دوشنبه31 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/01/22
کدخبر :45767
50
چاپ :

انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی اقدامی تاریخی بوده است

استاندار کرمان گفت: اقدام ماندگار و تاریخی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و این استان کویری در دولت تدبیر و امید صورت گرفت که علاوه بر تامین نیاز آبی صنعت، در ادامه آب شرب مردم را تامین می‌کند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا،استاندار کرمان گفت: اقدام ماندگار و تاریخی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و این استان کویری در دولت تدبیر و امید صورت گرفت که علاوه بر تامین نیاز آبی صنعت، در ادامه آب شرب مردم را تامین می‌کند.

علی زینی‌وند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح برخی اقدامات شاخص دولت یازدهم و دوازدهم در استان کرمان  افزود: با توجه به نامگذاری سال جاری به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، از تسهیل و پشتیبانی از فضای کسب و کار و تولید حمایت و موانع را با محصول رفاه مردم رفع می کنیم لذا امیدواریم سال راحت تری در معیشت و مقابله با کرونا داشته باشیم.

وی با اشاره به تلاش دولت ها در ارتقای شاخص های رفاهی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید گرچه در دوره دوم با محدودیت های جدی روبرو بوده ولی اقدامات موثری در راستای توسعه سرمایه گذاری، کسب و کار و تولید با محصول رفاه مردم انجام داده است.

استاندار کرمان گفت: محدودیت ها، کمبود درآمدی و تحریم ها دولت را از اجرای پروژه های زیرساختی، کلان و راهبردی دور نکرد و در این راستا اقدامات اساسی در کرمان صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان به نوعی پهناورترین استان کشور محسوب می شود تصریح کرد: یکی از مزیت های اصلی این استان معادن و منابع زیرزمینی است که حول آن شرکت های بزرگ و جهانی همچون گل گهر، مس و شرکت های اقماری آن شکل گرفته است.

وی ادامه داد: زنجیره ای از تولید صنایع در حوزه مس و فولاد در استان اجرایی شده لذا کرمان را باید در سطح استان های صنعتی ببینیم که برای توسعه صنعت، زیرساخت هایی از جمله خطوط ریلی، بزرگراه، فرودگاه و آب و برق نیاز است که دولت در این حوزه ها اقدامات خوبی انجام داده است.

زینی وند با اشاره به کشاورزی به عنوان مزیت دیگر استان کرمان گفت: بیش از ۹۸ درصد از مصرف ما از منابع زیرزمینی است که با توجه به خشکسالی های متعدد چند دهه اخیر، میزان آب ما افت کرده و کیفیتی پایین دارد لذا با بحران و تنش آبی در حوزه صنعت، شرب و کشاورزی روبرو هستیم و برای اینکه استان کرمان زیست پذیر شود باید در وهله نخست آب را تدبیر می کردیم.

وی افزود: در این زمینه دولت اقداماتی اساسی انجام داده و نخستین راهبرد آن مدیریت منابع آب موجود است که در این خصوص سند سازگاری با کم آبی را تدوین کردیم.

استاندار کرمان بیان داشت: همچنین اقدامی تاریخی برای انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و کویر در دولت دوازدهم صورت گرفت که طرح این بحث را عده ای در مقطعی رویا پردازی می‌دانستند اما امروز آب دریا به گل گهر و سرچشمه و چادرملو رسیده و بخشی از تامین آب شرب کرمان در خط انتقال به استان خراسان رضوی در برنامه قرار گرفته که از این راه تامین می شود.

وی افزود: طول خط نخست انتقال آب از خلیج فارس به صنایع معدنی بزرگ استان کرمان و یزد ۸۲۰ کیلومتر است که از خلیج فارس تا گل گهر به طول ۳۰۰ کیلومتر، تا مس سرچشمه ۱۵۰ کیلومتر و پس از آن تا چادرملو ۳۷۰ کیلومتر ارزیابی می شود که با هزینه بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان این مگا پروژه تاریخی اجرا شده است.

وی با تاکید بر اینکه آب خلیج فارس در صنعت و شرب استان کرمان استفاده می شود عنوان کرد: نیازهای آب شرب شمال و شهر کرمان را از این آب را تامین می‌کنیم.

برچسب ها : استاندار کرمان

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.