جمعه14 ارديبهشت 1403     Friday, May 3, 2024
1402/08/21
کدخبر :97036
41
چاپ :

سربازخانه ارگ بم به کارگاه صنایع‌دستی تبدیل خواهد شد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع‌دستی در قسمت سربازخانه ارگ تاریخی بم اشاره کرد.

کاظم حسین‌زاده در تشریح این خبر با اشاره به اینکه هم اکنون در فاز اول پنج میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان کرمان به این پروژه اختصاص یافته، اظهار کرد: این اعتبار تنها برای یک فاز از مرمت سربازخانه در نظر گرفته شده و برای اجرای فازهای بعدی به پنج میلیارد دیگر نیاز است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، وی افزود: این طرح در راستای سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی مبنی بر اینکه پایگاه‌های جهانی و ملی میراث‌فرهنگی محلی برای معرفی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هر منطقه شوند، در حال اجرا است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: رشته‌هایی همچون حصیربافی، سیس‌بافی و همچنین نساجی سنتی، گلیم‌بافی، پته‌دوزی، هنرهای‌چوبی، زیورآلات سنتی و ... در این کارگاه‌ها آموزش داده و زمینه تولید آنها هم فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کارگاه‌ها تا پایان سال جاری در محل سربازخانه ارگ تاریخی بم راه‌اندازی می‌شود، گفت: به زودی شاهد تحول در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارگ تاریخی بم خواهیم بود زیرا توسعه هر یک از این حوزه‌های منوط به توسعه دیگری است.

سربازخانه ظرفیت راه‌اندازی ۵۰ کارگاه صنایع دستی را دارد

مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن نیز با اشاره به اینکه مرمت سربازخانه ارگ تاریخی بم به منظور راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع‌دستی در چهار فاز قابل اجراست، اظهار کرد: در فاز اول عملیات مرمت غرفه‌ها، کف محوطه، نماها و همچنین خود مجموعه سربازخانه در فاز دوم نورپردازی، فاز سوم پایش تصویری و حفاظت الکترونیک و در فاز آخر نیز تجهیز و راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع‌دستی اجرا می‌شود.

محسن قاسمی افزود: با همکاری معاونت صنایع‌دستی استان کرمان تا پایان سال جاری شاهد راه‌اندازی ۹ کارگاه صنایع‌دستی در سربازخانه ارگ تاریخی خواهیم بود و این در حالیست که مجموعه سربازخانه ظرفیت بیشتری برای راه‌اندازی کارگاه تا سقف ۵۰ غرفه را دارد که ما در تلاشیم بتوانیم با تامین اعتبار دوباره حداقل ۳۰ کارگاه را در مجموعه ارگ تاریخی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد از مرمت مجموعه سربازخانه و ۲۵درصد از نورپردازی آن انجام شده، ادامه داد: کاربری بخشیدن به قسمت‌های مختلف ارگ تاریخی بم از سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی برای حفظ و احیاء این بنای ارزشمند بوده که در دستور کار قرار گرفته است.

قاسمی همچنین در ادامه از مرمت پنج خانه در ارگ تاریخی بم تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: برای احیاء این خانه‌های تاریخی در قالب اقامتی به همکاری بخش خصوصی نیاز داریم که امیدواریم بتوانیم لذت یک شب اقامت در بزرگترین بنای خشتی جهان را به مهمان‌ها و گردشگران این خطه ببخشیم.

او خاطرنشان کرد: پنج خانه تاریخی دیگر مانند خانه حاکم، خانه فرمانده قشون و خانه یهودی‌ها نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ مرمت خواهند شد که به محلی برای نمایشگاه و یا برنامه‌های فرهنگی اختصاص یابند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.