جمعه21 ارديبهشت 1403     Friday, May 10, 2024
1401/03/09
کدخبر :66232
58
چاپ :

تعزیه، ده‌زیار کرمان را به روستایی مذهبی تبدیل کرده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان گفت: هنر آیینی تعزیه و فعالیت‌های مذهبی، هویت ده‌زیار را به یک روستای دینی و مذهبی تبدیل کرده که بسیار ارزشمند است.

محمدرضا علیزاده  در حاشیه برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری یک رویداد ارزشمند ملی و آیینی در این روستا افزود: در ایام برگزاری این سوگواره توفیقی نصیب من شد تا از نزدیک شاهد بخشی از اجراهای تعزیه این سوگواره باشم.  

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه چندین سال است که ایام ارتحال ملکوتی امام راحل (ره) اتفاق بسیار ارزشمندی در روستای ده زیار رخ می دهد که از چند جهت می‌توان به آن نگاه کرد تصریح کرد: برگزاری این سوگواره در راستای ترویج و اعتلای هنر تعزیه که یکی از هنرهای بسیار مهمی آیینی، مذهبی و ملی ماست اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه این سوگواره سال‌ها است که در روستای ده زیار و با همت افرادی که دل در گروه اهل‌بیت (ع) دارند، برگزار می‌شود ادامه داد: با وجود مسائل و مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا در دو سال قبل به وجود آورد باز هم شاهد برگزاری این سوگواره و اتفاقات خوبی در این رویداد بودیم.  

وی تاکید کرد: ۹ سال است سوگواره تعزیه با برنامه‌ریزی، تعامل و انسجام بسیار خوبی در روستای ده زیار برگزار می‌شود ‌که از این جنبه نیز جای تقدیر دارد و استمرار در برگزاری این سوگواره در تمامی این سال‌ها بسیار حائز اهمیت است.  

علیزاده بیان کرد: روستای ده زیار نماد حدیث نبوی ثقلین است و در این روستا به هر دو جنبه این حدیث یعنی قرآن کتاب خدا و عترت و زنده نگه داشتن مراسم ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) در قالب هنر تعزیه توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای این نوع برنامه‌ها دارد بویژه برگزاری آن در یک روستای کوچک، کار دشواری است و نیاز به هماهنگی دارد گفت: برگزاری این مراسم همت عالی و عنایت الهی را می‌طلبد که هر دو آن در وجود مردم روستای ده زیار و هیات تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: اهالی خوب روستای ده زیار باید به این نکته توجه داشته باشند که هنر تعزیه جزئی از فرهنگ آیینی کشور ما است که برگزاری این سوگواره در روستای ده زیار، در ارتقای این هنر آیینی موثر است و از سوی دیگر برگزاری این رویداد مهم ملی در روستای ده زیار تدریجاً موجب پیشرفت این روستا نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این قبیل رویدادها نیاز به یکسری امکانات و زیرساخت‌ها دارد گفت: فراهم کردن این زیرساخت‌ها به آینده روستای ده زیار کمک می‌کند و از سوی دیگر این ظرفیت و بستر را فراهم می‌کند تا این روستا میزبانی خوبی از این رویداد داشته باشد.

علیزاده با اشاره به اینکه در ایام برگزاری این رویداد ملی مردم زیادی نه تنها از بخش چترود که از اقصی نقاط استان و کشور در این روستا حضور پیدا می‌کنند بیان کرد: امسال هم گروه‌های مختلفی از دیگر استان‌ها در این سوگواره حضور دارند و دهیاری این روستا و بخشداری چترود باید به این نکته واقف باشند که با برگزاری این سوگواره ملی، ظرفیت خوبی در این روستا ایجاد شده که به پویایی هر چه بیشتر اتفاقاتی که در این روستا رقم خورده، کمک کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری این رویداد ارزشمند ملی استمرار داشته باشد بیان کرد: برگزاری این رویداد ملی در این روستا نتیجه همدلی و انسجام درون روستا است که جای تحسین دارد.

سوگواره ملی تعزیه روستای ده زیار به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره) از پنجم تا ۱۴ خرداد ماه امسال برگزار می شود.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.