دوشنبه17 ارديبهشت 1403     Monday, May 6, 2024
1401/10/19
کدخبر :78561
6
چاپ :

قدرت سرایت زیرسویه‌های جدید اومیکرون بالا است

متخصص اپیدمیولوژی گفت: «در حال حاضر با زیرسویه‌های اومیکرون XBB و BQ۱ مواجه هستیم، قدرت سرایت بیماری بالا است و میزان کشندگی آن به اندازۀ گونۀ دلتا نیست.





 


بابک عشرتی با بیان اینکه دورۀ این بیماری بین ۳ تا ۵ روز است، افزود: «افراد علامت‌دار پس از بهبودی تا ۵ روز در منزل بمانند به دلیل اینکه ممکن است افراد دیگر به بیماری مبتلا شوند».

وی تاکید کرد: «برای بازگشت به محیط کاری نیازی به تست منفی نیست به دلیل اینکه طی این مدت بیماری از بدن خارج می‌شود و در شرایط عادی بیمار نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد زیرا مصرف آنتی‌بیوتیک تاثیری بر درمان کرونا ندارد».

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، عشرتی با بیان اینکه در حال حاضر هر سرماخوردگی کرونا است، گفت: «افراد ۱۸ سال به بالا که دارای بیماری زمینه‌ای نیستند نیازی به مراجعه به پزشک ندارند و می‌توانند با مصرف مایعات بهبود یابند، اما در صورتی که فرد با سرفۀ زیاد، تاب شدید و درد قفسۀ سینه مواجه شد باید به پزشک مراجعه کند. همچنین سالمندان و زنان باردار در صورت مشاهدۀ علائم، بهتر است به پزشک مراجعه کنند».

وی ماندگاری عوارض این بیماری را بین یک تا دو ماه دانست و ادامه داد: «این موضوع به سیستم ایمنی و واکنش بدن افراد مربوط است».

این متخصص اپیدمیولوژی 19 دی‌ماه درخصوص آخرین وضعیت شیوع زیرسویه‌های جدید کرونا در کشور توضیح داد: «پیش‌بینی می‌شود در بهمن یا اواخر دی با افزایش موارد شیوع بیماری مواجه باشیم و چیزی که باید برای ما مهم باشد مراقبت‌های بهداشتی است و باید استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در فضای سربستۀ شلوغ و تهویۀ فضای سربسته و تزریق واکسن را مدنظر قرار دهیم».

 

کدام نوع واکسن برای تزریق دوز یادآور بهتر است؟

وی تاکید کرد: «بیماران زمینه‌ای و افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند واکسن خود را تزریق کنند».

عشرتی در پاسخ به این پرسش که کدام نوع واکسن برای تزریق به عنوان دوز یادآور بهتر است گفت: «تزریق تمام واکسن‌های کشور توصیه می‌شود به دلیل اینکه همآ آنها از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما توصیه می‌کنم اگر فردی واکسینه شده است برای تزریق دوز یادآور گونۀ متفاوت واکسن‌های موجود را تزریق کند».

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش موارد کرونا یک الی دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: «به نظر می‌رسد افزایش موارد کرونا تا اواسط اسفند ادامه دارد اما اعلام زمان مشخص برای آن قابل پیش‌بینی نیست».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.