جمعه21 ارديبهشت 1403     Friday, May 10, 2024
1400/09/20
کدخبر :60224
64
چاپ :

رییس کمیسیون قضایی مجلس توافق‌ بین‌المللی باید استحکام داشته باشد

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: توافق بین‌المللی باید استحکام داشته باشد و اینقدر ساده‌لوحانه نباشد که هر کسی هر زمان خواست بتواند از آن خارج شود.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی افزود: این ضرورت زمانی پررنگ تر می شود که قدرت های مستبد طرف دیگر قرارداد باشند زیرا ممکن است عرصه را ترک کنند و به تعهد خود وفادار نمانند به طوری که در گذشته نیز این مشکلات را داشته ایم.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، نماینده مردم شهرستان های شرق استان کرمان شامل بم، نرماشیر،فهرج و ریگان در مجلس شورای اسلامی گفت: هر توافقی صورت بگیرد باید عزتمندانه باشد؛همان طور که مقام معظم رهبری و مراجع بزرگ فرمودند توافق نباید فریب و نیرنگ باشد.

وی تاکید کرد: در هنگام انجام مذاکره باید احتمال زیاد بدهیم که دنبال فریب هستند کما اینکه در گذشته نه چندان دور توافق صورت گرفته فریب بود

غضنفرآبادی درباره تاثیر توافق های عوامانه در وضعیت کشور گفت: توافق های عوامانه همان کلاه گذاشتن است و نفعی که ندارد هیچ به ضرر کشور هم هست؛مانند توافقی که در دولت قبل انجام شده بود که هیچ دستاوردی نداشت و فقط دارای ظاهری قشنگ و بدون محتوا بود.

وی بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند طرف های ما قابل اعتماد نیستند و اگر با این افراد به صورت ساده انگاری و ساده لوحانه برخورد شود و گمان کنیم که لبخند آنان در آینده گره گشای مشکلات است یک جهالت و توهم است.

این نماینده مجلس اظهارداشت: حتی در قرآن و روایات ائمه هم تاکید بر قراردهای مهم و محکم شده؛ حتی قراردادی که کسی قرض یا رهنی به کسی می دهد این قرارداد هم باید به صورت محکم انجام شود.

نماینده مردم شهرستان های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قرارداد نباید به خنده های شفاهی اکتفا شود و باید متن آن دقیق، کارشناسانه و محکم باشد زیرا طرف ایرانی ما از این قراردادها بارها گزیده شده و نباید از این به بعد آسیب ببیند.

غضنفرآبادی تصریح کرد: متاسفانه در دولت قبل به دلیل اینکه فضای رسانه ای را به دست بگیرند دچار شتاب زدگی شدند و خسارت دیدند؛ همان طور که خودشان هم گفتند هر توافقی بهتر از عدم توافق است در صورتی که حرفی غیرمنطقی است.

توافق دولت قبل برد-برد نبود

وی توضیح داد: توافق دولت قبل حتی طبق گفته های خودشان هم توافق برد-برد نبود، بنابراین اگر طرف دنبال حل موضوع نباشد و دنبال ظاهرسازی باشد دچار شتاب زدگی می شود به همین دلیل برخی جریانات به خاطر اینکه سریعتر به نتیجه برسند و آرایی را برای خود کسب کنند، متاسفانه به یک قرارداد و تفاهمی که هیچ نفعی نداشت رضایت دادند و نخواستند توافق محکم، مکتوب و کارشناسی شود.

نماینده مردم شهرستان های شرقی استان کرمان تاکید کرد: متاسفانه در این ماجرا کسانی به طرف خارجی اعتماد کردند و توافقی انجام دادند و امروزه نه تنها از این توافق ثمری نداریم بلکه متضرر هم شده ایم.

وی با اشاره به توجه نکردن به توصیه های مقام معظم رهبری در دوره های گذشته بیان کرد: در دولت قبل به توصیه ها توجه نشد و گفتند امضای کری اعتبار دارد؛ همچنین باوجود توصیه ها حقوق ملت ایران در تمام موضوع ها رعایت نشده بود و تفاهم به گونه ای بود که تمام اقدامات از ناحیه ایران صورت بگیرد و به صورت مرحله به مرحله نبود.

غضنفرآبادی عنوان کرد: قراربود طبق شعاری که داده بودند همه تحریم ها بعد از امضای تفاهم نامه برداشته شود که تمام اقدامات از جمله بتن ریزی رآکتور اراک و از بین رفتن سانتریفیوژها را انجام دادیم اما این موضوع فقط شعار و دروغ بود زیرا تحریمی برداشته نشد بلکه تحریم های بیشتری اضافه شد.

وی گفت: این خسارت بزرگی به این قسمت قرارداد بود که ما بسیار ساده لوحانه در این موضوع وارد شدیم و فقط به حرف شفاهی طرف مقابل اعتماد کردیم که نباید اینگونه عمل می شد.

مراقب بازی دشمن باشیم

 رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: باید مراقب بازی دشمن بود و دقت لازم را داشت زیرا طرف های مقابل قرارداد بخصوص آمریکا و کشورهای تحت سیطره آن سابقه بدی دارند؛ بحث اعتماد را نمی شود با حرف و شعار مطرح کرد.

غضنفرآبادی با بیان اینکه باید مراقب باشیم بازی نخوریم و دقت لازم را داشته باشیم که طرف با مذاکرات ما را سرگرم نکند گفت: ما دنبال مذاکره هستیم اما نه اینکه تحت این عنوان حل مشکلات کشورمان را به مذاکره پیوند بزنیم که متاسفانه در گذشته برخی از افراد این کار را در حق کشور کردند و تمام موضوعات و مسایل کشور را به مذاکرات پیوند زدند.

به گفته وی در توافق قبلی هیچ پیشرفتی در مسایل اقتصادی و سایر موضوعات نداشتیم و امروزه واقعا جامعه ما رنج آن را تحمل می کند.

مسئولان تضمین های لازم را بگیرند

این نماینده مجلس تاکیدکرد: مسئولان دقت لازم را داشته باشند و تضمین های لازم را بگیرند؛ اینگونه نیز نباشد که ایران به صورت یک طرفه اقداماتی را انجام دهد، اگر قرار است ما اقداماتی را انجام دهیم طرف مقابل هم باید یکسری اقدامات انجام دهد.

رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توافق باید مقتدرانه، هوشمندانه و عزتمندانه باشد و در نهایت باید دشمنی ها را هم از بین ببرد نه اینکه با تفاهم نامه دشمنی ها باقی بماند زیرا این تفاهم نامه نبوده و دروغ، مکر و فریبی بیش نیست.

به گفته وی باید حفظ حقوق دو طرف در قرارداد رعایت شود و بودن تضمین نباشد.

مسببان توافق عوامانه پاسخگو باشند

نماینده مردم شهرستان های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان در مجلس گفت: مسببان توافق های عوامانه باید در دو جهت پاسخگو باشند، یکی افکار عمومی که متاسفانه هنوز برخی اصرار دارند توافق نامه خوب بوده در صورتی که هیچ ثمری نداشته است و دیگر اینکه مردم باید متوجه باشند این یک تفکر انحرافی است که متاسفانه در بدنه نظام جمهوری اسلامی ایران تحت هر عنوانی رشد کرده و مراقب این گونه تفکرات باشند.

غضنفرآبادی افزود: مردم باید متوجه باشند اگر توافق نامه محکم و عوامانه نبود و دارای تضمین بود اکنون درگیر این مشکلات نمی شدیم و وقت کشور و مسئولان را نیز صرف این موضوعات نمی کردیم.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: آسیب این تفکرات خطرناک گاهی اوقات به حدی جدی است که شاید مردم آن را به پای نظام، اسلام و انقلاب هم بگذارند و همه ما مسئولان و دلسوزان باید برای مردم بخصوص نسل جوان تبیین کنیم که این تفکر انحرافی به جامعه آسیب وارد می کند.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: انقلاب مظلوم قرار گرفته که باید تاوان اقدامات بی خاصیت و بی مورد برخی افراد را بدهد و مردم باید هوشیار باشند و بدانند انقلاب در این قضیه گناهی ندارد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.