يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/05/14
کدخبر :53028
33
چاپ :

وضعیت فرونشست «به‌شدت خطرناک» شده است

استاندار کرمان با اشاره به سیل خسارت‌بار تیرماه جاری در برخی شهرستان‌های استان گفت: «این سیل، خانمان برخی روستاها را از جا کند و برد. اگر روستای سیل‌زده‌ی تلخه‌چار در شهرستان بافت را ببینید

زینی‌وند اظهار کرد: «اگر برداشت از معدن باعث فاجعه شده باشد، مجوزدهنده و برداشت‌کننده باید پاسخگو باشند».

اشاره‌ی استاندار به معدن‌کاری در کوه‌شاه است که سنگ‌های به‌جا مانده از فعالیت کوتاه‌مدت آن، همراه با سیل وارد روستای تلخه‌چار شده و اکنون، مزارع، باغات و مسیر رودخانه مملو از آن شده است.

استاندار کرمان همچنین با یادآوری حادثه‌خیزی استان، تصریح کرد: «از لحاظ فرونشست، وضعیت به شدت خطرناک شده است».

به گزارش دل عالم به نقل ازفردای‌کرمان، علی زینی‌وند، ظهر چهارشنبه 13 مردادماه در جلسه‌ی ستاد بحران استان اظهار کرد: «کرمان استانی حادثه‌خیز است و همه باید تلاش کنیم تا استان برای زندگی قابل پیش‌بینی و مطمئن‌تر شود».

وی با اشاره به لرزه‌خیزی استان و افتتاح سه ایستگاه جدید لرزه‌نگاری در استان که امروز صورت گرفت، گفت: «کشور در حوزه‌ی دانش زلزله‌شناسی پیشرفت خوبی کرده است و نباید بابت اعتبارات و مسائل مالی، اقدامات مربوط به این حوزه در استان معطل بماند».  

وی با قدردانی از اقدامات و حمایت‌های دکتر فدایی استاندار سابق کرمان در این زمینه، اعلام کرد: «بخشی از اعتباراتی که از بخش معادن اختصاص می‌یابد را می‌توانیم برای افزایش ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و نصب پیش‌نشان‌گر هدایت کرد».

زینی‌وند ادامه داد: «یکی از مخاطرات جدید در استان سیلاب است. در این خصوص، آب منطقه‌ای و ارتش و شرکت‌های صنعتی و معدنی استان با مدیریت حوزه عمرانی کاری کارستان انجام داده‌اند و حدود 40 درصد استان را از سیل ایمن کردیم». وی تاکید کرد: «این اقدامات اما باید ادامه داشته باشد».

استاندار کرمان با اشاره به قطع 100 درخت که در مسیر رودخانه در روستای تلخه‌چار کاشته شده بودند نیز اظهار کرد: «ما ناراحتیم که درخت 50 ساله را باید قطع کنیم ولی راهی جز این نداریم. باید تصرفات به بستر و حریم رودخانه‌ها رفع و از این پس، به گونه‌ای رفتار شود که همه بدانند اگر بستر رودخانه تصرف شود، روزی با قانون مواجه می‌شوند».

وی افزود: «سیل اخیر خانمان برخی روستاها در استان را از جا کند و برد. روستای تلخه‌چار را ببینید وحشت می‌کنید. مسیر رودخانه‌ی هزار ساله اکنون تغییر کرده است؛ باید مسیر این رودخانه‌ها پاکسازی و آزادسازی شود».

وی بیان کرد: «آب منطقه‌ای، در حوزه‌ی اقدامات پیشگیرانه‌ی سیل و لایروبی و مطالعه رودخانه‌ها منطقه بافت را پایلوت قرار دهد».

زینی‌وند اضافه کرد: «اگر برداشت از معدن کوه‌شاه باعث فاجعه شده باشد، مجوز دهنده و برداشت‌کننده باید پاسخگو باشند».

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: «بحران دیگر استان برداشت بی‌رویه از منابع آبی و فرونشست خطرناک زمین است که برخی زیرساخت‌های حیاتی ما را به خطر انداخته است».

وی تصریح کرد: «از این نظر، وضعیت به شدت خطرناک است».

وی با تاکید بر مدیریت منابع آبی، اعلام کرد: «کشاورزی به روش سنتی، نمی‌تواند ادامه پیدا کند».

زینی‌وند گفت: «فرونشست و مدیریت آب موضوع بسیار مهمی است و باید مورد به مورد برای آن پول و وقت بگذاریم».

برچسب ها : استاندار کرمان

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.