جمعه21 ارديبهشت 1403     Friday, May 10, 2024
1400/07/10
کدخبر :57424
22
چاپ :

به زودی از چهار مجموعه مرمت شده ارگ بم رونمایی می شود

مدیر پایگاه جهانی ارگ بم گفت: چهار مجموعه مرمت شده در بزرگ ترین بنای خشتی و گلی جهان به زودی رونمایی می شود.

"محسن قاسمی"  از رونمایی چهار اثر در بزرگترین بنای خشت و گلی جهان با حضر وزیر میراث فرهنگی خبر داد و اظهار کرد: رونمایی برج فرمانده قشون، برج کلاه فرنگی، عمارت دروازه دوم و مجموعه پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در خانه سیستانی به زودی با حضور وزیر میراث فرهنگی در ارگ بم رونمایی می شود.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا،  از آنجا که مردم بم دوست داشتند عمارت کلاه فرنگی زودتر به پایان برسد تا خاطرات قدیم برایشان تداعی شده و از بالا بتوانند شاهد نخلستان ها و باغشهر زیبای بم باشند، ما طبق خواسته مردم عمل کردیم ولی درست این بود که اول حصار را تکمیل می کردیم که در حال حاضر تکمیل حصار در دستور کار قرار گرفته و آنچه که بعد از تکمیل خواهید دید متفاوت تر از حال خواهد بود.

قاسمی تصریح کرد: مرمت فاز اول خانه سیستانی ها توسط آلمانی ها بیش از هفت سال به طول انجامید، فاز دوم آن توسط خود مجموعه پایگاه جهانی کمتر از هفت ماه تکمیل شد و سعی کردیم سرعت عمل را بالا ببریم تا شاکله ارگ نمایان شود و بتوانیم کار را هرچه سریع تر به پایان برسانیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم افزود: مرمت چایخانه ارگ را که روزانه پذیرای صدها نفر توریست خارجی و ایرانی بود به پایان رساندیم و به زودی این مجموعه نیز فعال خواهد شد.

وی از تکمیل خانه میرزااکبر و یخدان بیرونی ارگ بم خبر داد و گفت: این دو مجموعه  تاریخی جزو بهترین ها هستند که اگر بتوانیم مجموعه یخدان را به پایان برسانیم، جلسات و محفل شعرخوانی را در آنجا بر پا کرده و این محفل و بنای تاریخی در هم ادغام  شده و جان می گیرند.

قاسمی به برج اصطبل اشاره و بیان کرد: اصطبل ارگ یکی از زیباترین مجموعه های ارگ است که در بیشتر عکس ها و فیلم صحرایی تاتارها خودنمایی می کند  که بناست تا پایان سال جاری به اتمام برسد .

مدیر پایگاه میراث جهانی بم با اشاره به اینکه کارهای کارشناسی و پژوهشی در دستور کار این پایگاه قرار خواهد گرفت، افزود: در دولت جدید امیدواریم اعتبارات خوبی به این مجموعه تخصیص داده شود تا شاهد اتمام سریع تر و بازسازی مجموعه ارگ بم و حضور گردشگران از سراسر دنیا در این مجموعه باشیم .

وی خاطرنشان کرد: درب بزرگترین بنای خشتی و گلی جهان به روی تمامی گردشگران داخلی و خارجی باز است و می توانند لحظات خوشی از بازدید در این مکان داشته باشند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.