شنبه22 ارديبهشت 1403     Saturday, May 11, 2024
1400/08/22
کدخبر :58975
37
چاپ :

سرنوشت ویران پایگاه امدادجاده‌ای در شمال کرمان /هلال احمر فعال می‌شود

۲ سال از سیل ویرانگر شمال استان کرمان که خرابی‌های زیادی در بخش زیرساخت‌های مختلف منطقه ایجاد کرد می‌گذرد اما حال و روز ویران پایگاه امداد جاده‌ای در آن باگذشت این همه زمان قابل تامل است.

این پایگاه امدادی و مجتمع رفاهی- امدادی واقع در کیلومتر ۷۵ محور شهداد-نهبندان(خراسان جنوبی) تاکنون رها مانده است و تجهیزات آن نیز یا تخریب یا سرقت شده است؛ هلال احمر اما می گوید که تاکنون بارها پیگیر تامین اعتبار و راه اندازی مجدد بوده و تا آذرماه امسال نیز این پایگاه فعال می شود.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، نکته قابل تامل اینکه این پایگاه امدادی که از جمله مناطق زیرپوشش آن کویر ثبت جهانی لوت است، مصوبه شورای تامین نیز برای ادامه فعالیت داشته اما همچنان غیرفعال مانده و برخی تجهیزات آن نیز فرسوده یا سرقت شده و بر هزینه های بیت المال افزوده است.

مسیر ارتباطی مذکور از چند منظر دارای اهمیت راهبردی است؛ بحث امنیت و امدادرسانی در محوری که به کویر منتهی می شود از یکسو و مسیر ارتباطی به استان های شمال شرقی کشور از سوی دیگر سبب این اهمیت شده است.

این درحالی است که بخشی از جاده که در نتیجه سیل تخریب شده بود نیز نیاز به ترمیم یا احداث دارد زیرا همچنان خاکی هستند.

طی روزهای اخیر انتشار عکس و فیلم هایی از وضعیت این پایگاه امدادی که به خرابه ای تبدیل شده واکنش هایی را در رسانه ها به دنبال داشته است؛ در این مجتمع پایگاه امداد هلال احمر، اورژانس و نیروی انتظامی در کنار سایر بخش های رفاهی حضور داشتند.

دستگاه‌ها پاسخگوی عملکردشان باشند

وضعیت کنونی این مجتمع رفاهی- امدادی درحالی است که سید مصطفی آیت اللهی موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان گفته است: دستگاه های متولی باید پاسخگوی عملکردشان در این زمینه باشند.

وی در مصاحبه با سایت خبری کرمان نو گفته است: در بازدیدی که بعد از تعطیلی و مشاهده وضعیت پایگاه داشتیم، از نیروی انتظامی خواسته شد در منطقه گشت داشته باشد که از این اتفاق جلوگیری شود و وسایل باقی مانده محافظت شوند؛ اما این کار صورت نگرفت و پایگاه عملا غیراستفاده شد.

او در خصوص اینکه مسئولیت پایگاه و اتفاق‌های افتاده در آن با چه کی است گفت: «هر کدام از دستگاه‌ها متولی حضور خودشان بودند که باید پاسخگوی عملکرد خودشان هم باشند.»

آیت اللهی موسوی می‌گوید: «طبق مصوبه شورای تامین باید دستگاه‌ها در پایگاه مستقر شوند: «با توجه به پیگیری‌هایی انجام شده جاده خاکی دیگری برای دسترسی به پایگاه ایجاد و احیای پایگاه کلید خورده است، ضمن برگزاری جلسات متعدد در شورای تامین مصوب شد دستگاه‌هایی که در این پایگاه حضور داشتند مجدد استقرار پیدا کنند.»

او ادامه داد: دستگاه‌های امدادی شرط حضور خود را استقرار نیروی‌های امنیتی و تامین امنیت اعلام کردند، برای تامین امنیت نیز نیاز به استقرار نیروی انتظامی است، نیروی انتظامی اعلام می‌کرد چون چارتی برای این پایگاه تعیین نشده و پیش از این هم بر اساس مصوبه شورای امنیت در منطقه حاضر شده‌اند برای حضور دوباره نیاز به مصوبه است، آخرین اطلاع اینکه نیروی انتظامی اعلام کرده اگر هلال احمر در پایگاه فعال شود ما نیز مستقر می‌شویم.

به گفته آیت اللهی موسوی قرار است هلال احمر با دریافت بودجه‌ای پایگاه را تجهیز کند که با شرط استقرار نیروی انتظامی مورد تایید قرار گرفته و بزودی انجام می‌شود؛ بعد از آن نیز باید نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها در پایگاه مستقر شوند.

معاون عمرانی استاندار در خصوص تعین تکلیف جاده شهداد و نهبندان نیز گفت: «جاده با توجه به اینکه فرااستانی است بارها از طرف وزارت راه‌و شهرسازی برای در نظر گرفتن بودجه پیگیری شده و چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد اما متاسفانه تاکنون وزارتخانه بودجه ای نداده است، مطالعات آن انجام شده و قرار است به عنوان پروژه‌های پیشنهادی سفر رئیس جمهوری اعتبار آن گرفته شود.»

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.