دوشنبه17 ارديبهشت 1403     Monday, May 6, 2024
1401/08/21
کدخبر :74632
18
چاپ :

احتمال انتقال آنفلوآنزا و کرونا در دورۀ نهفتگی

یک اپیدمیولوژیست با اشاره به دورۀ پنهان ماندن علائم بیماری کرونا و آنفلوآنزا و احتمال انتقال این بیماری‌ها در این دوره، گفت: «دورۀ کمون (نهفتگی) آنفلوآنزا حدود سه تا پنج روز است.






 

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان،  زهرا جلیلی‌مقدم افزود: «وقتی عدد شاخص طعم، طبق استانداردها به عدد هشت می‌رسد، ولی رنگ پوست میوه تغییر نمی‌کند و رنگ میوه سبز می‌ماند، برای آن‌که رنگ پوست میوه تغییر کند باید دما پایین بیاید و در مناطقی که در زمان برداشت، دمای پایین نداریم و دمای مناسب ۱۳ - ۱۵ درجه، تأمین نمی‌شود، پوست میوه سبز می‌ماند و برای مصرف‌کننده جذابیت کافی ندارد، بنابراین کاری که برای مرکبات انجام می‌شود و در دنیا هم مرسوم است، عملیات رنگ‌بری در مرکبات است».

وی با بیان این‌که عملیات رنگ‌بری روی پوست میوه است و تأثیری بر قسمت خوراکی و داخلی میوه نمی‌گذارد و جای نگرانی نیست، تاکید کرد: «موادی که در کشور ما از آن برای رنگ‌بری میوه (بیشتر اتیلن) استفاده می‌شود مورد تأیید وزارت بهداشت است».

جلیلی‌مقدم با بیان این‌که عملیات رنگ‌بری پس از برداشت مرکبات در سردخانه‌ها انجام می‌شود، ادامه داد: «در این عملیات از موادی که مولد تولید اتیلن است، استفاده می‌کنند و موجب می‌شود رنگریزۀ سبز کلروفیل از بین برود و رنگریزۀ زرد که کارتنوئیدها هستند در میوه ظاهر شود و این روی پوست میوه است و تأثیری بر قسمت خوراکی و داخلی میوه نمی‌گذارد و جای نگرانی نیست».

وی گفت: «در برخی از کشورها از مواد رنگی شناخته شده استفاده می‌کنند و در صورت تأیید وزارت بهداشت، مواد مشکلی ندارد».

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزرات جهاد کشاورزی بیان کرد: «هر ماده‌ای که در فرآوری محصولات کشاورزی استفاده می‌شود باید مورد تأیید وزارت بهداشت باشد».

جلیلی‌مقدم اضافه کرد: «وزارت بهداشت در سلامت محصول و مواد مربوط به سلامت مصرف‌کننده نظارت دارد و مادۀ غیرمجازی در این زمینه استفاده نمی‌شود».

وی افزود: «نباید نگران این قضیه بود، آن چیزی که برای مرکبات استفاده می‌شود موادی است که در دنیا و در استانداردها مشخص است و حد مجازی برای آن مطرح کردند».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.