شنبه15 ارديبهشت 1403     Saturday, May 4, 2024
1402/08/02
کدخبر :95199
9
چاپ :

نامه مدیرعامل تعاونی پسته رفسنجان به رئیس‌کل بانک مرکزی برای حل مشکلات صادرات پسته

مدیرعامل شرکت تعاونی پسته رفسنجان از نامه‌نگاری خود با رئیس‌کل بانک مرکزی برای رفع مشکلات صادرات پسته و مدیریت بازار این محصول خبر داد.

محسن هاشمیان اظهار کرد: شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان پیشنهادات، اقدامات و فعالیت‌های متعددی جهت برون‌رفت از مشکلاتی که در حال حاضر گریبان‌گیر محصول و بازار پسته ایران است، انجام داده است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، وی افزود: علاوه بر اقداماتی که این شرکت در حوزه مقابله با سرمازدگی، اهمیت و لزوم انتقال آب و تسریع در انجام آن، خشکسالی و ... انجام داده، اقدامات متعددی نیز در حیطه خرید و فروش، صادرات و به‌طور کلی بازار این محصول صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی پسته رفسنجان با بیان اینکه در راستای فعالیت‌های قبلی، اخیراً طی نامه‌ای، پیشنهادات بسیار مهمی جهت مدیریت بازار و صادرات پسته به ریاست بانک مرکزی ارائه کردم، افزود: باتوجه به اینکه کشاورزان پسته‌کار هیچ‌گونه یارانه یا کمکی جهت تولید محصول خود از دولت دریافت نمی‌کنند و همه هزینه‌های آن‌ها از جمله هزینه‌های مربوط‌به تامین کود، سم، نیروی انسانی، آب و ... توسط خود کشاورز تامین می‌شود، لذا منطقی است که صادرکنندگان و به تبع آن کشاورزان پس از فروش و صادرات محصولات خود، بتوانند ارز حاصل از صادرات این محصولات را در بازار آزاد بفروشند و یا به قیمت ارز آزاد به دولت یا سایر افرادی که جهت واردات نیاز به ارز دارند، واگذار نمایند.

هاشمیان ادامه داد: این نامه بر اساس همین استدلال و جهت احقاق حقوق همه سهامداران شرکت تعاونی که بالغ بر ۷۵ هزار نفر هستند، به رئیس کل بانک مرکزی تقدیم شده که البته این پیشنهادات قابل تعمیم به همه محصولات کشاورزی نیز هست و رونوشت این نامه به معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون وزیر کشاورزی در امور باغبانی، رئیس اتاق تعاون، رئیس کمیسیون کشاورزی و استاندار کرمان ارسال شده است.

متن این نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر فرزین 
رئیس کل محترم بانک مرکزی
با سلام و احترام
پیرو مذاکره حضوری قبلی پیشنهاد زیر برای تحرک منطقی و عادلانه صادرات پسته و کاربرد ارز حاصل از آن در امور سرمایه‌گذاری‌هایی که نیازمند ارز آزاد هستند، ارائه می‌شود:
صنعت پسته ایران با بیش از ۴۵۰ هزار هکتار و ده‌ها هزار کشاورز ریز و درشت، صنعتی ارزآور و مهم در بخش کشاورزی است. ایران در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تا نیمه دهه ۸۰ رتبه اول صادرات جهانی را داشته و به دلیل عدم حمایت و سازماندهی کارساز در ۲۰ سال گذشته از رقبای اصلی خود عقب مانده و حاصل آن ضرر و زیان کشور به لحاظ ارز حاصل از فروش و صادرات آن و با سیاست‌های ناصحیح پیمان سپاری و نیمایی در عمل ضرر و زیان هنگفتی را متوجه کشاورزان خرده‌پای پسته کار نموده است .

قابل ذکر است بیش از دو دهه گذشته آمریکا با بیش از ۷۰۰ هزار تن صادرات گوی سبقت را از ایران ربوده و هم اکنون به عنوان رقیب اصلی ایران پیشتاز صادران پسته به آسیا (۱۲۰۰۰۰ تن)، خاورمیانه و آفریقا (۷۱۰۰۰ تن) ،اروپا (۹۶۰۰۰ تن) و سایر کشورها (۲۰۰۰۰ تن) است.

با توجه به نیازهای ارزی کشور در سطوح مختلف و به خصوص واردات سرمایه‌های تکنولوژیکی این تعاونی با بیش از ۷۵ هزار عضو پسته کار پیشنهاد می‌کند که آمادگی دارد پسته کشاورزان را جمع آوری ،فرآوری و صادر نماید و ارز حاصل از آن را طبق توافق با بانک مرکزی به جای پیمان سپاری و نرخ نیمایی به نرخ آزاد با معرفی بانک مرکزی به هر شخص حقیقی و حقوقی که نیاز به ارز آزاد برای کالاهای سرمایه و واردات سرمایه‌های تکنولوژیکی دارد، تحویل نماید و تحویل رسید آن به بانک مرکزی به عنوان رفع تعهد ارزی محسوب شود.

خواهشمند است دستور فرمایید این پیشنهاد که می‌ تواند برای همه محصولات صادراتی بخش کشاورزی جایگزین پیمان سپاری و ارز نیمایی تلقی شود،مورد بررسی و نتیجه آن را به این شرکت اعلام فرمایید.

شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان آمادگی انجام چنین توافقی را با بانک مرکزی دارد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.