دوشنبه24 ارديبهشت 1403     Monday, May 13, 2024
1400/08/08
کدخبر :58374
28
چاپ :

شیعه و سنی؛ بی‌رودربایستی، غیرسیاسی و غیررسمی

دوستی و برادری انسان‌ها هم می‌تواند مثل درختان قد بکشد، به بار بنشیند و ثمر بدهد؛ دقیقا مانند خیلی از علمای اهل‌سنت و تشیع کرمان که در همایش گفتمان برادری شرکت و دیدارها را تازه کردند.

هفته وحدت تمام شده بود اما گفتمان برادری ادامه داشت چون ماه، سال یا هفته نمی‌شناسد. خیلی‌هایشان که همدیگر را از قبل می‌شناختند، بی‌خیال کرونا و البته ماسک زده، یکدیگر را در آغوش می‌کشیدند و گپ و گفت علمای شیعه و سنی تازه گُل می‌انداخت.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، دورترین نقطه جنوبی استان کرمان و از مناطق محروم به عنوان ایستگاه یازدهم نشست گفتمان برادری اهل سنت و تشیع استان انتخاب شده بود اما شیوه برگزاری در قالب کارگاه های تخصصی و البته صمیمیت و خواست قلبی آنان بر سر اهمیت موضوعی این همایش ۲ روزه به گونه‌ای بود که همه اعتراف داشتند همایش به بهترین شکل برگزار شد و قدردان برگزارکنندگان نیز بودند.

مدرسه محل برگزاری این همایش در شهر قلعه‌گنج واقع در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان نیز روز چهاشنبه متفاوتی را سپری کرد؛ اینبار به جای دانش آموزان خردسال یا نوجوان، میزبان معلمانی بود که خود درس دین و زندگی به جامعه می دهند و کلاس هایی که در این مدرسه برپا شد هم متفاوت بود؛ به جای ریاضی، ادبیات و جغرافیا، آنچه بیشتر بحث شد، برخی ریشه های اختلاف بین مذاهب و نیز نقاط اشتراک و البته راه های یکی بودن و یکی ماندن برای مقابله با جریان سازی های رسانه ای که علیه سرزمین های اسلامی تولیدمحتوا می کنند، بود.

و نکته مهم دیگری که همه شرکت کنندگان بر آن اذعان داشتند نقش معلمی و هدایت آنان بود که در مدیریت افکارعمومی و هدایت جامعه اثرگذار هستند، چون محل رجوع اقشار مختلف مردمی هستند؛ با این حال از هر مذهب شیعه یا سنی به این نشست آمده بودند تا در کنار همدیگر بنشینند و چاره اندیشی کنند. 

خوش و بش های کار راه انداز

مباحث علمی و فقهی مطرح شده در کارگاه ها یک طرف، خوش و بش و رایزنی‌های زمان استراحت بین کلاس ها نیز یک طرف؛ علمای اهل سنت، تشیع و کارشناسان مذهبی، چه آنان که در استان ساکن هستند و چه آنان که از سایر استان‌ها آمده بودند فضایی را حاکی از یکدلی، هماهنگی و همراهی بین مذاهب به نمایش گذاشته بودند.

بیشتر شرکت کنندگان در این همایش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تازه شدن دیدار علما و کارشناسان مذهبی را از جمله مزایای اینچنین همایش هایی عنوان کردند و گفتند که باوجود کرونا خیلی وقت بود دیدار مستقیم و حضوری میسر نشده بود؛ اگرچه بیشتر این افراد به صورت تلفنی یا دیگر راه های ارتباطی با هم در ارتباط هستند اما دورهم جمع شدن فارغ از مسائل روزمره و رایزنی برای پیشبرد کارها و همفکری بر سر موضوعات مختلف، تبادل دانش و تجربه و بیان مسائل به شکل رودررو و بی پرده طی ۲ روز در یک محل واحد، چیز دیگری است.

وجوه تمایز و عملیاتی همایش

شاید اگر بخواهیم از مهمترین وجوه تمایز یا ویژگی‌های یازدهمین گفتمان برادری کرمان که همه شرکت کنندگان روی آن اجماع داشتند بیان کنیم، حضور غیرشعاری و بدون کلیشه، غیرسیاسی و البته بی رودربایستی افراد در آن، گرفتن نتیجه و بهره عملی از مباحث آن بود که به درد زندگی اهالی شیعه و سنی در هر منطقه می خورد.

همچنین اگر بخواهیم این وجه مهم همایش دوره یازدهم گفتمان برادری کرمان را به شکل ملموس تر بیان کنیم شاید بهتر باشد به اظهارنظر برخی افراد شرکت کننده در آن بپردازیم؛ مثلا حجت الاسلام مهدی مسائلی دبیر کارگاه تخصصی گفتمان و پژوهشگر دینی که با آن لهجه شیرین اصفهانی‌اش اینچنین این دوره از نشست را در قالب کارگروه ها و کلاس های تخصصی توصیف می کند: کارگروه ها از قالب رسمی خارج شد، افرادی که مسئولیت‌های سیاسی نداشتند شرکت داشتند و به مسائل جزیی و مصداقی مردم شیعه و سنی که مانع یا تقویت کننده وحدت است پرداختیم و بحث شد؛ افراد رودربایستی که در جلسات رسمی معمول است را کنار گذاشتند و وارد بحث ها شدند. گفتمان برادری از حالت رسمی و خشک خود خارج شد که در این خصوص توانستیم مسائل جدی‌تری را بین شیعیان و اهل سنت باز کنیم.

وی با بیان اینکه در کلاس ها با حضور دوستان اهل سنت با حوزه های مختلف کار به صورت مصداقی آشنا شدیم گفت: در گذشته زمانی که به هم می‌رسیدیم بیشتر شعار می دادیم لذا در این آیین بحث را به سمت مسائل جزئی و کاربردی‌تر پیش بردیم و اینگونه توانستم عقاید و نظرات واقعی را دریافت و به جمع بندی واقعی تری برسیم.

مولوی یونس چاهانی امام جمعه اهل سنت شهر رمشک در شهرستان قلعه گنج نیز دیگر شرکت کننده این همایش بود که همایش را خوب و ضروری توصیف و بیان کرد: همایش در پنج کارگروه تخصصی با موضوعات مختلفی از جمله فعالیت شبکه های رسانه ای افراطی و نیز راهکارهای دفع جوانان از آنها برگزار شد.

محمد درافشان فعال فرهنگی و مذهبی اهل‌سنت در شهرستان قلعه گنج نیز با بیان اینکه این نشست ها برای مخاطبان بسیار مفید است و از نقطه نظرات هر ۲ طرف استفاده می شود گفت: کارگاه هایی که در حاشیه همایش برگزار شد از نقاط قوت نشست های وحدت امسال بود که موضوعات مورد بحث نمونه های عینی وحدت بین شیعه و سنی را از صدر اسلام تا دوران معاصر نشان می داد.

حجت الاسلام احمد نجنو امام جمعه شهرستان کهنوج کرمان نیز برگزاری یازدهمین دوره گفتمان برادری شیعه و سنی در کرمان را موفقیت‌آمیز و خوب توصیف کرد و از تبدیل «آیین» برادری به مراسم «گفتمان» برادری شیعه و اهل سنت طی ۲ سال گذشته و فواید آن گفت.

وی افزود: آیین برادری ۲ سال است که به گفتمان تبدیل شده و با محوریت نماینده ولی فقیه در استان، سال گذشته در کرمان و امسال در قلعه گنج برگزار شد؛امسال بزرگان تشیع و تسنن در این آیین در کنار هم نشستند و مسائل و اختلاف سلیقه ها را در مسائل مذهبی و فقهی بررسی کردند.

ابراهیم جناب روحانی اهل سنت فعال در شهرستان ریگان در شرق کرمان نیز گفت: در کارگاه های تخصصی که ذیل همایش گفتمان برادری برگزار شد تفاهم خوبی بر سر مسائل با علمای شیعه داشتیم و مسائل مهمی مطرح شد. در این کارگاه ها کمبودها و نیازهای مهم مورد بحث و بررسی علمی قرار گرفت و همه طرف ها روی مسائل اجماع داشتند.

جزییات همایش

یازدهمین نشست گفتمان برادری اهل سنت و تشیع در کرمان درحالی از صبح روز چهارشنبه پنجم آبانماه شروع شد و تا ششم آبان ادامه داشت که شهرستان محل برگزاری این همایش در قلعه گنج میزبان حضور علمای برجسته اهل تسنن و شیعه، امامان جماعت وجمعه ،روحانیون، پژوهشگران دینی و برخی سران طوایف استان کرمان شده بود.

برخی سرفصل های کارگاه های تخصصی این همایش در قالب «تبیین اندیشه های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در راستای وحدت و تقریب، محبت و مودت اهل بیت در گفتار و سیره علمای اهل سنت، الگوهای موفق تعامل و همکاری مشترک شیعه و سنی، افراط گرایی، شناخت ریشه های آن و ضرورت جلوگیری از جذب جوانان به آن و نیز بررسی وضعیت شبکه های رسانه ای افراطی که با هدف تفرقه بین مذاهب اسلامی فعالیت می کنند» اعلام شد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.