يكشنبه23 ارديبهشت 1403     Sunday, May 12, 2024
1401/06/03
کدخبر :69447
5
چاپ :

توزیع درآمد در کرمان چگونه است؟

در سال ۱۴۰۰ ضریب جینی خانوارهای کل کشور ۰.۳۹۳۸ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۰۶۸ کاهش نشان می‌دهد.

ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود. هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، حال براساس اعلام مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۰ ضریب جینی خانوارهای کل کشور ٠.۰۳۹۳۸ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۰۶۸ کاهش نشان  می‌دهد. همچنین ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۰.۳۷۵۷ و ۰.۳۵۹۴ است که نسبت به سال قبل به ترتیب ۰.۰۰۷۸ و ۰.۰۰۰۴ افزایش نشان می‌دهد.

در سال ۱۴۰۰در مناطق شهری کمترین ضریب جینی در استان کرمان ۰.۲۷۲۹  و بالاترین ضریب جینی در استان سیستان و بلوچستان ۰.۴۹۲۹ مشاهده می‌ شود.

براساس این گزارش، ضریب جینی خانوارهای شهری در استان کرمان درحالی در سال گذشته، ۰.۲۷۲۹ است که این رقم در سال ۹۹، در حدود ۰.۳۰۵۰ بوده که نشان از کاهش ۰.۰۳۲۱ واحدی است.

همچنین در این گزارش، ضریب جینی مناطق روستایی استان کرمان در سال قبل، ۰.۲۶۲۶ اعلام شده این در حالی است که این ضریب در سال ۹۹، ۰.۲۸۷۹ را نشان می داده است.

در مناطق روستایی کمترین ضریب جینی مربوط به استان بوشهر ۰.۲۵۹۳ و بیشترین ضریب جینی مربوط به استان خراسان جنوبی ۰.۳۶۳۳ است.

توزیع عادلانه درآمد همواره از مهمترین مباحث در اقتصاد کشورهای مختلف جهان است. شاخص های نابرابری معین برای ارزیابی عملکرد اقتصادی کشورها در خصوص توزیع درآمد محسوب می شود.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.