يكشنبه16 ارديبهشت 1403     Sunday, May 5, 2024
1400/02/02
کدخبر :45960
30
چاپ :

تعطیلی اصناف بر شیوع کرونا تاثیری ندارد

تاکنون برای حمایت از اصناف هیچ کاری انجام نشده است

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان،رئیس اتاق اصناف کرمان با بیان این‌که تعطیلی مغازه‌ها و واحدهای صنفی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کمترین تاثیر را دارند، گفت: «سهم اصناف در انتشار ویروس و شیوع بیشتر بیماری، کمتر از پنج درصد است اما متاسفانه دیواری کوتاه‌تر از اصناف نیست».

جعفری همچنین با اشاره به مشکلات مالی و اقتصادی اصناف، خواستار حمایت دولت با پرداخت تسهیلات، معافیت بیمه و مالیات و تاخیر در وصول اقساط بانکی شد.

یوسف جعفری، یکم اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» با اشاره به تعطیلی اصناف در پی شیوع گسترده‌ی کرونا و اعلام وضعیت قرمز، بیان کرد: «تعطیلی، بر کار اصناف تاثیر زیادی گذاشته اما به نظر ما روی انتشار ویروس هیچ تاثیری نداشته است».

وی افزود: «ستاد ملی کرونا سال گذشته اعلام کرد که 50 درصد انتشار ویروس کرونا به دلیل دورهمی‌های خانوادگی است، 30 درصد مربوط به حمل‌ونقل عمومی است و 20 درصد نیز مربوط به سایر موارد می‌شود که این 20 درصد شامل اصناف، مطب پزشکان، مراکزی مانند رادیولوژی‌ها، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها، بانک‌ها و ادارات است».

رئیس اتاق اصناف کرمان با بیان اینکه در این میان سهم اصناف کمتر از پنج درصد است، گفت: «متاسفانه مواردی که 30 تا 50 درصد در انتشار ویروس نقش دارند رها شده‌اند اما دیواری کوتاه‌تر از اصناف نیست، که بیشترین آسیب را در این شرایط دیده‌اند و هیچ تسهیلات و کمکی هم به آن‌ها نشده است».

وی با اشاره به تعطیلی تالارها، مغازه‌های گیم‌نت، پوشاک، کیف و کفش، فروش لوازم خانگی و اداری و ...، یادآور شد: «اصناف گلایه‌‌های زیادی دارند و بعضا به ما مراجعه می‌کنند و انتظار کمک و حمایت دارند و بارها تصمیم به تجمع داشتند که تاکنون از این کار جلوگیری کرده‌ایم».

جعفری با اشاره به برخی مشکلات اصناف در وصول چک‌، پرداخت اجاره‌بها و ...، بیان کرد: «تعدادی از اصناف ورشکست شده‌اند و در حال تعطیلی هستند».

وی ادامه داد: «در ستاد استانی مدیریت کرونا نیز اعلام کردم که اگر تعطیلی اصناف موثر است و باید تعطیل باشند، حداقل بانک‌ها هم باید تعطیل شوند تا چک‌هایی که مغازه‌داران برای خرید اجناس صادر کرده‌اند و به دلیل تعطیلی واحد صنفی و عدم فروش، قادر به پاس کردن آن‌ها نیستند، برگه نشوند و اعتبار کاسبان زیر سوال نرود».

رئیس اتاق اصناف کرمان توضیح داد: «در زمان تعطیلی اصناف، در فروشگاه‌های بزرگ نیز فقط قسمت‌هایی که مربوط به گروه شغلی یک است، باید فعال باشند».

وی اظهار کرد: «حدود 80 درصد اصناف در کرمان به تعطیلی اعلام شده از سوی ستاد کرونا پایبند هستند و رعایت می‌کنند و اگر واحد صنفی، این موارد را رعایت نکرده پلمب شده‌ و به تعزیرات معرفی شدند».

جعفری افزود: «دولت برای حمایت از اصناف می‌تواند تسهیلات پرداخت کند، مالیات و حق بیمه‌ی آن‌ها را معاف کند، و یا از بانک‌ها بخواهد دریافت اقساط را به تاخیر بیندازند و یا دیرکرد نگیرند که تاکنون کاری انجام نشده است».


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.