يكشنبه16 ارديبهشت 1403     Sunday, May 5, 2024
1400/01/25
کدخبر :45830
68
چاپ :

هر 8 دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا فوت می‌کند

قرنطینۀ کشور به تنهایی اثربخشی ندارد | 50 درصد مبتلایان و ناقلان کرونا بدون علامت هستند

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان،رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا با بیان این‌که هر هشت دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا فوت می‌کند، گفت که مهم‌ترین و بیشترین مسیر انتقال کرونا از انسان به انسان است، پس رعایت فاصله‌گذاری و شناسایی بیماران و قرنطینه‌ی آن‌ها نقش مهمی در کنترل بیماری دارد.

سوری با بیان این‌که 50 درصد مبتلایان و ناقلان کرونا بدون علامت هستند و 30 درصد هم علائم بسیار خفیفی دارند، یکی از اصولی‌ترین کار‌ها را بیماریابی فعال و قرنطینه کردن آن‌ها دانست.

وی لاک‌داون (قرنطینه) کشور را به تنهایی اثربخش ندانست و با بیان این‌که این کار علاوه بر پرهزینه بودن تنها برای دو هفته آمار را کاهش می‌دهد، گفت: «در هیچ کجای دنیا وزارت بهداشت به تنهایی قادر نخواهد بود اپیدمی را کنترل کند و در کشور ما هم اوضاع همین است بنابراین لازم است در کشور همه‌ی دستگاه‌ها آرایش رزمی در مقابل این دشمن بسیار خطرناک ببیند».

 حمید سوری با اشاره به این‌که موفق‌ترین دوره در کنترل کرونا در سه ماه زمستان با اجرای طرح شهید سلیمانی بود، اظهار کرد: «از این طریق بیش از ٨٠ درصد کاهش مرگ و بستری داشتیم و متوسط مرگ و میر این بیماری در یک‌سال اخیر حدود ١٠۵ نفر در روز بوده است».

وی با بیان این‌که از نظر موارد ابتلا رتبه‌ی کشور بین ١٠ تا ١٨ متغیر است، ادامه داد: «آمار مرگ و میر نسبت به ابتلا مهم‌تر است چراکه شیوه‌ی بیماریابی در کشور‌های مختلف متفاوت است».

سوری با اشاره به این‌که در طرح شهید سلیمانی هیچ‌کس به محورهای علمی نقد نداشته است، بیان کرد: «نحوه‌ی اجرا و باور به آن همچنین تعهد به انجام آن، عامل موفقیت طرح است».

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا یادآور شد: «تاکنون حدود دوسوم مبانی طرح شهید سلیمانی به اجرا درآمده است اما دلایل مختلفی وجود دارد که چرا برخی دوست ندارند این طرح به اجرا در بیاید یا کمرنگ به آن نگاه کردند».

وی ادامه داد: «در هیچ کجای دنیا وزارت بهداشت به تنهایی قادر نخواهد بود اپیدمی را کنترل کند و در کشور ما هم اوضاع همین است بنابراین لازم است در کشور همه‌ی دستگاه‌ها آرایش رزمی در مقابل این دشمن بسیار خطرناک ببیند».

سوری با اشاره به این‌که بسیاری از سازمان‌های ما فقط صورت‌مساله را پاک کردند و نقش خودشان را نادیده گرفتند، اظهار کرد: «باعث تاسف است که ١۴ ماه بعد از اپیدمی، ما صف مرغ داریم و برای برگزاری شدن یا نشدن آزمون قضات و فعالیت مترو هنوز تردید وجود دارد».

وی با انتقاد از این‌که تعطیلی مشاغل باعث مشکل درآمدزایی برای برخی مشاغل مانند دستفروشان شده است، گفت: «در دنیا تجارت الکترونیک رواج یافته است اما آیا دولت ناتوان‌تر از این شرکت‌هایی است که به شکل دیجیتال کار می‌کنند؟».

سوری با اشاره لاک‌داون و با بیان این‌که این کار یکی از پرهزینه‌ترین مداخلاتی است که اثربخشی کوتاه‌مدتی دارد، تاکید کرد: «زمانی که لاک‌داون انجام می‌دهید فقط تا دو هفته بعد کاهش داریم بنابراین این کار به تنهایی موثر واقع نیست؛ دولت در این مورد وزارت بهداشت را تنها گذاشته است همانطور که در موضوع سفرهای نوروزی اختلاف نظرهایی وجود داشت».

وی با بیان این‌که هر هشت دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا فوت می‌کند، اظهار کرد: «مهم‌ترین و بیشترین مسیر انتقال کرونا از انسان به انسان است، پس رعایت فاصله‌گذاری و شناسایی بیماران و قرنطینه‌ی آن‌ها نقش مهمی در کنترل بیماری دارد و موثرترین کار برای کنترل اپیدمی همچنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و دوری از تجمعات و مهمانی‌هاست».

سوری گفت: «۵۰ درصد مبتلایان و ناقلان کرونا بدون علامت هستند و ۳۰ درصد هم علائم بسیار خفیفی دارند بنابراین یکی از اصولی‌ترین کار‌هایی که باید انجام بدهیم بیماریابی فعال و قرنطینه کردن آن‌هاست».

این اپیدمیولوژیست درباره‌ی ایمنی گله‌ای هم توضیح داد: «این کار غیراخلاقی و غیرکارشناسی است ضمن آن‌که دوره‌ی ایمنی افراد بعد از ابتلا و واکسیناسیون کوتاه‌مدت است».

به گفته‌ی او حتی واکسن هم ممکن است ایمنی شش ماهه ایجاد کند و عفونت‌های مجدد همچنان باقی خواهد بود، در نتیجه بهترین راه همچنان رعایت فاصله‌ها و شیوه‌نامه‌ی بهداشتی محسوب می‌شود.

سوری با اشاره به این‌که در شرایط کنونی موضوعی به نام سرماخوردگی نداریم و کرونا ویروس از دیرباز عامل سرماخوردگی است، گفت: «افرادی که دچار علائم سرماخوردگی هستند باید خود را قرنطینه کنند، همین علامت‌های کوچک در جوانان به صورت سرماخوردگی ساده باعث شده است تا افراد سالخورده را درگیر کنند». 


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.