يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/01/19
کدخبر :45589
50
چاپ :

افزایش 10 درصدی تولید خرما

به گفته‌ی دبیرکل انجمن ملی خرمای ایران، تولید خرما سال گذشته به دلیل شرایط مساعد جوی افزایش داشته و صادرات آن هم خوب بوده است و بازار خرما نسبتا آرام است.

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان،به گفته‌ی دبیرکل انجمن ملی خرمای ایران، تولید خرما سال گذشته به دلیل شرایط مساعد جوی افزایش داشته و صادرات آن هم خوب بوده است و بازار خرما نسبتا آرام است.

وی همچنین گفت که با توجه به موجودی انبارهای خرمای مضافتی و کبکاب، دو خرمای پرطرفدار، قیمت این کالا در ماه مبارک رمضان افزایش نخواهد یافت.

مقداد تکلوزاده 19 فروردین‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» با اشاره به میزان تولید خرما در سال گذشته بیان کرد: «با توجه به شرایط آب‌وهوایی مناسبی که داشتیم، بارندگی‌های خوب و پایین بودن دمای هوا، در تمام کشور میزان تولید خرما افرایش پیدا کرد».

وی ادامه داد: «میزان کل خرمای تولید کشور در سال گذشته 10 درصد افزایش یافت و بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی حدود یک میلیون و 320 هزار تن تولید داشتیم».

دبیر انجمن خرمای استان کرمان با بیان این‌که میزان بالای تولید خرما کمی بازار عرضه و تقاضا را به هم ریخت، افزود: «با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای استفاده از کالاهای غیرفرآوری شده در یک بازه‌ی زمانی کاهش یافت اما از سوی دیگر با توجه به افزایش نرخ ارز در داخل کشور شرایط و توجیه اقتصادی صادرات افزایش پیدا کرد و این امر باعث شد برخلاف تمامی محدودیت‌هایی که وجود داشت، صادرات نسبت به سال قبل بیشتر شود، و در نتیجه یک تعادل نسبی بوجود آید».

تکلوزاده ادامه داد: «حدود 280 هزار تن خرما تاکنون صادر شده و یک تعادل در بازار کشور ایجاد شده است زیرا هر سال 25 تا 30 درصد خرمای تولید کشور صادر می‌شود و 75 درصد هم مصرف داخلی است و یک بخش نیز دور ریز دارد و یا فرآوری می‌شود».

وی بیان کرد: «45 درصد از کل خرمای کشور در ماه مبارک رمضان مصرف می‌شود که در حال حاضر رصد سردخانه‌های دو رقم مضافتی در استان کرمان و رقم کبکاب در استان بوشهر، دو رقم اصلی که در ماه مبارک رمضان در کشور مصرف می‌شوند، نشان می‌دهد میزان خرمای مورد نیاز کشور وجود دارد و کمبودی در زمینه‌ی تامین وجود ندارد».

دبیرکل انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به قیمت خرما نیز توضیح داد: «با وجود این‌که نهاده‌های تولید افزایش یافته اما قیمت خرما نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و حدود 5 درصد شاید افزایش یافته باشد».

وی گفت: «با وجود این‌که در ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید خرما افزایش می‌یابد و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده‌ی قیمت خواهند بود اما امسال با توجه به حجم بالای خرمایی که در انبارها وجود دارد و در عین حال هماهنگی‌هایی که با ستاد تنظیم بازار انجام دادیم، امیدواریم مصرف‌کننده متضرر نشود و با عرضه‌ی مستقیم خرما در شهرهای تهران، تبریز و مشهد، قیمت خرما در ماه رمضان افزایش نیابد».

تکلوزاده افزود: «امیدورایم در سال‌های آینده تمهیداتی اندیشیده شود که قیمت تمام‌شده‌ی خرما در باغ‌ها و واحدهای بسته‌بندی کاهش یابد و بتوانیم با قیمت مناسبی این محصول ارزشمند را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم».

وی گفت: «قیمت خرمای مضافتی در حال حاضر درب کارخانه‌ها و در مبادی تولید به ازای هر کیلو بین 21 هزار تا 24 هزار تومان و قیمت خرمای کبکاب نیز هر کیلوگرم 12 تا 16 هزار تومان است».

دبیر انجمن خرمای استان کرمان توضیح داد: «این قیمت مربوط به مبادی تولید است اما با اضافه شدن هزینه‌ی حمل، توزیع و سود سوپرمارکت‌ها در بسیاری از شهرها ممکن است قیمت‌ها بالاتر باشد اما اگر قیمت بیش از 30 تا 40 درصد افزایش یابد، غیرمنطقی است».


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.