دوشنبه24 ارديبهشت 1403     Monday, May 13, 2024
1400/09/06
کدخبر :59362
24
چاپ :

هدف «کتاب سال» معرفی کتاب‌های خوب و مولفان است

طی آیین ویژه‌ای با حضور مقامات و مسئولانی از کرمان، رفسنجان و مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، بیست‌ویکمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال استان کرمان در شهر مس سرچشمه برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم گفت: «هدف از برگزاری جایزه‌ی کتاب سال، توسعه‌ی فرهنگ مکتوب و ارتقا کیفی و کمی آثار چاپی، همچنین تشویق محققان، مولفان، مصححان و مترجمان و همه‌ی عزیزانی است که در حوزه‌ی کتاب متعهدانه در حال تلاش هستند».

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، محمدرضا علیزاده با بیان این‌که بیست‌ویکمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال استان کرمان، امروز در حالی برگزار می‌شود که در دو سال گذشته به دلیل وضعیت کرونا نتوانستیم این مراسم را داشته باشیم، تاکید کرد: «سال گذشته تلاش کردیم که این رویداد را در فضای مجازی برگزار کنیم، اما چون می‌خواستیم این رویداد با یک کیفیت مناسب برگزار شود آن را موکول به امسال کردیم».

وی همکاری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان را در برنامه‌ی امسال بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «این رویداد، کتاب خوب را به مردم معرفی می‌کند و علاوه بر آن، مولفین این کتاب‌های خوب را معرفی می‌کند».

علیزاده نقطه‌ی شروع برگزاری این رویداد را سال ۷۳ و در زمان مدیرکلی سیدجواد جعفری ذکر کرد و گفت: «البته در مواردی برگزاری این دوره، وقفه‌هایی هم داشته است. هدف این رویداد، توسعه‌ی فرهنگ مکتوب و ارتقا کیفی و کمی آثار چاپی است، همچنین تشویق محققان، مولفان، مصححان و مترجمان و همه‌ی عزیزانی که در حوزه‌ی کتاب متعهدانه در حال تلاش هستند».

وی با اشاره به این‌که یکی از اهداف این رویداد ارزیابی فرهنگ مکتوب استان کرمان است، بیان کرد: «نتیجه و خروجی این رویداد، در آثاری هست که توسط شما نویسندگان به زیور طبع آراسته می‌شود».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: «تلاش کرده‌ایم در این سال‌ها به این اهداف نزدیک بشویم».

وی با بیان این‌که استان کرمان در برگزاری این رویداد جزو استان‌های پیشرو است، خاطرنشان کرد: «آمار و ارقام نشان می‌دهد که رویداد تاثیرگذار بوده است».

علیزاده با اشاره به این‌که کرمان در تولید کتاب پیشرفت خوبی داشته است، گفت: «این رویداد در سال ۷۳ فعالیت خود را با ۲۲ جلد کتاب رسیده آغاز کرده اما این رقم در رویداد بیست‌ویکم، هم‌اکنون به هفتصد جلد رسیده است».

وی افزود: «در دوره‌ی فعلی، بعد از بررسی این آثار حدود ۳۰ نفر انتخاب شده‌اند که این افراد یا به عنوان اثر برگزیده یا اثر قابل تقدیر  هدایای خود را دریافت می‌کنند و همین نشان می‌دهد استان کرمان به چه میزان رشد کرده است. علاوه بر آن، ما همزمان تلاش کرده‌ایم که در حوزه‌ی چاپ و نشر و صدور مجوزها گام‌های بزرگی برداریم».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان این‌که کتاب‌های دوره‌ی بیست‌ویکم مربوط به کتاب‌های چاپی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ است، اظهار کرد: «امسال در همین مراسم، فراخوان بیست‌ودومین دوره‌ را اعلام می‌کنیم، که امیدوارم از این پس همه‌ساله شاهد برگزاری این مراسم باشیم».

وی افزود: «نکته‌ی دیگر این است که ما علاوه بر برگزاری مراسم کتاب سال، به برگزاری رویدادهایی دیگر برای بالا بردن فرهنگ کتابخوانی، درباره‌ی کتاب و کتابخوانی اقداماتی مثل نمایشگاهای کتاب، جشنواره‌ی عشایر و روستاهای کتاب، باشگاه‌های کتابخوانی، و پایتختی کتاب را در شهرستان‌ها دنبال می‌کنیم».

علیزاده با اشاره به این‌که سنگ‌بنای این رویداد در زمان مدیرکلی سیدجواد جعفری رخ داده است، تصریح کرد: «باید از کسان دیگری از جمله آقایان علی ملانوری، مهدی محبان، احمد سعیدی و فرشید فلاح که در این زمینه تلاش کرده‌‌اند یاد و قدردانی کنم».

وی از هیات داوران که او از آن‌ها به عنوان سربازان گمنام حوزه‌ی فرهنگ نام برد نیز قدردانی کرد و گفت: «به‌رغم تلاش زیادی که آن‌ها انجام می‌دهند، اما از آنان نامی نیست. همچنین از دبیر کمیته علمی انتخاب کتاب سال، حاج احمد یوسف‌زاده که باز هم در این دوره ما را همراهی کردند و نیز از دبیر کمیته اجرایی، آقای مهدی محبی‌کرمانی تقدیر می‌کنم».

علیزاده در پایان ضمن تشکر از مدیران و مسئولان شهرستان رفسنجان، به‌طور ویژه از مهندس حسین احمدی مدیر، آقای روح‌الله ابوالهادی مدیر روابط عمومی و خدمات اجتماعی و آقای مجتبی احمدی رئیس روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان که همکاری خوبی با این برنامه داشتند و نیز سایر حمایت‌هایی که از فرهنگ و هنر استان می‌کنند تشکر  کرد.

گفتنی است در بخش پایانی این مراسم از برگزیده‌ها و شایستگان تقدیر کتاب سال استان تقدیر به عمل آمد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.