يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/02/12
کدخبر :46430
18
چاپ :

دولت تصمیم گیر صرف در حوزه کارگری و کارفرمایی است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جریان کارگری و کارفرمایی در کشور باید براساس قانون که سه جانبه گرایی است عملیاتی شود اما متاسفانه امروز یک جانبه گرایی و دولت تصمیم گیر صرف است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا،رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جریان کارگری و کارفرمایی در کشور باید براساس قانون که سه جانبه گرایی است عملیاتی شود اما متاسفانه امروز یک جانبه گرایی و دولت تصمیم گیر صرف است.

دکتر"محمدرضا پورابراهیمی" امروز 12 اردیبهشت ماه در جشنواره تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان کرمان اظهار کرد: بزرگ ترین چالش اقتصادی کشور، معیشت کارگری است و فاصله بین درآمد و هزینه کارگران و همچنین حقوق بگیران بخش های دیگر است که این شرایط به دلیل تورم به وجود آمده در اقتصاد کشور در سال های گذشته است.

وی افزود: اگر بخواهیم توازنی بین درآمد و هزینه ایجاد کنیم، یک راهش افزایش حقوق و دستمزد برای ایجاد تعادل است که افزایش حقوق امسال کارگران می تواند بخشی از مسائل را جبران کند اما اگر تورم بیشتر باشد همیشه این عقب افتادگی وجود دارد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه راه دیگر کم کردن فاصله بین درآمد و هزینه، افزایش قدرت خرید است، تصریح کرد: در این راستا باید ارزش پول ملی را افزایش بدهیم و اگر بتوانیم این مسئله را به شکلی جلو ببریم، به قدرت خرید همه حقوق بگیران و کارگران کمک می کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در ادامه بیان کرد: کشور ما در شریط خاصی قرار دارد و بی سابقه ترین تحریم هایی که در تاریخ دنیا می شد علیه کشوری وضع کرد، علیه جمهوری اسلامی وضع شد که در تحلیل امریکایی ها، به فروپاشی کشور منجر می شد.

وی افزود: در شرایط بسیار سخت اقتصادی در حوزه تحریم بودیم که با تمهیدات دولت می توانست در ابتدای ورود به برجام، بخشی را حل کند اما چون همه چیز را به مذاکرات گره زده بود، اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد.

پورابراهیمی با اشاره به عوامل داخلی موثر در اقتصاد کشور اظهار کرد: افزایش حجم نقدینگی، استقراض از بانک مرکزی، ناترازی بودجه و ... موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه 15 ماه شیوع کرونا نیز به شدت به واحدهای حوزه مختلف اقتصادی آسیب رسانده، گفت: امروز اقتصاد ایران به سختی در حال عبور از فشارهای ناشی از عوامل ساختاری، تحریمی و کرونایی است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان کرد: محاسبات پرداخت بهای تمام شده حوزه کارگری نشان می دهد سهم پرداختی زیر 10 درصد است و در واحدهای تولیدی و خدماتی این عدد متفاوت است و برای مدیریت این موضوع باید سهم را ارتقاء داده و رضایت کارگری را فراهم کنیم.

وی افزود: همه واقف هستیم که برای استمرار کار، تولید و کارگر باید از کارفرما حمایت کنیم و ما تلاش می کنیم ظرفیت های موجود اقتصادی در کشور و استان کرمان را حفظ کنیم و علی رغم سختی های این حوزه، طرح ها را توسعه و طرح های جدید ایجاد کنیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: هرچه میزان اشتغال در کشور افزایش پیدا کند، عرضه و تقاضای نیروی کار به حد منطقی تری می رسد و برای پرداخت منطقی باید این توازن را برقرار کنیم و زمانی این اتفاق می افتد که متناسب با ظرفیت های اقتصادی استان واحدهای جدید ایجاد کنیم و با ارتقاء دانش فنی و ... می توان واحدهای راکد و نیمه تعطیل را فعال کرد.

وی با اشاره به فرسودگی جریان کارگری در زغالسنگ کرمان و مشکلات جسمانی کارگران این واحدها گفت: با تلاش های صورت گرفته 400 نفر نیروهای زغالسنگ شمال استان طی سال جاری بازنشسته و جایگزین می شوند.

پورابراهیمی تصریح کرد: جریان کارگری و کارفرمایی در کشور باید براساس قانون که سه جانبه گرایی است عملیاتی شود اما متاسفانه امروز یک جانبه گرایی و دولت تصمیم گیر صرف است.

وی ادامه داد: در دنیا تامین اجتماعی متعلق به کارگر و کارفرماست و دولت حق ندارد برای این سازمان تصمیم بگیرد که متاسفانه به دلایل مختلف سیطره دولت در دوره های مختلف بر این سازمان در ایران جوری است که اساساسه کارگر و کارفرما نیستند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در بخش دیگری از درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: حدود یک میلیون و 200 هزار نفر افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و 2 میلیون و 300 هزار نفر مددجویان کمیته امدادی سهام عدالت ندارند و در کمیسیون اقتصادی تصویب کردیم دولت با یک ضریب تعدیل و متناسب با شرایط امروز سهام واگذار کند و منابع دیده شده و گزارش واگذاری سهام به کارگران و مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی در صحن علنی است و هیئت رییسه باید اعلام وصول کند تا نهایی بشود.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی چند طرح اقتصادی در استان کرمان در ماه های آینده بیان کرد: طرح تولید الکترودهای گرافیکی برای شرکت های فولادی یکی از این پروژه هاست که سالیانه یک میلیارد دلار برای واردات آنها ارز از کشور خارج می شود.

پورابراهیمی به طرح تولید لاستیک های فوق سنگین در استان کرمان اشاره کرد و گفت: بندر خشک با سرمایه گذاری سنگین و با همکاری استان های دیگر در کرمان راه اندازی خواهد شد و بارانداز گمرکات به کرمان منتقل می شود


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.