جمعه14 ارديبهشت 1403     Friday, May 3, 2024
1402/09/22
کدخبر :98483
2
چاپ :

جزییات کشف ۲ بنای تاریخی در حفاری فاضلاب سیرجان

کشف ۲ بنای تاریخی طی یکی،دو روز اخیر در بافت قدیم شهر سیرجان درحالی خبرساز بوده که میراث فرهنگی قدمت آنها را به‌احتمال به دوره قاجار نسبت می‌دهد.

به دنبال انتشار خبرهای مربوط به کشف این بناهای تاریخی، در استان کرمان پیگیر موضوع شد که رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سیرجان ضمن رد آسیب و تخریب این بناها توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، محمد کارآمد گفت: شامگاه یکشنبه (۱۹ آذرماه جاری) حین حفاری فاضلاب در بلوار دکتر صادقی که محدوده بافت تاریخی این شهر است در عمق پنج متری سطح زمین یک حمام و بخشی از یک ساختمان قدیمی رویت و کشف شد.

رییس میراث فرهنگی سیرجان افزود: دور محوطه هر ۲ بنای مکشوفه در بلوار دکتر صادقی شهر سیرجان اینک محصور شده تا باستان‌شناسان در این محوطه حضور یابند و برنامه‌های خود را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه این ۲ بنا با فاصله ۲۰۰ متر از یکدیگر و در یک مسیر قرار دارند تصریح کرد: ساختمان حمام قدیمی کشف شده در نبش کوچه و در نزدیک بادگیر چُپُقی این شهر واقع است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سیرجان بیان کرد: قسمت نمایان شده ساختمان کشف شده دوم نیز بخشی از یک بنای بزرگ تر است که زیر بلوار دکتر صادقی شهر سیرجان قرار دارد.

تخمین قدمت قاجاری

وی با اشاره به اینکه تاکنون شیء تاریخی در این ۲ بنا کشف نشده است، اظهارداشت: طبق شواهد موجود و در اظهارنظر اولیه به طور تقریبی می‌توان گفت که سابقه این ۲ بنا بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال و مربوط به اواخر دوره قاجار تخمین زده می‌شود.

کارآمد خاطرنشان کرد: بعد از گرفتن نظرات کارشناسی در این محوطه محصور شده این منطقه نقشه «یو تی ام» (نقشه حاوی مختصات کامل) می‌خورد و ستاره‌دار می‌شود که اداره کل میراث فرهنگی هر اقدامی بخواهد انجام دهد با توجه به این نقشه‌ها خواهد بود.
 

وی گفت: همه افراد محلی و افرادی که در گذشته در منطقه مذکور ساکن بوده اند از گذشتگان خود شنیده اند که این محوطه که این ۲ بنا در آن شناسایی شده اختلاف سطحی با خیابان‌های اطراف داشته است.

کارآمد افزود: همچنین در این محدوده موردنظر خانه‌هایی وجود داشته که سطحشان پایین تر بوده و در آنها پایاب‌(در معماری بخشی از سازه که برای دسترسی آسان ساکنان به آب کاریز یا قنات ساخته می‌شده‌است)، آب انبار و راهروهای زمینی برای تردد به سمت حمام قرار داشته است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سیرجان اظهارداشت: به غیر از حمام در مورد بنای دوم هیچ گونه شیبی ندیدیم که به سمت پایین باشد تا بگوییم این سازه یک پایاب است بلکه طبق شواهد بیشتر یک راهرو و بخشی از یک خانه بود.

حفاری بدون مجوز از میراث در محدوده تاریخی

وی گفت: منطقه‌ای که این ۲ بنا در آنها شناسایی و کشف شده در بافت تاریخی شهر سیرجان قرار و هرگونه حفاری در این محدوده نیاز به مجوز و نظارت میراث فرهنگی دارد که در این زمینه شرکتی که در این محدوده حفاری انجام می داده معترف است که نسبت به این موضوع آگاه نبوده است.

کارآمد تاکید کرد: شرکت پیمانکار فاضلاب که بدون مجوز از میراث در حال حفاری بوده به سقف بنای تاریخی برخورد می کند که با توجه به اینکه بدون مجوز در بافت تاریخی فعالیت کرده و گزارش این موضوع را نداده، با همکاری قاضی کشیک به صورت موقت تا اظهارنظر کارشناسان فنی اداره کل میراث یا باستان شناسان از ادامه فعالیت پروژه تا اخذ مجوز جلوگیری شد.

حفاری آسیبی به بنا نزده

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه برخی رسانه های محلی مدعی بروز خسارت به بنا توسط پیمانکار شده بودند، با تاکید بر اینکه حفاری شرکت فاضلاب مذکور آسیبی به این بناها نزده است، گفت: باستان‌شناس و دفتر فنی میراث‌فرهنگی باید در مورد وارد شدن یا نشدن آسیب به این ساختمان های کشف شده به طور دقیق اظهارنظر کند اما آنگونه که شواهد موجود نشان می دهد آثاری مبنی بر خسارت بر این سازه ها وجود ندارد.
کارآمد بیان کرد: اثری که بر سر حفاری این شرکت فاضلاب قرار داشته (ساختمانی که طاق ورودی آن را در تصاویر می بینید) دقیقا چسبیده به مسیر اجرای فاضلاب بوده است، به طور مثال جدولی را در خیابان در نظر بگیرید که کنار آن حفاری انجام شده باشد.
وی بیان کرد: طاقی که در تصاویر این خبر می بینید دقیقا ورودی یکی از سازه‌های کشف شده به شمار می رود که خسارت، لطمه یا ضربه‌ای به آن وارد نشده است.

شرکت مذکور اطلاع نداد، مردم محلی گزارش دادند
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سیرجان در عین حال بیان کرد: شرکت فاضلاب مذکور وقتی در مسیر اجرای پروژه به این طاق برخورد کرده به میراث فرهنگی گزارشی نداده و مردم محلی نسبت به این موضوع اطلاع رسانی کردند.
وی گفت: در فاصله ۲۰۰ متری از این نمای ورودی که در مسیر شرکت فاضلاب قرار داشت، بنای دوم و حمامی نیز کشف شد که این سازه هنوز مدفون است و خط فاضلاب در مسیر آنجا اجرا نشده و و ما اجازه اجرا نداده ایم.

سیرجان در ۱۷۵ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان قرار دارد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.