دوشنبه24 ارديبهشت 1403     Monday, May 13, 2024
1400/01/25
کدخبر :45829
25
چاپ :

موزه باستان شناسی بم راه اندازی می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم گفت: موزه تاریخ و باستان شناسی این شهر تاریخی با همکاری شهرداری و شورای شهر در سال جاری راه اندازی خواهد شد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا،مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم گفت: موزه تاریخ و باستان شناسی این شهر تاریخی با همکاری شهرداری و شورای شهر در سال جاری راه اندازی خواهد شد.

 محسن قاسمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با راه اندازی موزه تاریخ در شهر بم محل مناسبی برای علاقمندان به حوزه تاریخ و باستان‌شناسی ایجاد می شود.
وی با اشاره به بازنگری طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم برای حفظ باغ شهر این شهرستان تصریح کرد: این پروژه در قالب همکاری با پروژه طرح تفصیلی بم تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم بیان کرد: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا موزه‌ها و اماکن تاریخی این استان از جمله ارگ تاریخی بم تعطیل بود و این اتفاق فرصتی برای مرمت و بازسازی بخش‌های مختلف این بنای تاریخی فراهم آورد.

وی ادامه داد: مرمت اصطبل حکومتی، یخدان، خانه میراکبر و سیستانی، مجموعه عمارت دروازه دوم، برج کلاه فرنگی و همچنین ساماندهی کمپ اقامتی، ایجاد سامانه حفاظت الکترونیک و پایش تصویری از جمله اقدامات انجام شده در ارگ تاریخی بم طی سال گذشته محسوب می شود.

قاسمی با اشاره به مرمت و بازسازی ۱۰۰ درصدی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم تاکید کرد: در حال حاضر این بنای تاریخی به مجموعه پژوهشی و اداری پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن تغییر کاربری داده است.

وی بیان کرد: عملیات مرمت و بازسازی برج کلاه فرنگی و همچنین دروازه دوم به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و خانه میراکبر و یخدان تاریخی نیز با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۰ مرمت و بازسازی می‌شود.

مدیرپایگاه میراث جهانی بم افزود: عملیات مرمت مجموعه اصطبل تاریخی ارگ بم از زمستان سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ مرمت سالن‌های ضلع جنوبی و شرقی این بنای تاریخی به پایان برسد.

ارگ تاریخی بم بزرگترین بنای خشتی جهان است و قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و این بنای ارزشمند و منظر فرهنگی آن در تیرماه سال ۸۲ در فهرست آثار میراث جهانی قرار گرفت.

شهرستان بم در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شرق مرکز استان قرار دارد.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.