يكشنبه23 ارديبهشت 1403     Saturday, May 11, 2024
1400/08/20
کدخبر :58968
14
چاپ :

نجات ۹۰ محکوم به قصاص از سال ۹۲ تاکنون نتیجه عملکرد شورای حل اختلاف زندان های استان کرمان

در پرونده هایی که حکم قصاص در آنها صادر شده از سال ۹۲ تا کنون ۹۰ محکوم به قصاص با مداخله شوراهای حل اختلاف و هیئت های صلح و سازش منتهی به سازش شده است.

"یداله موحد"  در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سالروز تشکیل شوراهای حل اختلاف، گفت: طبق روایات از اهل بیت علیهم السلام اصلاح ذات البین(صلح و سازش) از یک سال نماز و روزه برتر است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، وی اهتمام به صلح و سازش را یکی از فرهنگ های اسلامی دانست و بیان کرد: در ایران حل و فصل دعاوی از طریق داوری سابقه دیرینه ای دارد و با تصویب ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فروردین ۱۳۷۹ روند مصالحه و نهادینه کردن مصالح و سازش در نظام قضایی کشور دچار تحول شگرفی شد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به تاسیس نهاد شوراهای حل اختلاف در کشور اظهار کرد: کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی، جلب مشارکت های مردمی به منظور رفع اختلافات محلی و حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند یا ماهیت قضایی آنها از پیچیدگی کمتری برخوردار است، از جمله اهداف تاسیس این نهاد بود.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۸۱ دستگاه قضایی مبادرت به تاسیس شوراهای حل اختلاف کرد و در استان کرمان، شهرستان بردسیر به صورت پایلوت انتخاب و چهار شعبه در آن راه اندازی شد و در نهایت با توجه به عملکرد موفق آنها، این شوراها در سطح کشور توسعه یافت.

موحد از فعال بودن ۳۱۲ شورای حل اختلاف در استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۱۲۷ شورای حل اختلاف صلاحیت صدور حکم دارند. البته صدور حکم توسط قضات شوراها انجام می شود و تعداد ۹۹ شعبه شورای حل اختلاف صلحی داریم و آنها صلاحیت صدور رای ندارند و همچنین ۸۶ شورای حل اختلاف روستایی نیز صلاحیت صدور حکم را ندارند.

وی تعداد اعضا و دبیران ۳۱۲ شورای حل اختلاف استان کرمان را ۱۴۳۱ نفر اعلام کرد و افزود: ۹۱۲ نفر از معتمدین، متنفذین به عنوان عضو و ۵۱۹ نفر نیز به عنوان دبیر در شورای حل اختلاف فعال هستند.

رییس شورای قضایی استان کرمان به تعداد پرونده های شورای حل اختلاف استان از بدو تاسیس تا کنون اشاره و عنوان کرد: در این بازه زمانی ۲ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۹۸۱ فقره پرونده وارد شوراهای حل اختلاف استان شده و از این تعداد ۲ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۲۹ فقره مختومه شده که ۸۰۳ هزار و ۱۴۱ فقره پرونده با سازش و اصلاح ذات البین مختومه و در واقع قریب به نیمی از پرونده ها با سازش به اتمام رسیده است.

وی با بیان این مطلب که در سال ۱۳۹۲ در کشور تصمیمی گرفته شد تا در زندان ها شعب شورای حل اختلاف نیز تاسیس شود، گفت: این شعب در راستای کاهش جمعیت کیفری کشور اقدامات سازشی باید انجام می داد.

موحد ادامه داد: از ابتدای تاسیس شعب شوراهای حل اختلاف زندان های استان کرمان تا کنون ۲۱ هزار و ۸ فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف زندان ارجاع شده است که ۱۲ هزار و ۳۸۳ فقره آن منتهی به سازش شدند و آزادی ۵۵۹۹ زندانی نتیجه اقدامات سازشی این شوراها بود. در مجموع حدود ۶۳ درصد پرونده های شعب شوراهای حل اختلاف زندان ها منتهی به سازش شده است.

وی افزود: در پرونده هایی که حکم قصاص در آنها صادر شده از سال ۹۲ تا کنون ۹۰ محکوم به قصاص با مداخله شوراهای حل اختلاف و هیئت های صلح و سازش قصاص، منتهی به سازش شده است به طوری که در سال گذشته ۲۹ نفر و ۱۹ نفر در ۷ ماهه امسال از قصاص نفس رهایی پیدا کرده اند.

رییس کل دادگستری استان کرمان از کیفیت آراء شوراهای حل اختلاف نیز سخن به میان آورد و تصریح کرد: ۴.۷ درصد آرای شوراهای حل اختلاف نقض می شود لذا کیفیت آراء حل اختلاف مناسب و قابل قبول است.

وی به تبیین گزارش عملکرد ۷ ماهه سال جاری شوراهای حل اختلاف نیز پرداخت و گفت: ۱۱۳ هزار و ۴۲۲ فقره پرونده به شوراها ارجاع شده و در سال جاری ۱۱۲ هزار ۵۸۴ فقره آن منجر به صلح شده، همچنین ۴۲ درصد پرونده ها قابل سازش، اختلاف آنها پایان پذیرفته است.

موحد با بیان اینکه استان کرمان از حیث شاخص های صلح و سازش رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده، در ادامه افتتاح کانون داوری استان کرمان، فعال شدن ستاد صبر، افتتاح کانون بسیج حقوقدانان شهید سلیمانی، تشکیل هیئت های صلح را از دیگر اقدامات دادگستری استان کرمان برشمرد.

وی از آغاز نام نویسی جذب داور و میانجی گر از ۱۸ آبان ماه خبر داد و گفت: آخرین مهلت ثبت نام ۲۸ آبان ۱۴۰۰ است و داوطلبین می توانند با مراجعه به سایت www.hrtc.ir اقدام به ثبت نام کنند و زمان برگزاری آزمون آن ۲۶ آذر ماه سال جاری است و در این آزمون ۹۲۴ نفری موفق به اخذ پروانه داوری می شوند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.