دوشنبه17 ارديبهشت 1403     Monday, May 6, 2024
1402/09/14
کدخبر :98331
41
چاپ :

تحلیل وضعیت رفسنجان طی ۳۰ سال گذشته

مدیر مرکز آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان به تحلیلی از وضعیت ۳۰ سال گذشته رفسنجان درحوزه‌های مختلف پرداخت.

مهرداد محمدی‌سلیمانی  در کمیته برنامه‌ریزی آمایش رفسنجان اظهار کرد: رفسنجان دارای۲۴۱ آبادی، شش شهر، چهار بخش و ۱۰ دهستان است.
وی افزود: اقلیم رفسنجان خشک و سرد است و از سال ۷۱ تا ۱۴۰۱ از نظر خشکسالی مورد برسی قرار گرفته و شش درصد ماه‌ها در این ۳۰ سال خشکی داشته و خشکسالی خیلی شدت بالایی نداشته است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، محمدی سلیمانی عنوان کرد: اقلیم زیستی و گردشگری رفسنجان در تابستان با وجود هوای گرم البته قابل تحمل است و در بقیه ماه ها شرایط مناسب گردشگری است. در سال‌های ۸۵، ۹۰ و ۹۵ سال‌های خشک برای رفسنجان رقم خورده و از سال ۷۱ تا ۱۴۰۱ هم بین ۰.۰۲ تا ۰.۰۸ درصد افزایش دما را داشتیم که موجب تعرق و تبخیر شده است.

وی بیان کرد: در طول ۳۰ سال گذشته ۲۵ میلیمتر متوسط بارندگی شهرستان کاهش یافته و در عوض با داشتن ۳۰۰۰ ساعت هوای آفتابی می‌توان از این ظرفیت جهت نصب پنل‌های خورشیدی و نیروگاه‌ها در تولید برق استفاده کرد.

وی افزود: ۸.۸ کیلومتر معادل ۹ میلیارد مترمکعب ظرفیت آبخوان‌های شهرستان طی ۳۰ سال گذشته از دست رفته و غیرقابل برگشت است و بیشترین آن هم در منطقه همت‌آباد آگاه و نوق است.

وسعت پهنه‌های مخاطره‌آمیز و انواع آلایندگی‌ها در رفسنجان

به گفته محمدی سلیمانی، مخاطرات زمین‌شناسی را در پهنه‌های محور صفاییه و کشکوئیه و سرمای کوهستانی بین زرند و رفسنجان را داریم. همچنین پهنه‌های سیل و خطر انفجار معادن را در این شهرستان داریم.

وی کانون‌های گرد و غبار متعدد بین کشکوئیه تا شهرستان انار را مخاطراتی دانست که رفسنجان را تحت تاثیر قرار داده و تصریح کرد: همچنین آلایندگی در دشت کبوترخان تا کشکوئیه و آلایندگی‌های مس سرچشمه را داریم.

این مقام مسئول بیان کرد: مهمترین آلایندگی مس در رفسنجان هم سد باطله است که موجب افزایش باطله‌های مس است. این سد از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ بیش از ۲۰ کیلومتر مربع وسعت پیدا کرده و به اندازه‌ای که آلایندگی را تحمیل می‌کند، از طرف دیگر آوردی هم ندارد.

بیشترین چاه‌های عمیق رفسنجان در منطقه نوق

مدیر مرکز آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در ادامه به موضوع کاهش کیفیت و کمیت آب‌های زیرزمینی رفسنجان اشاره و بیان کرد: سالانه ۶۱۹ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی شهرستان تخلیه می‌شود که معادل ۱۰.۵ درصد از تخلیه آب سفره‌های استان کرمان است و ضمناً ۹۵ درصد این آب‌ها هم توسط چاه‌های عمیق استحصال می‌شود که بیشترین چاه‌های عمیق هم در منطقه نوق است.

سلیمانی تصریح کرد: هرجا سطح تراز پایین رفته با کاهش کیفیت آب‌ها و افزایش شوری مواجه بودیم، لذا هم کاهش کمی و هم کاهش کیفی آب را در رفسنجان شاهدیم و ۲۳۰ میلیون متر مکعب افزایش برداشت را داریم.

اشتغال رفسنجان رتبه برتر در استان کرمان

مدیر مرکز آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در ادامه عنوان کرد: از منظر اشتغال هم رفسنجان بیشترین جذب و به کارگیری نیرو را دارد و در این ظرفیت مهم در استان رتبه برتر را دارد به طوری که در حوزه معدن مس سرچشمه ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند. رفسنجان از نظر اشتغال ارزش‌آفرین است.

محمدی سلیمانی اظهار کرد: از منظر معدنی، استان کرمان در کمربند مس ایران قرار گرفته و معدن مس سرچشمه یکی از ۱۰ معادن کلاس جهانی ایران است.

وی به برخی ظرفیت‌های دیگر شهرستان و کاستی‌ها هم اشاره و خاطرنشان کرد: باید ظرفیت‌های موجود رفسنجان را در جهت توسعه به کار گرفت و نواقص را هم در این مسیر برطرف ساخت لذا سند آمایش شهرستان بهترین سندی است که می‌تواند در این زمینه گره‌گشا باشد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.