سه شنبه18 ارديبهشت 1403     Tuesday, May 7, 2024
1400/02/27
کدخبر :47444
38
چاپ :

افزایش 30 تا 50 درصدی اجارۀ ملک در کرمان

با کمبود خانۀ استیجاری مواجهیم | احتمال افزایش نرخ اجاره‌بها وجود دارد

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان ، افزایش اجاره‌ی منازل مسکونی همزمان با افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در سال‌های اخیر، مشکلات زیادی را برای بسیاری از اقشار به وجود آورده و فشار اقتصادی زیادی را به اجاره‌نشین‌ها وارد کرده است.

بنا به گفته‌ی کارشناسان، افزایش قیمت مصالح، بالا رفتن نرخ پروانه‌ی ساختمانی و تورم، تولید مسکن را کاهش داده و از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، خانواده‌ها نیز توان خرید خانه را ندارند.

به گفته‌ی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان، تمدید قراردادهای مستاجران با صاحب‌خانه‌ها هم سبب شده تا کمبود مسکن در کرمان بیش از هر زمانی احساس شود.

محسن شهریاری 26 اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» با اشاره به وضعیت بازار خرید و فروش ملک در کرمان، توضیح داد: «خرید و فروش ملک در حال حاضر در شرایط رکود است. این رکود حدود چهار ماه قبل از عید شروع شده و کماکان هم ادامه دارد».

وی در ادامه با اشاره به وضعیت اجاره‌ی ملک نیز اظهار کرد: «اکثر مالکان و مستاجران به دلیل شرایط کرونا قراردادهای خود را تمدید کرده‌اند و الان متاسفانه با کمبود ملک اجاره‌ای در کرمان مواجه هستیم».

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان درباره‌ی میزان افزایش نرخ اجاره‌ها در بخش مسکونی و تجاری نسبت به سال گذشته، گفت: «میزان اجاره‌بها در مناطق مختلف شهر تفاوت دارد و بین 30 تا 50 درصد افزایش داشته است».

وی خاطرنشان کرد: «با توجه به این‌که کمبود مسکن داریم قاعدتا احتمال افزایش این نرخ وجود دارد. زیرا طی چند سال گذشته به دلیل تورم و بالا رفتن قیمت مصالح، تولید مسکن کاهش یافته و افزایش قیمت ملک نیز مزید بر علت شده تا نرخ اجاره‌بها افزایش یابد».

شهریاری توضیح داد: «افزایش قیمت مصالح سبب شده قیمت تمام‌شده‌ی ساخت خانه افزایش یابد و قیمت ملک بالا برود، افزایش قیمت ملک هم بر قیمت اجاره تاثیر دارد».

وی در پاسخ به این سوال که نرخ رهن و اجاره بر چه اساس تعیین می‌شود و آیا قاعده‌ی خاصی برای این کار وجود دارد؟؛ گفت: «قاعده‌ی خاصی وجود ندارد اما معمولا بر اساس نرخ تورم تعیین می‌شود، یعنی صاحب‌خانه بر اساس نرخ تورمی که دولت تعیین می‌کند، کرایه‌ها را افزایش می‌دهند».

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان ادامه داد: «عرضه و تقاضا هم تاثیر زیادی بر میزان اجاره‌بها دارد. در حال حاضر که مسکن کمتر تولید می‌شود، عرضه کم است و تقاضا افزایش می‌یابد و در نتیجه این مساله هم بر نرخ اجاره مسکن تاثیر می‌گذارد».

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کمترین نرخی که مستاجران به دنبال اجاره‌ی مسکن هستند چه میزان است؟؛ اظهار کرد: «کمترین نرخ با 800 هزار تومان تا یک میلیون تومان است که متاسفانه بسیار نایاب است».

شهریاری افزود: «در حال حاضر کمترین نرخ در بازار را نمی‌توان به‌صورت کلی گفت اما اگر ملاک را یک آپارتمان 85 متری یا 75 متری قرار دهیم کمترین نرخ کمتر از یک میلیون و 200 هزار تومان نیست».

وی با بیان این‌که برای حمایت از مستاجران تنها راه این است که دولت وارد کار شود و از تولیدکنندگان مسکن حمایت کند، گفت: «ارائه‌ی تسهیلات به تولیدکنندگان و یا دادن زمین ارازان‌قیمت برای ایجاد شهرک‌ها می‌تواند قیمت‌تمام‌شده‌ی مسکن را کاهش دهد و همچنین دولت می‌تواند با ارائه‌ی وام‌های طویل‌المدت و کم‌بهره به خریداران کمک کند تا خانه بخرند».

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان تاکید کرد: «ساخت هر متر مسکن 4 تا 5 میلیون تومان هزینه‌بر است اضافه‌ی آن قیمت زمین و پروانه‌ی ساختمانی است که در حال حاضر قیمت پروانه ساختمانی افزایش زیادی داشته و این موضوع هم تاثیر زیادی در افزایش قیمت‌ها داشته است». 


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.