پنج شنبه13 ارديبهشت 1403     Thursday, May 2, 2024
1402/07/16
کدخبر :94224
9
چاپ :

بیش‌از یک‌سوم گوشت مرغ استان کرمان در رفسنجان تولید می‌شود

رئیس اداره دامپزشکی رفسنجان گفت: سالانه بیش‌ از دو میلیون قطعه جوجه‌ریزی در رفسنجان انجام می‌شود و بیش‌ از یک‌سوم گوشت مرغ استان کرمان توسط شهرستان رفسنجان تأمین‌ می‌شود.

محمود مقامی امروز  در نشست خبری به‌ مناسبت روز دامپزشکی اظهار کرد: وظایف سازمان دامپزشکی در بحث کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور در سطح کشور و در حقیقت حفظ و حراست از جمعیت دام وطیور است.
وی افزود: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام از طریق کنترل بیماری در دام و طیور و نظارت ویژه بر فرآورده‌های خام دامی صورت می‌گیرد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، رئیس اداره دامپزشکی رفسنجان تصریح کرد: برخلاف این تصور که رفسنجان شهرستانی دارای باغات است، اما در عین حال این شهرستان در زمینه پرورش دام و طیور هم فعال است. سالانه بیش‌از دو میلیون قطعه جوجه‌ریزی در رفسنجان انجام می‌شود و بیش‌از یک‌سوم گوشت مرغ استان کرمان را شهرستان رفسنجان تأمین می‌کند.

مقامی ادامه داد: بالای ۴۰۰۰ رأس اسب در رفسنجان داریم که در قالب باشگاه‌های سوارکاری یا مراکز پرورش فعالیت دارند. جمعیت گوسفند و بز در این شهرستان بیش‌از ۳۵۰ هزار رأس است که در سطح شهرستان به‌صورت متمرکز و صنعتی یا به‌صورت عشایری فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: نزدیک‌ به ۱۴ هزار رأس دام سنگین در شهرستان رفسنجان وجود دارد که در قالب گاوداری‌های صنعتی، گاوداری‌های مولد ۸۰۰ رأسی و گاوداری‌های روستایی و سنتی هستند. بزرگترین گاوداری‌های صنعتی را در سطح شهرستان داریم که دامپزشکی جهت کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دام و طیور به همه این واحدها خدمات ارائه می‌کند.

رئیس اداره دامپزشکی رفسنجان در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه در شهرستان رفسنجان بخش خصوصی به‌خوبی جذب شده و مراکز خصوصی خوبی داریم و رفسنجان بیشترین مراکز بخش خصوصی دامپزشکی را در سطح استان داراست. نزدیک‌ به ۱۳ داروخانه دامپزشکی و ۱۳ واحد مرکز درمانی و مایه‌کوبی داریم که به کمک بخش دولتی از جمعیت دام و طیور شهرستان حراست می‌کنند.

مقامی درخصوص نظارت بر فرآورده‌های خام دامی، گفت: این نظارت از مزرعه تا سفره است. از زمانی که دام در دامداری‌ها چه صنعتی و سنتی پرورش می‌یابد، دامپزشکی کار خود را انجام می‌دهد و دام سالمی را به کشتارگاه تحویل می‌دهد تا از گوشت و فرآورده‌های آنان استفاده شود.

رئیس اداره دامپزشکی رفسنجان افزود: در شهرستان رفسنجان دو واحد کشتارگاه دام و دو واحد کشتارگاه طیور وجود دارد که کشتارگاه دام صنعتی رفسنجان متعلق به شهرداری است و کشتارگاه دیگر در منطقه سرچشمه است.

مقامی گفت: نظارت بر مراکز عرضه گوشت قرمز، شیر، لبنیات، تالارها و رستوران‌ها و هر جا که فرآورده‌های خام دامی را داشته باشد، تأیید سلامت و نظارت بهداشتی این فرآورده‌ها بر عهده دامپزشکی است.

وی به وجود هشت واحد کارخانه نهاده دام و طیور در رفسنجان نیز اشاره کرد و گفت: همه این کارخانجات باید پروانه پزشکی را از دامپزشکی بگیرند و مسئول فنی دکتر دامپزشک در آنجا نظارت دارد.

وی اضافه کرد: مرکز پرورش آرتمیا در جوادیه فلاح نیز نشان می‌دهد شهرستان رفسنجان در بحث پرورش آبزیان با توجه‌به استخرهایی که وجود دارد در زمینه پرورش ماهی نیز فعالیت دارد و تولید خوبی داشته است.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.