جمعه14 ارديبهشت 1403     Friday, May 3, 2024
1400/01/29
کدخبر :45887
24
چاپ :

49 درصد تست‌های کرونا در کرمان مثبت است

مراجعۀ روزانه 600 بیمار سرپایی به مراکز درمانی استان | دورکاری کارمندان باید رعایت شود

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به افزایش شیوع کرونا در کرمان و آمار بالای موارد بستری، گفت که روزانه 600 بیمار سرپایی به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند.

وی همچنین با بیان این‌که در حال حاضر 14 درصد تست‌های رپید و 35 درصد تست‌های پی‌سی‌آر در استان مثبت می‌شوند، بر دورکاری کارمندان تاکید کرد و گفت: «با گروه‌هایی از افراد مواجه هستیم که تستشان مثبت است و در ادارات، شرکت‌ها و بانک‌ها با هم بوده‌اند که این نشان می‌دهد قدرت سرایت ویروس خیلی زیاد است و در بسیاری از موارد تعداد زیادی از کارمندان مبتلا شده‌اند».

 حسین صافی‌زاده با اشاره به عملکرد طرح شهید سلیمانی در راستای مقابله با کرونا در استان کرمان اظهار کرد: «هدف طرح شهید سلیمانی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و افراد در تماس نزدیک با آن‌ها در اسرع وقت و قرنطینه‌ی آن‌ها بود تا بیماری در بستر خانواده محدود شود و در سطح جامعه منتشر نشود».

وی با بیان این‌که بخش بعدی طرح، تیم‌های نظارتی بودند که در اماکن، ادارات و ... نظارت داشتند و این دو مورد در کنار هم توفیقات زیادی داشت، افزود: «در ابتدای آذر 99 در استان کرمان 70 بیمار مثبت بستری در هفته داشتیم که با محدودیت‌ها و اجرای طرح در اسفندماه، بستری‌ها به تعداد بسیار کمی رسید و مرگ‌ومیر در آذرماه 180 مورد در هفته بود که در هفته‌ی آخر اسفند به 9 مورد در هفته رسید».

صافی‌زاده بیان کرد: «اکنون متاسفانه با اتفاقاتی که افتاد بیماری افزایش یافته و با توجه به ظهور ویروس جدید که سرایت‌پذیری بالایی دارد و شدت بیماری‌زایی در آن بیشتر است و به دلیل سهل‌انگاری‌ها، شاهد افزایش بسیار زیاد موارد بیماری هستیم».

وی ادامه داد: «اکنون موارد سرپایی به طور متوسط در شهر کرمان روزانه 600 بیمار است که به مراکز مراجعه می‌کنند و تعداد موارد بستری مثبت قطعی 458 نفر در استان است که با اضافه کردن موارد مشکوک، به بیش از 800 مورد می‌رسد و این در حالی است که ابتدای فروردین کل آمار 200 مورد بود».

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: «در بحث‌های مراقبتی یکی از اهداف این بود افراد به سرعت شناسایی شوند که با استفاده از تست‌های رپید (سریع) این کار انجام و براساس نتیجه‌ی آزمایش، راهنمایی‌ها ارائه می‌شد».

وی افزود: «در گام چهارم مبارزه با کرونا تست‌های رپید حدود هفت درصد مثبت بود و اکنون به 14 درصد رسیده و تست‌های پی‌سی‌آر مثبت در دوره‌ی قبل کمتر از 25 درصد بود و اکنون تا 35 درصد مثبت می‌شود و تعداد تخت‌های اشغال شده نشان می‌دهد افراد زیای مبتلا شده‌اند».

صافی‌زاده اظهار کرد: «طرح شهید سلیمانی دستاوردهای خیلی خوبی داشت و مراقبت و نظارت خیلی خوب بود و بسیج در بحث حمایت از خانواده‌های مبتلایان و قرنطینه، اقدامات خوبی انجام داد».

وی افزود: «در گام پنجم طرح شهید سلیمانی کار شناسایی، مراقبت، قرنطینه و جداسازی موارد مثبت و بحث نظارتی ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم جلوی شیب تند بیماری را بگیریم».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان بیان کرد: «آمار نشان می‌دهد موارد ابتلا به شدت رو به افزایش است و اگر نتوانیم کنترل کنیم، تبعات بدی خواهد داشت و شاید ظرفیت بیمارستانی تکمیل و به دنبال آن مرگ و میر افزایش پیدا کند».

وی افزود: «در گام قبل نظارت برای جلوگیری از تجمعات و راهنمایی اصناف و کسبه برای رعایت پروتکل‌ها انجام شد و توفیقات خوبی داشتیم و در مرحله ی جدید علاوه بر نظارت، با تشدید فعالیت‌ها مواجه شدیم و با توجه به افزایش مبتلایان از ظرفیت‌های بیشتری در اجرای طرح استفاده شد».

صافی‌زاده گفت: «در وضعیت قرمز کرونایی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و مشاغل گروه‌های 2، 3 و 4 باید تعطیل باشند و باید این گروه‌ها توجیه و قانع شوند و نظارت صورت بگیرد تا زنجیره‌ی انتقال ویروس شکسته و انتقال ویروس به حداقل برسد که همکاری‌ها خوب است اما برخی موارد شاهد هستیم همچنان بعضی افراد رعایت نمی‌کنند که ممکن است در ادارات، و .. باشد».

وی بیان کرد: «با گروه‌هایی از افراد مواجه هستیم که تستشان مثبت است و در ادارات، شرکت‌ها و بانک‌ها با هم بوده‌اند و نشان می‌دهد قدرت سرایت ویروس خیلی زیاد است و در بسیاری از موارد تعداد زیادی از کارمندان مبتلا شدند».

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: «دورکاری کارمندان باید رعایت شود که متاسفانه در بسیاری موارد رعایت نمی‌شود و در صورت ابتلای کارکنان، موجب می‌شود آن شرکت کامل تعطیل شود».


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.