پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024
1402/12/12
کدخبر :103412
0
چاپ :

پیام یک روحانی اصلاح‌طلب به جوانان ایران‌دوست خودتان را دست‌کم نگیرید

اصلاح‌طلب است و معمم، با سابقه مبارزاتی قبل از انقلاب اسلامی که حتی ساواک لب‌هایش را در زندان اوین به هم دوخته بود.

 حجت‌الاسلام محسن سالارکیا از پیشکسوتان طیف سیاسی اصلاح طلب در استان کرمان شناخته می‌شود، استاد دانشگاه و بسیار خوش سخن است؛ می‌گوید فقه و معارف اسلامی خوانده و تدریس می‌کند اما به نظر می‌رسد یک جامعه‌شناس و مخاطب‌شناس رسانه‌ای خبره نیز باشد زیرا به صورت کارشناسی درباره رویکرد کنونی جوانان جامعه و ارتباط بین‌نسلی صحبت می‌کند و گویا با همه جوانان دانشجوی سرکلاس یا غیر از دانشگاه، دمخور است و ارتباط صمیمانه دارد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، هنگام مصاحبه، شعاری و کلیشه‌ای صحبت نمی‌کند بلکه منطبق با وضع موجود حرف می‌زند و خطاب به جامعه، به‌ویژه جوانان می‌گوید که حضور در این انتخابات خیلی مهم است، البته به‌زعم خودش، بیشتر براساس تکلیف ملی تا تکلیفی صرفا دینی.

بسیار دغدغه جوانان و مسائل مربوط به پیوند نسلی در جامعه دارد، نگران است و ناراحت، از این وضعی که در جامعه ساخته‌ایم و وضعیت کنونی جوانان؛ البته خرده‌ای به جوانان نمی‌گیرد و معتقد است: آنان نسلی هستند که همین بزرگترها تربیتشان کرده‌اند، آنان چه گناهی دارند، به آنان اعتماد نکردیم، بهشان میدان ندادیم و با آنان صادق نبودیم تا اینکه شد اینکه الان به وضع موجود رسیدیم؛ نسلی که بخشی از آن پر از ناراحتی و اعتراض یا بی‌تفاوتی است.

ادامه می‌دهد: گاهی در کلاس‌های درس، بعضی دانشجویان به ما می‌گویند، اشتباه کردید(انقلاب کردید)، که بهشان پاسخ می‌دهم: شما هم بیایید اشتباه کنید، اما حواستان باشد، همیشه رفع اشتباه با انقلاب نیست، بلکه رفع اشتباه، اینک با اصلاح است و نیازمند اصلاح هستیم.

چند نوبت، وقتی می‌پرسم با وضع موجود برای نسلی که بخشی از آنها انگیزه‌ای برای حضور در انتخابات یا حضور در میدان هایی در حمایت از کشور نداشته باشد، چه پیشنهادی می‌دهید، از حضرت امام خمینی(ره) مایه می‌گذارد و سخنان ایشان را بیان می‌کند، چند کلیدواژه مهم می‌دهد و می‌افزاید: حضرت امام روی چند عبارت مهم تاکید داشتند و خطاب می‌کردند: جوانان ایران دوست و ایرانیان عظمت‌خواه.

همچنین تاکید دارد که جوانان به‌طور حتم در این دوره از انتخابات مجلس، به عنوان قوه مقننه که سهم و نقش مهمی می‌تواند در هدایت مسیر ادامه کشور داشته باشد، حضور یابند، رای به فرد اصلح بدهند و بعد از رای دادن هم سریع، مطالبه کنند و در صورت نیاز و انجام نشدن وعده های نماینده، اعتراض و پیگیری را رها نکنند.
 

متولد ۱۳۳۵ در لواسان تهران است؛ سابقه تحصیل در حوزه و دانشگاه دارد؛ سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جزو مباران ضد رژیم شاه بوده و به بیان خودش، در همان دوران قبل از انقلاب، مدتی را در زندان اوین سپری کرده و ساواک لبان وی را با نخ و سوزن به هم دوخته است.

سابقه عضویت به عنوان هیات علمی بخش معارف دانشگاه شهید باهنر کرمان را دارد که اینک بازنشسته شده و به تدریس رشته هایی مانند فقه، اندیشه و اقتصاد اسلامی و غیره می پردازد. در دهه ۸۰ حدود ۱۰ سال مسئولیت نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه علوم پزشکی کرمان را برعهده داشت.
 

ایرنا: با توجه به سوابق، تجربیات سیاسی و دانشگاهی جنابعالی، همچنین برخی پرسش‌های بخش‌هایی از جامعه، مشارکت در انتخابات در چهار دهه انقلاب چه مزایایی داشته و چرا باید در شرایط فعلی رای بدهیم؟

از آغازین حرکت‌های سیاسی انقلاب اسلامی، اگر به عقب برگردیم حضرت امام خمینی (ره) توجه خاصی به اعتقادات دینی و پایبندی به مسائل اعتقادی داشتند و مردم را ولی‌نعمت می‌دانستند؛ به همین جهت در بدترین شرایط زمانی و دورانی که آغاز حرکت نوین در جامعه بشری به وجود آمد، امام راحل بهترین کلام را در تعیین سرنوشت مردم و مستند به کلام خداوند، تعیین سرنوشت مردم را به دست خودشان می دانند و امام (ره) این نقش در تعیین سرنوشت را عملی کردند.

امام راحل گفتند من به جمهوری اسلامی رای می دهم نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم، ولی میزان رای ملت است و با این تئوری متناسب با فرهنگ قرآنی، کشور گام های خوبی در بحث قانون اساسی و ساختارهای سیاسی گام های خوبی برداشته شد و ساختار اینها شکل گرفت.

جفای به خود و جامعه

در بحث های کلامی، آنچه در آغاز حرکت شکل می‌گیرد، در پایان حرکت نیز باید باشد، به همین دلیل الان هم اگر بخواهیم ثمره جاوید حضرت امام (ره) را در جامعه حفظ کنیم که همه هم برای حفظ آن مسئول هستیم، حضور در انتخابات را - نه به عنوان یک فریضه صرفا دینی، چون حضرت امام(ره) در این حوزه تفکیک قائل نشدند،- بلکه یک فریضه ملی بر خودمان لازم می دانیم و خوشبختانه به این باور هم رسیدیم که فاصله گرفتن از صندوق های رای نه تنها جفای به خودمان است، بلکه جفای به جامعه هم هست.

اکثریت جامعه، کسانی که می خواهند رای دهند، فرزندان این دوره هستند و به طور قطع دنبال الگو هستند؛ امروز بزرگانی که در صحنه جامعه، سیاست، اعتقادات و غیره حضور دارند، باید الگویی در جذب حداکثری باشند تا ثمره حرکت سیاسی امام راحل برای همیشه باقی بماند.

ایرنا: چه راهکارهایی برای ترغیب نسل جوان کنونی به رای دادن، متناسب با شرایط و انتظارات آنان پیشنهاد می کنید؟

اولا از مردم خواهش می کنیم که انتظار نداشته باشند نسل جوان الان چه چیزی می خواهد؛ نسل جوان دست‌پرورده خانواده ها هستند، پدران این نسل حرکتی را آغاز کردند و نسل جدید باید این حرکت را تداوم ببخشند.
 

خواسته جوانان را جدا از گذشتگانمان ندانیم

نباید خواسته جوانان‌مان را جدا از خواسته گذشتگانمان بدانیم؛ در بحث های جامعه‌شناسی، تربیت را پیوند نسل‌ها می دانند، گسل نسل نباید ایجاد کنیم؛ نمی دانم چرا این موضوع در جامعه باب می شود و خود به خود بدنه‌ای به نام جوان را از خودمان جدا می کنیم.

جوانان پرورده خانواده های ما هستند و به طور طبیعی ما در مقطع زمانی خودمان، انتظاراتی داشتیم که آن انتظارات را حضرت امام خمینی(ره) برآورده کردند و به تعبیر امام راحل و تلفیق بین دین و سیاست در جایی بیان داشتند «جوانان ایران‌دوست، ایرانیان عظمت‌خواه!»، اینک این فرمان های آسمانی است، این فرمان ها را به کار ببندید و قدرت هرگونه اندیشیدن از دشمن را در قبال خود بگیرید.

جوانان خود را فریب خورده بزرگترها می‌دانند

مگر الان با زمان انقلاب فرق کرده است؟؛ انقلاب و نظام همان انقلاب و نظام ۴۵ سال اخیر است و رهبری هم فرقی نکرده است؛ اگر جوانان را جدا کنیم ظلم به آنان کرده‌ایم، جوانان انتظاراتی دارند و اگر خدایی ناخواسته احساس کنند بزرگترها به آنان دروغ گفتند، دیگر هیچ وقت حاضر نیستند به حرف بزرگترها گوش دهند و به قول یکی از اندیشمندان، جوانان خود را فریب‌خورده بزرگسالان می دانند.

بزرگسالان باید همت کنند، ما ایستادیم و انقلاب بزرگ اسلامی را ایجاد کردیم؛ حال این انقلاب را به جوانان بسپاریم و جوانان مثل ما بیاندیشند؛ اندیشه گذشتگان ما اندیشه بدی نبوده است، همینجا از جوانان این مرز و بوم درخواست داریم به این فراز اندیشه امام راحل برای همیشه زندگی‌شان توجه داشته باشند که جوانان ایران‌دوست و ایرانیان عظمت خواه توصیف کردند؛ حضور پای صندوق های رای برای جوانان ایران‌دوست و ایرانیان عظمت‌خواه است.

 

ایرنا: با توجه به فعالیت های رسانه ای علیه کشور که تلاش هایی حتی در تخریب شخصیت هایی مانند حضرت امام نزد جوانان نیز داشته اند، شما می فرمایید جوانان به فرمایشات امام، توجه کنند و پای صندوق بیایند، در این شرایط چه توصیه ای به نسل جوان دارید که متناسب با شرایط آنان، موثر واقع شود؟

بین نسل قدیم و جدید گسل ایجاد شده اما این گسل باید از بین برود و سئوال این است که چه باید کرد؟؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب که در خطبه نماز جمعه گفتند، شما ایران را که دوست دارید. سردار سلیمانی آیا برای دفاع غیر از دفاع از ایران وارد معرکه شده است؟؛ او وارد شد که ایران در دامی قرار نگیرد، به همین خاطر وظیفه ما که با انقلاب رشد کردیم و با حاکمیت همراه بودیم این است که صداقت در عمل را برای نسل جدید بروز دهیم و این نسل باور کنند که ما هم در گفتارمان و رفتارمان صادق هستیم، اما متاسفانه بعضی ها این کار را نکردیم و زمینه را برای دشمن فراهم آوردیم؛ ولی برای برون رفت از این وضعیت باید چه کرد؟.

سئوال این است که برای برون رفت حضور در این انتخابات و اینکه اگر بخواهیم طرحی نو در اندازیم و ایده های حضرت امام خمینی(ره) را تداوم ببخشیم چه باید بکنیم؛ آیا نشستن در گوشه ای و موضع گیری های خاص آنچنانی مشکلی از ما را می تواند برطرف کند؟.

 

ایرنا: با توجه به وقوع تحولات رسانه ای و ظهور فناوری های جدید در دنیا که خیلی از باورها را تغییر داده، برای مشارکت و مطالبه گری قشر مردد و ناامید از صندوق رای به طور مشخص باید چه کرد؟

ما هم در مقطعی جوان بودیم، خواستیم و خواسته خود را عملی کردیم، بنده سال ۵۶ در زندان اوین بودم و لب‌هایم با نخ و سوزن توسط ساواک دوخته شد، اما تا روزی که در زندان بودیم، اصلا پشیمان نشدیم و زمانی که بیرون آمدیم اوج حرکت سیاسی با شهادت حاج آقا سید مصطفی خمینی شروع شد و حضور پیدا کردیم چون به این جمع بندی رسیدیم که چون می خواهیم مرید رهبر باشیم، به آنچه امام راحل می خواست، رسیدیم، چون امام به دنبال تغییر ساختار بودند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.