال حاضر در کشور هیچ تغییری نکرده است و اخباری که در این زمینه منتشر شده نادرست است. فقط گندم صنف و صنعت به صورت آزاد عرضه می‌شود».
وی تاکید کرد: «دولت از پایان سال گذشته تمهیدات لازم را برای تامین ارز علیرغم سختی‌ها اندیشیده است تا فراوانی داشته باشیم. در حال حاضر نیز هیچ کمبودی در کالاهایی مانند ماکارونی، غلات، نهاده‌های دامی و روغن در کشور وجود ندارد».

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، ساداتی‌نژاد با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه و تاثیر آن بر امنیت غذایی، توضیح داد: «این اتفاق باعث شده همۀ کشورها دچار بحران در امنیت غذایی شوند. در برخی کشورها جیره‌بندی مواد غذایی صورت گرفته و قیمت کالاهای اساسی در اقلام مختلف بین ۳۴ تا ۶۰ افزایش یافته است».

وی با بیان این‌که برای پایداری و حفظ امنیت غذایی همۀ دولت‌ها بر روی مسئلۀ امنیت غذایی تمرکز دارند، گفت: «ما نیز در ایران به دلیل اینکه به گندم یارانه می‌دهیم طبیعتا با افزایش قیمت جهانی و چالش‌های بحران امنیت غذایی این فاصله زیاد شده و همین موضوع قاچاق را افزایش داده است».

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به وضعیت قاچاق نیز اشاره کرد و گفت: «گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم فزایندۀ قاچاق انجام می‌شود که جلوگیری فیزیکی از آن امکان ندارد. برای مثال وقتی یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی را ۳۸هزار تومان می‌فروشیم، آن طرف مرزها قیمت به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هم می‌رسد».

وی ادامه داد: «قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت را ملزم می‌کند نظام توزیع یارانه را تغییر دهد. یعنی یارانه از روی کالا با توجه به بحرانی که در جهان وجود دارد و باید سفره مردم را حفظ کند به سمتی حرکت کند که این یارانه مستقیماً به دست مردم برسد. این کار با توجه به شرایط جهانی سرعت گرفته است».

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: «در گام اول برای اینکه قیمت نان در نانوایی‌های کشور تغییر نکند که هیچ تغییری هم نکرده، آرد صنف و صنعت یعنی گندمی که به صنف و صنعت داده می‌شد با نرخ آزاد هر کیلو ۱۲ هزار تومان محاسبه شده تا با این کار بتوانیم از قاچاق این کالا جلوگیری کنیم. همچنین دولت ملزم به جبران این موضوع است که یارانه‌ای در روزهای آینده این افزایش قیمت را جبران خواهد کرد و مبلغی که به مردم داده خواهد شد بیش از هزینه است که به آن‌ها تحمیل می‌شود. این اقدام در رفع فقر مطلق هم بسیار حائز اهمیت خواهد بود».

ساداتی‌نژاد با بیان این‌که سال گذشته با خشکسالی شدیدی مواجه بودیم، گفت: «کل گندم خریداری‌شده در سال ۱۴۰۰، ۴.۵ میلیون تن بود. این نشان می‌دهد نسبت به هشت میلیون تنی که در بعضی سال‌ها می‌خریدیم این خشکسالی چقدر باعث کاهش تولید شده است. البته کل منطقه درگیر خشکسالی است و یکی از کشورهای همسایه ما که سه میلیون تن کمبود گندم دارد قصد دارد این کمبود را از کشور ما به صورت قاچاق تامین کند که این موضوع نیاز به صیانت دارد».

وی بیان کرد: «متأسفانه در حال حاضر هیچ کاشتی در اوکراین انجام نمی‌شود و سال آینده بحران غلات ادامه‌دار خواهد بود».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.