
استاندار کرمان با تاکید بر اینکه معلمان رهبران تحول در آموزش و پرورش هستند گفت: باید نقش معلمان را پرنگ دیده و در ارتقای منزلت اجتماعی و توانمندسازی حرفهای آنها کار کنیم.
به گزارش دل عالم به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، دکتر محمدعلی طالبی در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان در سال ۱۴۰۴ عنوان کرد: بعد از هر جلسه شورای آموزش و پرورش، امید ما به تحول و ارتقای وضعیت آموزش و پرورش استان بیشتر میشود و امیدواریم در این مسیر با همراهی دستگاهها، مردم و مساعدت خیران؛ بتوانیم اتفاقات اثرگذاری در استان شاهد باشیم.وی با بیان اینکه در آغاز برنامه تحولی در آموزش و پرورش استان نیازمند جلب توجه عمومی هستیم، افزود: همه باید احساس کنند که جایگاه آموزش در دولت و میان نهادهای موثر ارتقا پیدا کرده است.
استاندار کرمان از لزوم گفتمانسازی تحولی در حوزه آموزش و پرورش در بین مسئولان سخن گفت و ادامه داد: اراده استان برای پیشتازی در عرصه تعلیم و تربیت است و برای آن باید نمادسازیهای را از طریق جشنوارهها، مسابقات، تقدیر از دانشآموزان و معلمان نمونه، نخبهها و فعالان این حوزه داشته باشیم.
طالبی، حساسسازی و تمرکز بیشتر خانوادهها نسبت به جایگاه تعلیم و تربیت را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: جلسات انجمنهای اولیا و مربیان باید به شکل فعال، اثربخش و مسئله محور برگزار شوند.
وی آموزش خانوادهها در زمینه مهارتهای تربیتی را مورد اشاره قرار دارد و گفت: لازم است مشوقهایی را براساس مشارکت خانوادهها در نوع ارتباط و همراهی با مدارس داشته باشیم.
استاندار کرمان با تاکید بر اینکه معلمان رهبران تحول در آموزش و پرورش هستند افزود: باید این نقش را پرنگ ببینیم و در ارتقای منزلت اجتماعی و توانمندسازی حرفهای آنها کار کنیم.
طالبی با اشاره به ظرفیت استان در بنگاههای بزرگ اقتصادی و تفاهمنامه برای نهضت مدرسهسازی بیان کرد: در استان کرمان افراد توانمندی داریم که در این راستا و دیگر برنامهها به ویژه حمایت از دانشآموزان نخبه و مبتکر میتوانند کنار ما باشند تا ارزش اجتماعی با همکاری بخش خصوصی در حوزه آموزش و پرورش را شاهد باشیم.
استاندار کرمان از اهمیت سیاستگذاریهای استانی و مشخص کردن وظایف بخشهای مختلف برای برنامه تحولی در آموزش و پرورش سخن گفت و ادامه داد: لازم است که برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم که در آن نوع تعامل دولت و بخش خصوصی از برنامههای آموزش و پرورش مشخص باشد.
استاندار کرمان، حمایت و همراهی رسانهها در برنامههای آموزش و پرورش را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد با پیگیری پیشنهادات و ارائه مصوبات گامهای مثبت در ارتقای آموزش و پرورش و رفع کمبودها صورت گیرد.
طالبی همچنین بر برنامهریزی مناسب برای ابتدای مهرماه و تامین کسری نیروها را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید از همه ظرفیتها و امکانات استفاده شود و اگر نیاز به کمک دولت و بخش خصوصی است از الان پیشبینی شود، ذهن جامعه و خانواده در روزهای اول مدرسه نباید درگیری کمبود معلم باشد.
وی پیشنهاد همکاری با فنی و حرفهای برای ایجاد هنرستانها را ارزشمند دانست و گفت: این گونه همافزایی در برنامههای آموزش و پرورش میتواند با سایر دستگاهها صورت گیرد.
اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح حامی در استان کرمان
محمدرضا فرحبخش مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این جلسه ضمن اشاره به تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش، استانداری کرمان و بنگاههای بزرگاقتصادی برای احداث ۸۵۰ کلاس درس؛ این اقدام را گامی بلند در ارتقای فضاهای آموزشی استان برشمرد.
وی همچنین از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح حامی در استان کرمان خبر داد که ۲۵ هزار دانشآموز را تحت پوشش قرار داده و در یک برنامه کیفیتبخشی آموزشی، موجب تقویت دروس پایه و عدم ترک تحصیل دانش آموزان خواهد شد.
از جمله مباحث مطرح در این نشست، تامین کتاب درسی برای ۶۲ هزار نفر از دانشآموزان استان کرمان بود که توان تهیه شخصی را ندارند.
در راستای تحقق برنامه هفتم توسعه و پوشش ۵۵ درصدی دانشآموزان در حوزه هنرستانها و کار و دانش نیز اعلام شد که در حال حاضر ۴۸ درصد دانشآموزان استان کرمان در رشتههای هنرستانی و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند و برای رسیدن به برنامه هدف، ۹۵ کلاس باید احداث و ۲ هزار دانشآموزان به این سمت سوق داده شوند.
بر همین اساس و در طرح همنوا با شعار《هنرستان مرکز نوآوری》، ۲۲ شهرستان و منطقه آموزش و پرورش جهت راهاندازی ۲۳۲ رشته محل پسرانه و دخترانه در حوزههای کشاورزی، خدمات، هنر و صنعت اعلام آمادگی کردهاند.