دوشنبه17 ارديبهشت 1403     Monday, May 6, 2024
1400/04/10
کدخبر :49836
53
چاپ :

استاندار اقتصاد کرمان به سمت تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان‌ هدایت شود

استاندار کرمان گفت: در سند آمایش و برنامه‌های این استان و مطالبات به حق کارشناسان، بخشی عمده از اقتصاد باید به سمت تقویت شرکت‌های دانش بنیان‌ هدایت شود.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا،

استاندار کرمان گفت: در سند آمایش و برنامه‌های این استان و مطالبات به حق کارشناسان، بخشی عمده از اقتصاد باید به سمت تقویت شرکت‌های دانش بنیان‌ هدایت شود.

به گزارش ایرنا، علی زینی‌وند شامگاه چهارشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان افزود: در حوزه شرکت های دانش بنیان کار پیش نمی رود و برخی کارها نیمه تمام رها شده و دستخوش رقابت های غیرتخصصی قرار گرفته که در صورت ادامه یافتن، کرمان از آن آسیب می بیند.

وی اظهار داشت: برای چند برنامه از جمله شرکت‌های دانش بنیان و سهم آن در اقتصاد کرمان باید در منطقه تصمیم‌گیری کنیم و امیدواریم در همین دولت تکلیف پارک علم و فناوری مشخص شود که شرکت های دانش بنیان‌ این استان باقدرت بیشتری فعالیت کنند.

استاندار کرمان اضافه کرد: ساختار پارک علم و فناوری کرمان به گونه ای تعریف شده که رتبه ۱۷ را در بین ۳۱ استان کشور دارد که این جایگاه بسیار نامطلوب بوده و زیبنده کرمان نیست.

وی افزود: مشکل کار را می‌دانیم و تقاضا داریم کار پارک علم و فناوری را معطل پیگیری های وزارت علوم نگذارید و مشکلات آن در همین استان رفع شود. 

تفاوت رتبه فضای کسب و کار کرمان با دیگر استان‌ها در حد صدم درصد است

زینی‌وند اضافه کرد: تفاوت جایگاه فضای کسب و کار استان کرمان با رتبه دهم کشور در حد صدم درصد است اما در سرمایه گذاری رتبه ۳۱ هستیم که تاثیر روانی دارد و باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در حوزه فضای کسب و کار و شناسایی قوانین اضافه کارهای خوبی انجام داده لذا از ظرفیت این پشتوانه فکری در تمامی نشست ها باید استفاده کرد.

وی اظهار داشت: در صورت واگذاری فعالیت‌های دانش بنیان به اتاق بازرگانی معلوم نیست که دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشد و این گرفتاری ما است.

وی با بیان اینکه در بهبود فضای کسب و کار، فعالیت های خوبی در حال انجام است که باید سرعت یابد عنوان کرد: نباید خود را درگیر جلسات دست و پاگیر و بدون محصول کنیم و در این حوزه فعالیت کارشناسی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

استاندار کرمان بیان داشت: در این زمینه نشست سه ساعته را می توان به صورت محصول و نتیجه محور و قابل ارزیابی در ۴۵ دقیقه جمع بندی کرد.

وی عنوان کرد: نمره فضای کسب و کار کرمان در کشور تفاوت چندانی با دیگر استان ها ندارد اما در نحوه ارزیابی و گروه های هدف تفاوت‌هایی وجود دارد که با فعالیت در این حوزه، نتیجه آن اعلام شود.

وی ادامه داد: بر اساس نظرات کارشناسی جایگاه فضای کسب و کار استان کرمان در حالت واقعی رتبه کنونی نیست و حتی کرمان در بعضی موارد از بسیاری از استان‌ها پیش است اما تصورات منفی به لحاظ القای روانی استان را نابود می کند.

زینی‌وند افزود: کارگروه ها تاکید ما هستند و شرکت‌های دانش بنیان باید هرچه سریعتر جایگاه خود را برجسته‌ کنند و سهم اشتغال در خدمات نباید رها شود که اینها رویکرد استان کرمان است.

وی تصریح کرد: مقرر شد که شرکت ها و معین های اقتصادی علاوه بر تعریف توسعه متوازن استان، هولدینگ غیرتخصصی تشکیل دهند که این اقدامات فرایند توسعه را در کرمان سرعت می‌بخشد.

وی تاکید کرد: در کاهش خط فقر اقدامات خوبی انجام شده و در این زمینه هم افزایی و ترکیب اطلاعات به دست یابی به اهداف می انجامد.

زینی‌وند افزود: ایده سازمان مسئولیت‌های اجتماعی را مطرح کردم و با ترکیب و تجمیع فعالیت دستگاه‌ها در ساختار آن، اعتبارات را در دل ساختار قانونی توزیع می‌کنیم که باید آن را به سرانجام برسانیم.

وی گفت: مدل هایی در بهبود فضای کسب و کار دنیا داریم که اگر در این استان از این مدل‌ها استفاده شود، با رفع موانع و مشکلات مالی پروژه‌ها مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: از محل های اعتباری که می توان کمک دریافت کرد، آن را در دل شورای برنامه ریزی و یا معادن تصویب می‌کنیم لذا با وجود برنامه عملیاتی برای کاهش فقر ضمن توافق با دستگاه های حمایتی در تامین منابع از استان مشکلی نداریم.

نماینده عالی دولت در استان کرمان بیان داشت: با کمک های بلاعوض موافق نیستیم اما به نرخ تورم در این دولت، افزایش حقوق مستمری بگیران به خوبی انجام شد و توانمندسازی و ایجاد مشاغل خرد و خانگی در دستور کار است.

۶۴۶ پروژه اقتصاد مقاومتی کرمان را تکان می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: ۶۴۶ پروژه اقتصاد مقاومتی می تواند استان کرمان را تکان دهد و بخش عمده آن در سامانه در حوزه اشتغال تعریف می شود و هر دستگاه اجرایی باید دبیرخانه مختص اقتصاد مقاومتی و اشتغال را برای خودش داشته باشد که به هدف گذاری این حوزه استان دست یابیم.

وی با بیان اینکه انجام طرح های اقتصاد مقومتی همچنین می تواند فعالیت کرمان را در حوزه های یاد شده فراگیر کند گفت: در پایش فضای کسب و کار وضعیت ما روشن است، بخشی عمده از طرح های این استان مشکل آب دارند و بخشی از مشکلات نیز رفع شده است.

استاندار کرمان تصریح کرد: مجوز منطقه ویژه اقتصادی جازموریان سال‌ها صادر شده که در صورت اجرا می تواند در این منطقه تحول اقتصادی ایجاد کند اما برای تامین ۱۰۰ لیتر برثانیه آب برای آن مشکل داریم.

کمیته بررسی پرونده‌های بانکی در کرمان تشکیل می‌شود 

وی یادآور شد: مقرر شد که دستگاه‌های اجرایی با همکاری شورای هماهنگی بانک ها کمیته ای برای آنالیز و بررسی پرونده های بانکی تشکیل دهند و پرونده هایی که مشکل ندارند، در اولویت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در این خصوص سال گذشته در کارگروه اشتغال بانک‌ها و دستگاه‌ها یکدیگر را متهم می کردند افزود: پرونده باید به صورت صحیح تکمیل و به بانک ارسال شود و با این فرایند نباید پرداخت تسهیلات بیش از یک هفته زمان ببرد.

زینی‌وند ابراز داشت: دستگاه ها ملزم شوند که پرونده‌ها را به صورت سرسری به بانک نفرستند و کار به حدی دقیق باشند که در فرایند پرداخت تسهیلات بانکی ایراد از دستگاه های اجرایی نگیرند، همچنین پرونده های جدید ظرف مدت ۲ هفته تعیین تکلیف شود.

کارگروه‌ها با هم اندیشی اتاق بازرگانی غنی شوند 

وی با اشاره به فعالیت مناسب اتاق بازرگانی کرمان در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: به‌جای واگذاری فعالیت دستگاه‌های اجرایی، از اتاق فکر و قدرت هم اندیشی اتاق بازرگانی، کارگروه ها را غنی کنیم.

وی گفت: خوشبختانه مدیریت کارگروه های استان کرمان تاکنون به خوبی انجام شده است.

برچسب ها : استاندار کرمان

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.