پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024
1402/07/17
کدخبر :94256
17
چاپ :

کرمان نخستین‌بار صاحب کشتارگاه «باکلاس» شد

شمار کشتارگاه‌های طیور کرمان در حالی طی روزهای اخیر به ۱۳ مورد افزایش یافت که برای نخستین‌بار این واحد صنعتی به شکل مدرن در کلاس آ (A) در این استان شروع به فعالیت کرد.

کرمان در حالی شاهد افتتاح سیزدهمین واحد کشتارگاه طیور خود است که کمبود کشتارگاه به ویژه در جنوب این استان به شدت احساس می شود و طی سال های اخیر نیز صدای انتقاد خیلی ها را درآورده بود که انتظار می رود با افزایش تولید، بخش بیشتری از نیاز جنوب استان هم تحت پوشش قرار گیرد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، اما راه اندازی مجتمع صنعتی و کشارزی طیور کرمان که شنبه ۱۵ مهر شاهد افتتاح رسمی آن بودیم، چند ویژگی مهم و منحصر به فرد دارد از جمله اینکه در کلاس آ فعالیت خواهد داشت و با استانداردهای بهداشتی بیشتری کار می کند، ضمن اینکه به شکل مجموعه صنعتی و کشاورزی فعالیت دارد یعنی از زمین های کشاورزی در بخش صنعت هم بهره می برد.

تولید و جنگ اقتصادی

نکته مهم دیگر که نشان از همت مدیران در دولت سیزدهم برای احیای واحدهای تعطیل دارد، اینکه این واحد طی ۲۴ سال گذشته تعطیل و دچار رکود بوده که با پشتیبانی بخش های دولتی و همراهی بخش خصوصی، پس از نوسازی به شکل کنونی به مدار تولید پیوسته است؛ به واقع، همان نکته ای که می تواند نقطه اتکای ما در مقابله با دشمنان باشد، رونق تولید.

امیر حسن زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز که برای افتتاح این واحد در مراسم آن حضور یافته بود به همین نکته دست گذاشته و ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از طرح‌های تولیدی در راستای پیروزی در جنگ اقتصادی، تصریح کرد: راه‌اندازی واحدهای تولیدی و حمایت از طرح‌ها و اشتغال‌ها در راستای پیروزی بر جنگ اقتصادی دشمن است.

در مورد این واحد باید گفت بعد از ۲۴ سال رکود با افتتاح و تجهیز دوباره مجتمع‌ صنعتی و کشاورزی طیور کرمان، انتظار است صنعت طیور استان از لحاظ تولید کمی و کیفی مرغ ارتقا یابد و این صنعت در این استان جانی دوباره بگیرد؛ تحولی که انتظار ادامه آن نیز وجود دارد.

با وجود اینکه در استان کرمان ۱۳ کشتارگاه طیور فعالیت می‌کند اما جای یک کشتارگاه صنعتی و مدرن در این استان همواره خالی بود، موضوعی که مسئولان استانی را بر آن داشت تا در مسیر احداث کشتارگاه‌های نوین گام بردارند و کشتارگاه‌هایی در کلاس A که ضمن تامین بهداشت و سلامت مرغ از بروز بیماری های مشترک میان انسان و طیور نیز جلوگیری کند را احیا کنند.

مجتمع صنعتی و کشاورزی کرمان طیور کشتارگاهی در کلاس A فعالیت دارد؛ کشتارگاهی درواقع با عمر ۳۴ سال که سال ۹۶ مورد حمایت و توجه سرمایه گذار بخش خصوصی قرار گرفت و به آن جان دوباره داده شد تا اینکه روز گذشته با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با فضا، تجهیزات و بخش‌های کاملا مدرن و جدید به افتتاح رسید.
 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان که معتقد است بسیار نیازمندیم کشتارگاه‌ها به سمت دانش روز و فناوری حرکت کنند، تاکید دارد که بازارهای صادراتی کشورهای همسایه را در محصولات حوزه کشاورزی باید پیگیری کنیم.

حسن‌زاده راه‌اندازی با اشاره به ارتباط مستقیم فعالیت واحدهای تولیدی و توسعه اشتغال و پیروزی در جنگ اقتصادی گفت: تولید کننده واقعی را باید حمایت کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان اظهارداشت: این استان بهشت کشاورزی است که ۴۰ درصد اشتغال استان نیز در این بخش قرار دارد و ما وظیفه داریم از این بخش حمایت کنیم.

وی بیان کرد: ابزار مقابله ما با تحریم دشمنان، تولید است و یکی از بخش‌هایی که می‌توانیم به نتیجه برسیم کشاورزی است که هم خودکفایی به همراه دارد و هم امنیت غذایی ما را بالا می‌برد.

مختصات کشتارگاه

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز گفت: نخستین بار این کشتارگاه در سال ۶۸ در پنج کیلومتری جاده زرند به کرمان ایجاد شد و تا سال ۷۸ فعالیت کرد.

صدیقه کاظمی‌نیا بیان کرد: روند غیرفعال بودن این کشتارگاه از سال ۷۸ تا ۹۳ ادامه پیدا کرد و در سال ۹۳ به دلیل غیرفعال بودن و فرسودگی سیستم‌های این مرکز، اتمام فعالیت کشتارگاه اعلام شد.

وی اظهارداشت: درخواست بازسازی این کشتارگاه در سال ۹۶ توسط بخش خصوصی ارائه و در نهایت سال ۹۹ مراحل تاسیس کشتارگاه صنعتی طیور کرمان آغاز شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهارداشت: در این زمینه ۱۵ مهرماه به مناسبت روز بزرگداشت دامپزشکی مجتمع صنعتی و کشاورزی کرمان طیور افتتاح شد و به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

نخستین کشتارگاه صنعتی با رتبه A در کرمان

وی با اشاره به اینکه مجتمع صنعتی و کشاورزی کرمان طیور در سطح کلاس A فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: این مجموعه نخستین کشتارگاه صنعتی با رتبه A در سطح استان کرمان است.

کاظمی نیا اظهارداشت: مجهز بودن به خط تخلیه اتوماتیک اندرونی وجه تمایز مجتمع صنعتی و کشاورزی کرمان طیور از سایر واحدهای صنعتی طیور در استان کرمان است.

کیفیت متفاوت مرغ و ارتقای سلامت

وی گفت: خط تخلیه اتوماتیک اندرونی کیفیت مرغ ارائه شده از این کشتارگاه را از لحاظ بسته‌بندی، بهداشت و سلامت افزایش خواهد داد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه مجتمع صنعتی و کشاورزی کرمان طیور در زمینی به مساحت ۳۸ هزارو ۵۹۶ متر مربع احداث شده است، اظهارداشت: ظرفیت تولید این مجتمع ۶ هزار قطعه مرغ در ساعت است.

وی ادامه داد: ظرفیت بسته‌بندی و آلایش مرغ در کشتارگاه کرمان طیور یکهزار و ۱۰۰ تن که از ظرفیت قطعه‌بندی مرغ به میزان ۱۱ هزار تن در سال برخوردار است.

کاظمی‌نیا خاطرنشان کرد: کشتارگاه کرمان طیور به سامانه بهداشتی دامپزشکی مجهز و دارای گواهینامه ISO ۲۲۰۰۰، گواهینامه HACCP (سیستم کنترل نقطه بحرانی) و گواهینامه GMP (روش ساخت خوب) است.

وی تاکید کرد: حدود یکهزارو ۱۹۵ میلیارد ریال در مجتمع صنعتی و کشاورزی کرمان طیور توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام شده است که پیش‌بینی می‌شود برای ۱۵۰ نفر هم ایجاد اشتغال کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به فعالیت مجموع ۱۳ کشتارگاه طیور در سطح استان کرمان اظهارداشت: این کشتارگاه‌ها در شهرستان‌های کرمان، سیرجان، رفسنجان، بافت، بم و زرند قرار دارند.

تحول در صنعت طیور استان کرمان

وی بیان کرد: بهره‌برداری از مجتمع صنعتی و کشاورزی کرمان طیور به صورت کمی و کیفی بر صنعت طیور استان تاثیر خواهد گذاشت.

کاظمی نیا با اشاره به اینکه این کشتارگاه بخشی از یک زنجیره تولید است، بیان کرد: این زنجیره شامل مرغداری، کارخانه خوراک، کشتارگاه و شبکه عرضه است.

وی با اشاره به اینکه تولید زنجیره‌ای در صنعت طیور استان باید ارتقا پیدا کند، گفت: تولید زنجیره‌ای فرایند تامین نهاده و عرضه را برای تولیدکننده آسان می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: استان کرمان در زمینه صنعت طیور دارای اهمیت است و کل چرخه این صنعت در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه رتبه استان در صنعت طیور کشور ممتاز است، بیان کرد: ماهانه حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه مرغ در سطح استان تولید می‌شود که امیدواریم امسال این میزان از سال‌های گذشته بیشتر باشد.

کاظمی نیا تاکید کرد: پرورش مرغ در استان کرمان به دلیل شرایط اقلیمی مانند ارتفاع و خشکی هوا کار دشواری است اما سیستم دامپزشکی به خوبی در زمینه تسهیل این تولید فعالیت می‌کند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.