يكشنبه16 ارديبهشت 1403     Sunday, May 5, 2024
1400/02/05
کدخبر :46114
26
چاپ :

تعداد بستری های کرونایی در کرمان 3 برابر شده است/ هیچ داروی قطعی وجود ندارد

یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: در بیمارستان افضلی پور که مرکز مبتلایان به کووید19 در استان کرمان است، تعداد تخت های اشغال شده تقریبا سه برابر نسبت به هفته اول فروردین ماه افزایش یافته است

به گزارش دل عالم به نقل ز ایسنا،یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: در بیمارستان افضلی پور که مرکز مبتلایان به کووید19 در استان کرمان است، تعداد تخت های اشغال شده تقریبا سه برابر نسبت به هفته اول فروردین ماه افزایش یافته و تخت های آی سی یو تکمیل است.

دکتر"میثم یوسفی" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره آخرین وضعیت شیوع کروناویروس در استان کرمان اظهار کرد: پیک چهارم کرونا در برخی از شهرهای استان خوزستان از اسفندماه 99 آغاز شد و در بقیه کشور از هفته دوم فروردین ماه که با پایان سفرهای نوروزی مردم مصادف شد، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم به ویژه در تهران.

وی افزود: علی رغم هشدارهایی که داده شده بود، متاسفانه قدری سهل انگاری از سوی مسئولان صورت گرفت و به نظر می رسید حوصله آنها سر رفته و زودتر از حد مقرر جاده ها را باز کردند و مردم هم که طبیعتا خسته شده و بعد از یک سال به سفر رفتند و نتیجه این شد تخت های بیمارستان ها تکمیل و آمار مبتلایان به کرونا هشداردهنده بود و سیر صعودی نشان می داد.

یوسفی با اشاره به اینکه بعد از اتمام تعطیلات نوروزی تهران منطقه قرمز را هم رد کرد و وضعیت شهرهای مختلف کشور تغییر کرد، گفت: برخی شهرها که پیک های اول، دوم و سوم تقریبا در آن اتفاق نیفتاده و آمارشان در موج های قبل پایین بود، در پیک کنونی موارد زیادی از بیماری را گزارش کردند.

معاون مرکز درمانی افضلی پور کرمان بیان کرد: نوع ویروسی که در کشور در گردش است، غالبا ویروس جهش یافته انگلیسی است که علائم بیماری همان علائم قبلی است با این تفاوت که قدرت سرایت بسیار بسیار بیشتر (حدود 70 برابر) نسبت به ویروس مادر است و در نتیجه نسبت به ویروس قبلی افراد به صورت خانوادگی و خوشه ای مبتلا می شوند و در دورهمی، میهمانی و تماس های نزدیک که یک نفر در یک کانون مبتلا شده بقیه نیز درگیری داشتند و به همین دلیل سرعت افزایش تعداد بیماران نسبت به پیک های قبلی بسیار زیادتر و برای سیستم بهداشتی غافلگیرکننده بود.

وی اظهار کرد: وقتی تعداد ابتلاء به بیمای زیاد می شود، عوارض نیز بیشتر است و مرگ و میر افزایش پیدا می کند که متاسفانه این اتفاق در سطح کشور افتاده است.

یوسفی گفت: کرمان هم بعد از تعطیلات نوروز شاهد افزایش موارد ابتلا بود به ویژه در بیمارستان افضلی پور که مرکز مبتلایان به کووید19 در استان است، تعداد تخت های اشغال شده تقریبا سه برابر نسبت به هفته اول فروردین ماه افزایش یافته و تخت های آی سی یو تکمیل است.

این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: در سه روز اخیر به شدت موارد ابتلا به کرونا و بستری ها افزایش داشته که امیدواریم با پیک وحشتناک جدید مواجه نباشیم.

وی اظهار کرد: علی رغم اینکه صحبت درباره واکسن زیاد است اما هنوز باید مدت زیادی در صف تزریق واکسن باشیم لذا این نکته همچنان حائز اهمیت است که در سطح دنیا هیچ راه مقابله ای غیر از رعایت پروتکل های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک دو لایه (در محیط بیرون از منزل) نیست.

یوسفی تاکید کرد: باید حتی المقدور رفت و آمدهای خانوادگی و دورهمی های کوچک با اقوام درجه یک را محدود و کنترل کنیم و به تعویق بیندازیم تا از این پیک به سلامت عبور کنیم.

معاون مرکز درمانی افضلی پور کرمان گفت: ظرفیت بیمارستان های کرمان لب به لب است و شهرستان هایی که در پیک های قبلی موارد بسیار کم و شک برانگیز داشتیم، شاهد تعداد مبتلایان زیادی هستند و تخت های بیمارستانی اشغال شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره توصیه ها و درمان های خانگی برای پیشگیری یا درمان کرونا تصریح کرد: هیچ کدام از این موارد را توصیه نمی کنیم و هیچ داروی قطعی 100 درصد شیمیایی و گیاهی برای کرونا در دنیا وجود ندارد و اگر روش های تاثیرگذاری هست روش هایی است که در مراکز درمانی و به وسیله پزشکان متبحر و خوشنام این کار قابل استفاده است و نباید مردم خود را درگیر این مسائل بکنند.

این متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی تشخیص حساسیت فصلی از کرونا اظهار کرد: در مواردی که نتوانیم افتراق بگذاریم، لازم است فرد به پزشک مراجعه و از عدم ابتلا به کرونا مطمئن شود و اگر مراجعه به پزشک برایش امکان پذیر نیست لطفا بنا را به کووید بگذارد و سهل انگاری و ساده انگاری نکند تا بقیه مبتلا نشوند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.