جمعه21 ارديبهشت 1403     Friday, May 10, 2024
1400/08/03
کدخبر :58311
26
چاپ :

رنگین‌کمان اقوام ایران زیر پرچم وحدت

چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور اقوام مختلف زیباتر از همیشه شده بود و این زیبایی آنجا بیشتر نمودیافت که ازچهار گوشه این سرزمین عرب،ترک،لر و کرد در دارالامان ایران-کرمان- حضور داشتند.

این دوره از جشنواره موسیقی نواحی نیز مثل دوره های قبل به میزبانی استان کرمان در حالی برگزار شد که هنرمندان زیادی از سراسر کشور به کرمان آمده بودند و البته به گفته خودشان هر سال از میزبانی کرمان راضی هستند و به پاس همین کیفیت برگزاری و درخواست ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه نیز با استقرار دایمی دبیرخانه این جشنواره در کرمان موافقت کرد.خبری که سبب خوشحالی اهالی موسیقی شد زیرا کرمان صرفنظر از میزبانی و کیفیت برگزاری، دارای پرتنوع ترین موسیقی های نواحی کشور و نیز تعدد انواع سازهای موسیقی است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، لباس شرکت کنندگان اقوام مختلف در جشنواره نیز هارمونی رنگ زیبایی را به تصویر کشیده بود؛ لباس بلند عربی سفید، لباس سرخ ترکمنی با کلاه های سفید پشمی، لباس ایل قشقایی و لباس های زیبای جنوبی های کرمان همه و همه درحالی نشانه اتحاد، همدلی، یکرنگی و وحدت کلمه با رمز ایران عزیز تعبیر می شد که شعار این دوره از جشنواره نیز «وحدت در کثرت اقوام» بود.

باغ موزه وزیری واقع در خیابان فیروزآباد شهر کرمان، اثر تاریخی زیبا متعلق به دوره قاجار که تاکنون کمتر کسی آن را دیده بود نیز سبب مسرت و شگفت زدگی شرکت کنندگان و هنرمندان شده بود؛  باغی بزرگ که بدرستی مرمت شده و با نورپردازی زیبا هم گوشه هایی از تاریخ این خاک را روایت می کرد و هم لحظات دل انگیزی را پیش روی حاضران می گذاشت.

این جشنوراه طی چهار روز از ۲۹ مهرماه تا دوم آبان هرروز با حدود هفت اجرا طی دو ساعت با آن دکور زیبای خود برگزار شد و شامگاه یکشنبه شاهد مراسم اختتامیه بود. پشت صحنه اجراها معماری اصیل ایرانی به چشم می خورد، سمت راست جایگاه سیاه چادری اصیل برپا بود که مجری در آن سمت قرار داشت و صندلی های تماشاگران روبه روی جایگاه به گونه ای کنار حوض زیبای ایرانی با آن شمعدانی های منحصربه فردش چیده شده بود که همه زیبایی های معماری، صفای باغ و صدای موسیقی نواحی را یکجا به مخاطب عرضه کند.

خبرنگار ایرنا به این مناسبت با برخی هنرمندان حاضر در این جشنواره از استان های مختلف گفت و گو کرد تا هم به آسیب شناسی از وضع موجود موسیقی نواحی، جایگاه این موسیقی در هر منطقه و افق های پیش رو بپردازد.

کرمانی ها، اهلا و سهلا

حسن خلدون مدیر گروه موسیقی بومی جزیره کیش که با همراهی اعضای گروهش با لباس های سفید عربی در جشنواره حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره نوع کار گروهشان گفت: موسیقی نواحی اصیل جزیره کیش و مختص بومیان آنجاست؛ من و همه اعضای گروهم بومی کیش هستیم و ریتم های متفاوتی در موسیقی داریم. اسم ساز ما نی انبان، سار و اوت است همچنین رقص های آیینی شامل رقص دستمال و رقص شمشیر هستند.

وی با لهجه زیبای عربی ادامه داد: خوشبختم که در اولین بار در این دوره در جشنواره موسیقی نواحی منتخب شدیم، مردم کرمان از لحظه ورودمان تا به الان با مهمانوازی از ما استقبال کردند و از همین جا "اهلا و سهلا" ، برنامه هم تا به اینجا خیلی زیباست و از همه دست اندرکاران از کارگرانی که کف موزه را جارو زدند و تا آنان که هماهنگی هایی لازم را انجام دادند، احسنت و مرحبا.

خلدون درباره روند برنامه تصریح کرد: همه چیز تا الان زیباست اما امسال به دلیل پروتکل های بهداشتی تنها توانستیم ۳ نفره بیاییم درحالیکه گروه مردان ما  ۱۲ نفر و زنان هم ۱۰ نفر هستند، ما واقعا کارمان خیلی کمرنگ است اما قول می دهیم با همین سه نفر "کاری کارستان" انجام دهیم، یک کاری کنیم که حضار و کسانی که مجازی شاهد این جشنواره هستند اهلا و سهلا شوند.

او گروه را متشکل از نی هبان و تبل و کاسر خواند و گفت:خداروشکر این موسیقی را در کیش احیا کردیم و خود این گروه را مدیریت می کنم و به نوعی حمایت می کنم.

وی که کارش بوم گردی است، گفت: این گروه از خون و خونه من است و در خانه من تمرین ها را انجام می دهیم و خیلی بهم تعصب دارم و این گروه کم و کسری هایش تا ۹۵ درصد حل شده و طبق برنامه ای که منطقه آزاد به ما داده خود را برای جشنواره  ۲۰۲۰ دبی آماده می کنیم.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.