دوشنبه17 ارديبهشت 1403     Monday, May 6, 2024
1400/04/12
کدخبر :49944
47
چاپ :

فقدان خدمات پس از تولید مشکل اصلی صادرات گلیم کرمان است

فقدان خدمات پس از تولید مشکل اصلی صادرات گلیم کرمان است

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: حدود ۱۰ هزار متر گلیم سال گذشته از گمرکات کشور صادر شد که این استان هیچ سهمی در این بخش نداشت و نبود زیرساخت‌ها و خدمات پس از تولید بزرگترین و مهمترین مانع در صادارت گلیم کرمان است.

کاظم حسین زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کیفیت مرغوب گلیم بافته شده در کرمان افزود: گلیم تولیدی در این استان برای دریافت خدمات پس از تولید به تهران حمل می شود که در کارگاه های مجهز پس از طی مراحل آماده سازی عمده آن از گمرکات مرکز و مناطق مرزی مانند آذربایجان های شرقی و غربی صادر می شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۰ هزار متر مربع گلیم در استان کرمان تولید می شود تصریح کرد: برای خدمات پس از تولید در حوزه گلیم نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی است اما به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی، برگشت کند سرمایه استقبال از صنایع جنبی تولید گلیم انجام نشده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: آمادگی داریم برای حمایت از تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از هدر رفت سرمایه، ایجاد اشتغال، خلق ثروت و کاهش قیمت تمام شده، از سرمایه گذاران بخش گلیم با اعطا تسهیلات قرض الحسنه در قالب اشتغالزایی روستایی و عشایری حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: گلیم شیرکی پیچ سیرجان پس از جهانی شدن در سال ۹۵ با معرفی بسیار خوب، در کانون در بازارهای جهانی شناخته شده است و بیشترین تقاضا برای گلیم را دارد.

حسین زاده با اشاره به جهانی شدن سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم افزود: شورای جهانی صنایع دستی به عنوان یکی از نهادهای سازمان یونسکو سالانه وضعیت شهرهای جهانی صنایع دستی را رصد می کند و در معرفی این شهرها به عنوان برند جهانی فعالیت دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ هزار کارگاه ها گلیم بافی به صورت انفرادی در منطقه سیرجان فعال هستند که سالانه ۲۰ هزار متر مربع  گلیم در آنها تولید می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: گلیم  چهل ماشوله روستای بید کردوییه شهرستان بافت نیز پس از ثبت ملی بیشتر معرفی شده و مرکز آفرینش صنایع دستی در این روستا ایجاد شده و ۱۳۰ نفر اشتغالزایی در این بخش داشتیم که با افزایش تقاضا این گلیم نیز در مسیر پیشرفت قرار دارد.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.