جمعه14 ارديبهشت 1403     Friday, May 3, 2024
1403/01/14
کدخبر :104345
0
چاپ :

مردمی‌سازی استاندارد با کمک پایگاه‌ مساجد

هدف این است که با توجه به اهمیت کیفیت تولیدات و خدمات، مردم به‌عنوان یار دوازدهم در کنار این سازمان عمل کنند تا هم شاهد اعتماد بیشتر به تولیدات داخل و هم ارتقای سلامت جامعه باشیم.

در صورتی که شهروندان حساسیت و دقت خود را درباره استاندارد کالاهایی که می خرند یا خدماتی که دریافت می کنند افزایش دهند، با سازمان استاندارد ارتباط برقرار کنند و در صورت مواجهه با کالاها یا خدمات بی‌کیفیت، به سازمان استاندارد اطلاع دهند، چتر نظارتی سازمان استاندارد هم افزایش می‌یابد و با رشد آگاهی و مطالبه جمعی شهروندان، تولیدکنندگان و خدمات‌دهندگان نیز در هر بخش مجبور به استانداردسازی بیشتر محصولات خود خواهند شد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا،  این، نتیجه ای جز رونق بیشتر تولید داخل و اعتماد افزون‌تر مردم به محصولات داخل نخواهد داشت؛ همان که هم اشتغال پایدار را به دنبال دارد و هم سلامت بیشتر جامعه.

برآیند اقدامات که قابل اندازه‌گیری و مشاهده است نشان می‌دهد در دوره جدید سازمان استاندارد در دولت سیزدهم، گستره خدمات و نظارت های این سازمان افزایش کمی و کیفی پیدا کرده و غیر از نظارت بر چرخه تولید کالاها، فرآیندهای صادرات و نیز واردات، بخش های مختلفی از فعالیت ها در عرصه های خدماتی را هم دربرگرفته که کمتر شهروندی از آن اطلاع دارد.

به طور مثال خدمات رسانی در حوزه های آموزشی، هتل ها، پایانه های مسافری، مراکز فروشگاهی و غیره همه و همه اینک زیر نظارت استاندارد قرار گرفته اند که گرچه برای تکمیل این چرخه نیازمند سازوکار و نیروی انسانی بیشتر هستند اما نشان می دهد تنها در صورت رشد آگاهی جمعی و همراهی شهروندان در کنار سازمان استاندارد است که می توان انتظار خروجی بهتر و بیشتر را در این مسیر برای ساخت ایرانی آبادتر داشت.

با همین هدف، اداره کل استاندارد استان کرمان در دوره جدید در دولت سیزدهم در تعامل با آموزش و پرورش، حضور در جمع دانش آموزان با عنوان «سفیران استاندارد» را از سال گذشته کلید زد تا ضمن آشناسازی ذهنیت این قشر مولد با مفاهیم استاندارد، از ظرفیت آنان نیز برای کمک به ارتقای سلامت جمعی جامعه بهره بگیرد.

اما کار به همین جا منتهی نشده و استاندارد استان کرمان ضمن تلاش برای تولید فرآیندهای حرفه‌ای اطلاع رسانی در رسانه ها، تلاش کرده از ظرفیت امامان جماعت نیز به عنوان مبلغان مذهبی و پایگاه های مساجد در این مسیر استفاده کند.
 

لذا حدود ۲ هفته پس از انعقاد تفاهم‌نامه بین اداره کل استاندارد و اداره کل تبلیغات اسلامی در استان کرمان بود که شامگاه هشتم فروردین جمعی از مبلغان دینی و علمای کرمان مهمان اداره کل استاندارد بودند تا درباره هم‌افزایی بیشتر و بهره‌گیری بهتر از ظرفیت مبلغان دینی در مساجد برای ارتباط بیشتر با مردم در مقوله استاندارد و ترویج مفاهیم استاندارد بین جامعه هم‌اندیشی شود.

در این نشست آیت الله احمد شیخ بهایی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری و منتخب دور جدید این مجلس نیز به همراه معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان، مدیر امور مساجد و شمار دیگری از امامان جماعت شهر کرمان در کنار برخی اصحاب رسانه حضور داشتند.

مسلم بسیج مدیرکل استاندارد استان کرمان در این نشست ضمن تشریح ماموریت های جدید در این سازمان در دولت مردمی و افزایش تلاش ها برای مردمی‌سازی مقوله های استاندارد، بخشی از عملکرد این اداره کل در سال گذشته را تشریح کرد.

 آیت الله شیخ بهایی نماینده کرمان در خبرگان رهبری(سمت چپ) مسلم بسیج مدیرکل استاندارد(راست)

وی گفت: تا شناخت صحیح جامعه از مختصات کالاهای استاندارد، ضرورت استانداردسازی و چگونگی تاثیر ارتقای استانداردسازی در زندگی شهروندان برایشان مشخص نشود، نمی توان انتظار تحقق همه اهداف را داشت لذا پس از انعقاد تفاهم نامه با اداره کل تبلیغات اسلامی، با هدف تبادل نظر در این زمینه این نشست با حضور علما و مبلغان دینی کرمان نیز برگزار شد تا از این ظرفیت مردمی هم استفاده شود.

بسیج تاکید کرد: در صورت هم افزایی و کمک امامان جماعت در مساجد و آشناسازی بیشتر مردم با استاندارد و نحوه همکاری و همراهی مردم با مقوله های مورد مطالبه سازمان استاندارد می توان توقع داشت که ما نیز در اداره استاندارد بتوانیم بهتر، با چتر گسترده‌تر و کیفی‌تر خدمات رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان استاندارد در دولت مردمی بدون تعارف و با تکیه بر شاخصه های استاندارد کار نظارت فنی بدون اغماض بر تولید و خدمات رسانی را در همه بخش ها انجام می دهد گفت: در شروع کار تلاش کرده ایم از ظرفیت دانش آموزان به عنوان سفیران استاندارد هم کمک بگیریم و در این زمینه همایش بزرگی در شهرهای کرمان و جیرفت برگزار کردیم که بسیار موثر بود.

مدیرکل استاندارد کرمان در ادامه شاخص های عملکردی تحقق یافته در سال گذشته استان کرمان را برشمرد، درعین حال با اشاره به محدودیت های نیروی انسانی این اداره کل و افق های پیش رو گفت: در استان ۹۲۵ واحد تولیدی فعال دارای پروانه استاندارد فعالیت دارند و ما بر یکهزار و ۷۸۶فرآروده و ۳۰ واحد خدماتی، بازرسی استاندارد انجام می دهیم.

بسیج جمع آوری یکهزار و ۲۰۰ قلم محصول طی سال گذشته را از جمله اقدامات برشمرد و اظهارداشت: تولیدی های زیرزمینی که بدون کیفیت انجام می شوند، می توانند ایمنی و سلامت را در زندگی شهروندان تحت تاثیر قرار دهند و نیز اثر مخرب بر تولیدکنندگان استاندارد دارند، باید با کمک مردم شناسایی شوند و مورد برخورد قرار گیرند.

به گفته وی ضرورت دارد در استانداردسازی مصالح ساختمانی، جایگاه های گاز، سوخت و نازل های آنها، وسایل شهربازی ها و آسانسورها، همچنین برخورد با واحدهای تولیدی زیرزمینی در هر بخش، در همکاری باسایر سازمان ها سازوکارها قوی تر و اقدامات بیشتر شود که در اداره کل استاندارد از سال گذشته اقدامات جدی در این زمینه شروع شده است.

بسیج افزود: البته سازمان استاندارد در کشور به دنبال سطح‌بندی و درجه‌بندی نشان استاندارد است زیرا استاندارد کنونی کفِ کیفیت را مورد هدف قرار داده و انتظار می رود با درجه‌بندی، بتوان کیفیت کالاها و خدمات را بهتر و در سطوح مختلف برای مردم معرفی کرد.

مدیرکل استاندارد کرمان تصریح کرد:فعالیت های سازمان ملی استاندارد در چهار محور استانداردسازی، اندازه‌شناسی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق انجام می شود.

رویکردهای فرهنگی استاندارد

اما در ادامه نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان ضمن تشکر از مجموعه استاندارد بابت رویکردهای جدید فرهنگی گفت: ارتقای ایمنی و سلامت مردم یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان ملی استاندارد به شمار می‌رود و این مجموعه باید با نگاهی مسئولانه نسبت به تامین امنیت و سلامت مردم گام بردارد.

آیت الله شیخ بهایی تاکید کرد: استاندارد باید با نظارت بر کیفیت کالاهای تولید داخل قبل از صادرات آنها به سایر کشورها، عامل حفظ آبروی استان و کشور باشد.

به گفته وی رعایت استاندارد توسط افراد و مجموعه‌های مختلف تنها با مشاوره و توصیه موثر نیست و باید در این جهت الزامات قانونی نیز در نظر گرفته شود.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمان نیز ضمن تشکر بابت لحاظ کردن ظرفیت روحانیت در امر فرهنگ سازی استاندارد، بر لزوم فرهنگ سازی بیشتر نزد مردم برای مصرف کالاهای استاندارد و توجه به نشان استاندارد قبل از خرید کالا با هدف آشناسازی مردمی با این مقوله ها تاکید کرد.

در پایان این نشست حاضران از آزمایشگاه‌های سنجش کیفیت و نمایشگاه دائمی اداره کل استاندارد کرمان بازدید به عمل آوردند و در جریان بیشتر فعالیت های این مجموعه قرار گرفتند.

سازمان استاندارد کشور سال گذشته صدمین سال تاسیس خود (تاسیس در سال ۱۳۰۲) را جشن گرفت و این درحالی است که سال شروع فعالیت آن در استان کرمان به ۱۳۴۴ بر می گردد.

شهروندان برای انطباق نشان استاندارد می توانند کدرهگیری مندرج روی کالاها را به سرشماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند؛ همچنین برای درج شکایت یا اطلاع رسانی مسائل می توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۷ اقدام کنند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.