دوشنبه24 ارديبهشت 1403     Monday, May 13, 2024
1400/07/06
کدخبر :57354
25
چاپ :

فرش کرمان را فراموش کرده‌اند

فرش کرمان همچنان روند رو به خاموشی و فراموشی خود را طی می‌کند. تولید فرش نسبت به گذشته کاهشی شده و صادرات آن‌چنانی هم ندارد. تنها 40 هزار بافنده در این هنر ـ صنعت مشغول هستند.

طرحی که در جریان اجرای آن قرار بود نقش‌های سنتی کرمان به‌روز رسانی و مطابق با سلیقه‌ی امروزی‌ها بشود، آغاز شده اما دست‌اندرکاران طرح مجبور شده‌اند فرش‌هایی که می‌خواستند تولید کنند را به بافندگان شاهرودی بسپارند. عطاا... شفیعی‌پور، از فعالان باسابقه‌ی این حوزه به فردای‌کرمان می‌گوید: فرش کرمان فراموش شده است.

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، او با بیان اینکه تولید فرش کرمان کاهش یافته چون که سرمایه‌گذار و خریدار نداریم، ادامه می‌دهد: «حتی فکر می‌کنم صادرات هم دیگر نداشته باشیم و به صفر رسیده باشد. صادرکنندگان معدودی که داشتیم دیگر ادامه نمی‌دهند».

شفیعی می‌افزاید: «مواد اولیه‌ی فرش را در کرمان نداریم. رنگ را از نایین و یزد و خامه را از اصفهان می‌آوریم. یک زمانی 200 هزار بافنده داشتیم که اکنون تعدادشان به 40 هزار نفر رسیده است و اغلب این بافندگان هم فرشی را می‌بافند که سلیقه‌ی امروز بازار نیست و چندان خریدار ندارد».

او با بیان اینکه فرش کرمان مشتریان عمده‌ی خارجی‌اش را از دست داده است، می‌گوید: «دولت هم به‌جای اینکه از این هنر قدیمی حمایت کند، با دخالت‌های غیرکارشناسی باعث انزوای بیش‌تر فرش شده است. حمایت از بافنده، دادن کیسه آرد و بسته‌ی چای نیست بلکه باید کارهای زیربنایی انجام شود. یک اقدام خیلی خوب که اگر ادامه پیدا می‌کرد، می‌توانست اثرات مثبتی بر تولید داشته باشد، بیمه بافندگان بود اما نه‌تنها ادامه پیدا نکرد بلکه همان افرادی که بیمه شده‌اند هم آن‌قدر در جریان بازدیدهای کارشناسان بیمه اذیت می‌شوند که گاهی مجبورند فرشی بی‌کیفیت را ببافند فقط برای اینکه بیمه‌شان قطع نشود و این، اصلا به نفع بازار نیست. بارها هم در رسانه‌ها و جلسات این موضوعات را مطرح کرده‌ایم ولی برای حل آن اقدام خاصی انجام نشده است».

او با بیان اینکه فرش را کلا فراموش کرده‌اند، به طرحی اشاره می‌کند که از سال گذشته برای به‌روز رسانی فرش کرمان آغاز شده است. شفیعی‌پور امیدوار است که اجرای آن بتواند تحولی در تولید و عرضه‌ی فرش ایجاد کند.

او در این‌باره توضیح می‌دهد: «کمیته‌ای با حضور پیشکسوتان فرش در کرمان و تهران تشکیل دادیم و تاریخ گذشته‌ی فرش را با سلیقه‌ی امروز ترکیب کردیم. الان 600 بافنده در حال تولید این فرش‌ها که اصالت کرمانی دارد هستند ولی اکثر بافندگان در شاهرود مشغول به بافت هستند چون نیروی کار مناسب را در کرمان نیافتیم؛ فرش 23 متری را شاهرودی‌ها 27 روزه می‌بافند ولی در کرمان بخواهیم آن را تولید کنیم، شاید هشت، 9 ماه طول بکشد!».

او در عین حال اضافه می‌کند: «آمادگی داریم یک‌هزار و 500 بافنده برای اجرای این طرح جذب کنیم».

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف استان کرمان می‌گوید: «از مشکلات اساسی فرش کرمان این است که طرح‌ها سنتی هستند. امیدوار هستیم با اجرای این طرح، این مشکل رفع شود. فرش الان قیمت خوبی پیدا کرده و تولید هم می‌شود و دست‌اندرکاران ناراضی نیستند ولی صادرکننده و مشتری خارجی اصلا نداریم و فقط در فروشگاه‌های کرمان فرش عرضه می‌شود و خاج از کرمان کاری نمی‌شود ما اما به دنبال این هستیم که فرش جدید را در بازارهای خارجی عرضه کنیم». 

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.