يكشنبه16 ارديبهشت 1403     Sunday, May 5, 2024
1402/10/09
کدخبر :99354
19
چاپ :

دبیرخانه رویداد ملی چوگان در ارگ بم باقی خواهد ماند

بازی سنتی و باستانی چوگان میراث ارزشمند ناملموس ایرانیان برای جهانیان قابل توجه است و با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته، دبیرخانه دائمی آیین ملی چوگان در بم باقی خواهد ماند.

محمدمهدی فداکار  در اختتامیه مسابقات ملی چوگان با ابراز خرسندی از برگزاری این مسابقات به میزبانی بم اظهار کرد: امیدواریم این اثر ماندگار همیشه در بم باقی بماند و شاهد برگزاری مسابقات چوگان در این شهرستان باشیم.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، وی در خصوص گره خوردن ارگ قدیم بم و بازی چوگان بعنوان میراث(جهانی) ناملموس بیان کرد: بی‌شک بازی سنتی و باستانی چوگان میراث ارزشمند ناملموس ایرانیان برای جهانیان قابل توجه است.

فداکار به قدمت مجموعه ارگ تاریخی بم اشاره کرد و گفت: قدمت این بنای تاریخی ۲۵۰۰ سال و قدمت بازی چوگان به ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد که دبیرخانه دائمی آیین ملی چوگان در بم باقی خواهد ماند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این مراسم اظهار کرد: یک بخش از میراث فرهنگی مربوط به بناهای تاریخی و بخش دیگر آن ناملموس یا معنوی است که بیشتر شامل داستان‌ها و قصه‌ها، آداب و رسوم و زندگی مردم می‌شود .

سعید شاهرخی افزود: چوگان در بخش میراث فرهنگی ناملموس است که همراه با روایتگری و موسیقی شامل شاهنامه‌خوانی و... به عنوان میراث ناملموس در کشور ما ثبت شده است.

وی با اشاره به استقرار دبیرخانه دائمی میراث ناملموس چوگان در ارگ بم گفت: هر سال بمناسبت ۱۶ آذر( سالروز ثبت این اثر ناملموس جهانی) بم میزبان رویداد عظیم ورزشی میراثی دنیا خواهد بود.

شاهرخی افزود: این ورزش می‌تواند مؤلفه‌ مهمی در توسعه گردشگری باشد و باید رویدادهای مختلف تعریف کرد که هرچه رویداد بزرگ‌تر باشد، برای مردم جذابتر و لذت‌بخش‌تر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: امروزه هویت فرهنگی ایران با بازی خوب چوگان تعریف می‌شود که برای نسل جدید جاذبه ایجاد می‌کند و باید به اسب به عنوان یک صنعت نگاه کرد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.