شنبه15 ارديبهشت 1403     Saturday, May 4, 2024
1402/12/08
کدخبر :103122
0
چاپ :

در مناظره نامزدهای انتخاباتی حوزه کرمان و راور چه گذشت؟

مناظره انتخاباتی با حضور احمد آذربهرام،محمدعلی عسکری، محمدرضا علیزاده و عبدالمجید فرخیان از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه کرمان و راور در تالار وحدت دانشگاه باهنر برگزار شد.

در ابتدای جلسه داوطلبان در مدت زمان پنج دقیقه به معرفی و سوابق کاری خود پرداختند و در ادامه همه داوطلبان باید به یک سوال ثابت به مدت سه دقیقه پاسخ می‌دادند که سوال این بود؛ «با توجه به آمایش سرزمین در حوزه انتخابیه شما دو چالش جدی آب و اتباع غیرقانونی وجود دارد. برنامه نمایندگان در این خصوص چیست؟».

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، براساس قرعه‌کشی احمد آذربهرام اولین به عنوان نفر باید به این سوال پاسخ می‌داد که گفت: در منطقه خشک قرار داریم و شاهدیم امسال بارش‌ها بسیار اندک بوده است.

آذربهرام: یک کارخانه‌ای را چند بار افتتاح کردند

وی افزود: باید آمایش صنعت و جمعیت را نیز در نظر بگیریم. در راور یک کارخانه فولاد راه‌اندازی و چندین بار آن را افتتاح کردند که آب موردنیاز آن باید از خلیج فارس و دریای عمان تامین شود. مردم از این کارهای نمایشی خسته می‌شوند بنابراین باید آمایش صنایع را مورد توجه قرار دهیم.

آذربهرام با بیان این مطلب که قیمت هر مترمکعب آب مصرفی که از خلیج فارس آورده می‌شود، یک یورو است، تصریح کرد: حال که نمی‌توان این کارخانه را تعطیل کرد، باید به سمت استفاده از آب شیرین کن و دریاها حرکت کنیم، آمایش سرزمین اجتماعی ما هم باید تغییر شکل دهد.

وی درباره اتباع غیرقانونی نیز گفت: اتباع یکی از معضلات جامعه است و حفره‌های امنیتی زیادی داریم البته باید به سمت تامین و ایجاد زیرساخت‌ها و نرم ‌فزارهای امنیتی حرکت کنیم.

علیزاده: ایجاد صنایع آب‌بر در کرمان و راور علمی نیست

محمدرضا علیزاده نفر بعدی بود که به این سوال پاسخ داد و با اشاره به بارش‌های اندک در کرمان، گفت: در استان کرمان با بحث تخریب آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی طی سال‌های اخیر روبرو هستیم به طوری که عمق ایستابی آب بسیار پایین رفته لذا مسئله مدیریت مصرف منابع آب، صرفه‌جویی و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری بسیار مهم است.

وی با انتقاد از ایجاد صنایع آب‌بر در منطقه کرمان و راور که به شدت با کاهش بارندگی و خشکسالی‌های مکرر روبروست، اظهار کرد: انتقال آب یکی از مسائل مطرح شده است و روی آن مانور داده می‌شود البته این اقدام اجرایی است اما آب گران قیمتی است.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم بیان کرد: در حوزه کشاورزی باید شیوه‌های نوین آبیاری و مدیریت صحیح منابع آبی، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز را در نظر گرفت و توسعه پایدار را در حوزه‌های دیگری نیز دنبال کنیم.

وی درباره اتباع غیرمجاز نیز گفت: اتباع غیرقانونی در امنیت ملی چالش برانگیز است و در مسائل معیشتی بی‌تاثیر نیست و مه کشورها با اتباع غیرقانونی ملاحظاتی ندارند.

عسکری: نمایندگان کرمان در راه‌اندازی سازمان ملی مهاجرت هیچ نقشی ندارند

محمدعلی عسکری نامزد بعدی بود که قرعه به نام او افتاد و درباره اتباع غیرمجاز گفت: این موضوع دارای جنبه بین المللی است و تقریبا همه کشورها با آن روبرو هستند اما موضوع اصلی ساماندهی اتباع است. آنها حقوق اولیه انسانی دارند و سازمان ملی مهاجرت در کشور در حال تشکیل است که رئیس این سازمان معاون رئیس جمهور است و طرح این موضوع در کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در حال رسیدگی است و در این کمیسیون هیچ نماینده‌ای از کرمان نیست و این طرح را فقط یکی از نمایندگان استان امضا کرده است.

وی ادامه داد: استان کرمان به نسبت جمعیت ایرانی ساکن، بیشترین اتباع خارجی را دارد به طوری که حدود ۴۰۰ هزار تبعه خارجی در کرمان داریم و هیچ کس به اندازه مردم این خطه درک نمی‌کند که شوتی یعنی چه؟ یا قاچاق انسان چه معنایی دارد؟ و ...؛ ما با این چالش‌ها روبرو هستیم.

عسکری افزود: در حال راه‌اندازی سازمانی هستیم که این امور را ساماندهی کند اما خبری از نمایندگان استان کرمان در این طرح و سازمان نیست و دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند.

وی در ادامه بر لزوم داشتن مدیریت جامع آب تاکید کرد و گفت: هدررفت شبکه آب بسیار جدی است و در برخی از جاها به میزان ۳۰ درصد می‌رسد و انتقال آب برای ما بسیار سنگین تمام خواهد شد و بایستی در حوزه کشاورزی جلوی اتلاف آب را بگیریم. لذا باید هم به حوزه تامین و هم مصرف توجه کنیم و بازار آب را تشکیل دهیم.

فرخیان: لزوم کنترل هوشمندانه مرزها برای جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز

عبدالمجید فرخیان پاسخ خود را با بیان این مطلب آغاز کرد که برای حل مشکلات باید نگاه چند بعدی داشت و نسخه‌های رفع مشکلات با یکدیگر متفاوت است و در ادامه گفت: در سطح کشور باید جلوی هدر رفت منابع آبی خودمان را بگیریم و سپس از منابع آبی مشترک ایران با سایر کشورها بیشترین بهره را ببریم.

وی بر لزوم مدیریت استحصال، توزیع و مصرف آب تاکید کرد و افزود: نزدیک ۵۰ درصد آب ما هدر می‌رود و باید شبکه توزیع آب اصلاح شود.

فرخیان با اشاره به نیاز کرمان و راور به آب انتقالی از دریا، اظهار کرد: باید قنوات که یک شیوه سنتی جواب داده شده و سالیان سال مورد استفاده بوده، احیا شوند.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است و هدررفت آب در این بخش زیاد است و باید به سمت اصلاح الگوی کشت برویم. همچنین برای جایابی صنایع به مسئله آب بر بودن صنعت نیز توجه لازم را داشته باشیم.

این داوطلب انتخابات مجلس در ادامه عنوان کرد: باید اتباع قانونی و غیرقانونی را متفاوت دید و مسائل قاچاق، مواد مخدر، بیماری، ازدواج، امنیتی و ... مورد توجه قرار گیرد بنابراین باید از مرز کنترل هوشمندانه‌ای صورت بگیرد تا این افراد غیرقانونی وارد کشور نشوند و در داخل کشور محل سکونت و ... آنها مشخص باشد.

طرح عسکری برای گسترش عدالت آموزشی

عسکری در پاسخ به این سوال که با توجه به اصل ۳۰ قانون اساسی و عدالت آموزشی متاسفانه شاهد مافیای کنکور هستیم، طرح شما برای گسترش عدالت آموزشی چیست؟ گفت: عدالت آموزشی به عنوان زیرشاخه‌های عدالت اجتماعی مخصوصا در جامعه ما یک مسئله جدی و حیاتی است و یکی از مفاهیمی که تحت عنوان مزیت اجتماعی می‌شناسیم ثروت، قدرت و احترام اجتماعی است.

وی ادامه داد: در جامعه ما یکی از جدی‌ترین عوامل بهره‌مندی از مزیت‌های اجتماعی، میزان تحصیلات و مدارک آکادمیک افراد است و وقتی برای نامزدی در انتخابات مجلس باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید لذا حتی برای ورود به قدرت سیاسی مدرک تحصیلی موضوع جدی است.

عسکری تاکید کرد: در جامعه‌ای که مدرک‌گراست، عدالت آموزشی، جایگاه به مراتب بالاتری پیدا می‌کند و فقدان عدالت آموزشی باعث افزایش شکاف طبقاتی می‌شود.

وی افزود: بخشی از جامعه به دلیل بهره‌مندی از آموزش بهتر یا پولی به سمتی حرکت می‌کند تا از مناصب بیشتری برخوردار شود و طبق آمارها بیش از ۷۰ درصد کسانی که در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند، جزء سه دهک اول جامعه هستند و این به آن معناست که فقر، فقر  و ثروت، ثروت می‌آورد و شما هیچگاه نمی‌توانید از دهک‌های ۹ و ۱۰ به سمت دهک‌های یک و دو حرکت کنید که جدی‌ترین دلیل آن آموزش پولی است.

این نامزد انتخاباتی بیان کرد: در کنار آموزش پولی، مافیای کنکور شکل می‌گیرد و وقتی برخلاف قانون اساسی، آموزش عمومی را به سمت غیردولتی سازی بردید و وقتی رابطه آموزگار و آموزش پذیر، اقتصادی و مالی شد، دیگر خبری از عدالت آموزشی نیست و این یک واقعیت دردناک است.

وی با بیان این واقعیت که دولت توان به دوش کشیدن آموزش عمومی را ندارد، تصریح کرد: ما نباید از توسعه آموزش پولی خوشحال باشیم لذا باید به سمت توسعه مدارس موقوفه محور رفت تا رابطه معلم و دانش آموزش، رابطه پولی و اقتصادی نباشد.

نظر آذربهرام درباره رابطه حقوق کارگران و تورم

آذر بهرام در پاسخ به این سوال که آیا افزایش حقوق کارگران مسبب افزایش تورم است و طرح شما برای حذف شکاف بین حقوق کارگران و تورم چیست؟ گفت: معیشت دغدغه همه اقشار مردم است و نمی‌توانیم به دلیل مبارزه با تورم، فشار به قشر محرومی مانند کارگران بیاوریم. همین الان حقوق کارگران کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد و باید حقوق هماهنگ با میزان تورم افزایش یابد.

وی به تبیین نقش کارگر در اقتصاد و تولید پرداخت و ادامه داد: کارگر کار اساسی در کشور انجام می‌دهد و مشکل تورم به حقوق کارگر ارتباطی ندارد. بلکه ما نمی‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم و زبان دیپلماسی را به خوبی بلد نیستیم و نمی‌توانیم از کمک‌های صندوق بین‌المللی پول بهره بگیریم بنابراین ناترازی‌ها و کمبودها را از مسیر دیگری تامین می‌کنیم.

آذر بهرام با اشاره به اینکه بیشترین سود از بخش تولید را دلالان می‌برند، اظهار کرد: از شهر راور ۱۳ هزار کارگر به یزد، بافق و بهاباد مهاجرت کردند و از نمایندگان فعلی مجلس سوال دارم که چرا تلاش نکردند که نیروی کار و فعال آن متوازن شود و مهاجر فرست نباشیم.

دیدگاه فرخیان درباره صنعت خودروسازی

فرخیان نیز در پاسخ به این سوال که با توجه به معضل خودروسازی که چندین سال است به نتیجه نرسیده، آیا ادامه مسیر انحصار را درست می‌دانید یا واردات خودرو خارجی را راه حل؟ گفت: یکی از مهمترین مشکلات کشور بحث خودروسازی است و این صنعت باعث شده تا پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور در بخش‌های دیگر همچون صنعت موشکی، ماهواره و ... دیده نشود.

وی مشکل خودروسازی را در انحصار دانست و بیان کرد: باید با قانون‌گذاری خوب و نظارت پیوسته و به موقع بر آن بتوانیم این موارد را کنترل کنیم؛ کشور از فساد، انحصار و رانت رنج می‌برد و سوالی که مطرح است این است که جوانان اندیشمند ما در بسیاری از فناوری‌ها رشد و ارتقاء چشمگیر داشته‌اند و در رتبه‌های برتر جهان قرار دارند، آیا از طراحی یک خودرو عاجز هستند که از دهه ۴۰ در ایران تولید می‌شود؟ هیچ گاه بحث خودرو از جامعه جمع نشد زیرا انحصار خودرو حل نشد.

فرخیان بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های نوین در حوزه صنعت خودروسازی تاکید کرد و گفت: شاید یکی از راه‌های حل مشکل خودرو واردات است اما می‌دانید که این کار چه ضربه‌ای به تولید می‌زند؟ باید از تولید با کیفیت داخلی حمایت کنیم و اگر می‌خواهیم کشور رشد و پیشرفت داشته باشد باید تولیدات باکیفیت داخلی مورد حمایت قرار گیرند.

وی به تبیین تاثیرات تولید داخلی در جامعه پرداخت و افزود: واردات به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و باید خودرو را از انحصار در بیاوریم اما خودروی با کیفیت در داخل تولید و صادر کنیم.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.