دوشنبه24 ارديبهشت 1403     Monday, May 13, 2024
1400/01/23
کدخبر :45775
36
چاپ :

عملیات گمانه‌زنی باستان‌شناسی محوطه کنارصندل جیرفت پایان یافت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: عملیات گمانه‌زنی باستان‌شناسی محوطه کنارصندل جیرفت به‌ منظور تعیین عرصه و حریم و همچنین حفاظت از آن ظرف مدت ۴۵ روز به اتمام رسید.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا،مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: عملیات گمانه‌زنی باستان‌شناسی محوطه کنارصندل جیرفت به‌ منظور تعیین عرصه و حریم و همچنین حفاظت از آن ظرف مدت ۴۵ روز به اتمام رسید.

 فریدون فعالی روز یکشنبه در تشریح این خبر به رسانه ها با اشاره به اینکه این پروژه از ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ آغاز شد افزود: عملیات گمانه‌زنی باستان‌شناسی محوطه کنارصندل به سرپرستی نصیر اسکندری و با اخذ مجوز از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور انجام شد.

وی تاکید کرد: در این عملیات مشخص شد محوطه کنارصندل جیرفت دارای وسعتی بیش از ۶۰۰ هکتار است که در نوع خود یکی از بزرگترین محوطه‌های باستانی پیش از تاریخ ایران محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: همچنین در این گمانه‌زنی محرز شد این محوطه دارای یک توالی فرهنگی از دوران مس و سنگ تا دوران اسلامی است که دوره شکوفایی و اوج آن مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه مستندسازی و نقشه‌برداری محوطه کنارصندل جیرفت آغاز شده است اظهار داشت: این پروژه به منظور تهیه پرونده ثبت جهانی عرصه و حریم این محوطه در حال انجام است.

فعالی بیان کرد: محوطه باستانی کنارصندل در دهه ۸۰ خورشیدی به سرپرستی یوسف مجیدزاده و تیمی متشکل از باستان‌شناسان بین‌المللی مورد کاوش قرار گرفت که به دنبال آن وجود یک شهر اولیه متعلق به عصر مفرغ در دره هلیل‌رود آشکار شد.

وی ادامه داد: محوط کنارصندل یکی از مهمترین شهرهای عصر مفرغ در جنوب غرب آسیا و دارای ارزش جهانی است و در مرکز دشت جیرفت قرار دارد.

روستای کنارصندل در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع شده است که کاوش‌های باستان شناختی در محوطه باستانی آن به سرپرستی 'یوسف مجیدزاده' در تپه‌های جنوبی و شمالی کنارصندل، گورستان مطوط‌آباد در ۸۰۰ متری شرق تپه‌ جنوبی و گورستان قلعه کوچک در چهار کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل انجام شده است.

شهرستان جیرفت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده است.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.