دوشنبه1 تير 1405     Monday, June 22, 2026
1405/03/26
کدخبر :186120
2
چاپ :

صنایع دستی واسطه ارزآوری است / ورودی شهرداری منطقه پنج را در دل بازار قلعه محمود تعبیه کردیم

محسن تویسرکانی، شهردار کرمان، در آیین رویداد صنایع دستی خلاق و نوآور «ترنگ» در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد، ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی (۱۰ ژوئن) و روز ملی فرش، گفت: کرمان شهر ملی صنایع دستی است و با وجود هنرمندان ماهر، شایسته بهترین‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری دل عالم به نقل از روابط عمومی شهرداری : شهردار کرمان با اشاره به ابعاد مختلف اهمیت صنایع دستی افزود: صنایع دستی بیانگر فرهنگ زنده و پویایی روزانه مردم است و چون از مواد بومی تهیه می‌شود، نشان‌دهنده فرهنگ غنی هر منطقه محسوب می‌شود.

تویسرکانی صنایع دستی را در اشتغال‌زایی بسیار تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: این صنعت می‌تواند واسطه خوبی برای صادرات و ارزآوری کشور باشد؛ بنابراین اینکه در کجای راه هستیم، برای ادامه روند بسیار مهم است.وی با اعلام اینکه از سوی استاندار کرمان، دبیری شهر ملی صنایع دستی کرمان به شهردار واگذار شده، از برگزاری جلسات متعدد در این زمینه خبر داد و گفت: ابتدا باید زیرساخت‌ها را فراهم کرده و راهبردی کنیم، زیرا با ۱۰۰ نمونه متنوع صنایع دستی در استان مواجهیم.

شهردار کرمان با ابراز تأسف از فراموشی برخی هنرها هشدار داد: نسل امروز بسیاری از صنایع دستی را به فراموشی سپرده است؛ هنرهایی مثل برک‌بافی و سیس‌بافی در معرض نابودی هستند و ما مسئولان به دلیل اینکه نتوانستیم این فرهنگ را ترویج دهیم، مقصریم.

تویسرکانی کنجکاو کردن گردشگر برای شناخت و خرید صنایع دستی را مهم دانست و گفت: بسیاری از معابر در بافت تاریخی با جداره‌سازی و پیاده‌راه‌سازی توسط شهرداری احیا شده است. در عمل به دنبال فضایی برای گذر صنایع دستی هستیم؛ بنابراین در بخش جنوبی بازار اصلی، بازار «قلعه محمود» را فضای مناسبی برای عرضه صنایع دستی می‌دانیم.وی با اشاره به اقدام عملی شهرداری در این زمینه خاطرنشان کرد: ورودی ساختمان شهرداری منطقه پنج کرمان (بافت تاریخی) را در میان بازار قلعه محمود تعبیه کرده‌ایم تا روزانه ارباب‌رجوع‌هایی که به شهرداری مراجعه می‌کنند، به‌نوعی سفیران داخلی شهر برای معرفی این بازار ارزشمند باشند.

شهردار کرمان تأکید کرد: برای رونق صنایع دستی، نیاز است استانداری دستگاه‌های متولی را پای کار بیاورد؛ شهرداری حاضر است بدون نگاه انتفاعی تلاش کند که بازار قلعه محمود به گذر صنایع دستی تبدیل شود.
تویسرکانی از برنامه‌های دیگر شهرداری نیز پرده برداشت و گفت: برای زمین ضلع شرقی خیابان امام(ره) با انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه تجاری اقدام کردیم و قرار است بخشی از آن فضا به صنایع دستی اختصاص یابد. همچنین با هماهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، پارکینگ یکی از کوچه‌های خیابان امام که زمین مناسبی است، برای بازارچه‌های موقت صنایع دستی بهسازی می‌شود.وی از پیاده‌راه‌سازی خیابان «بروز آمیغی» با همکاری مجموعه اقتصادی جهاد نصر در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مطالعات آن به پایان رسیده و برای کف‌سازی و پیاده‌راه‌سازی اقدام می‌شود.شهردار کرمان در پایان ظرفیت گردشگری کرمان را بسیار خوب ارزیابی کرد و ابراز امیدواری نمود: با حمایت استاندار می‌توانیم پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم و با گذرهای پیش‌بینی‌شده برای صنایع دستی، اقدام عملیاتی موثری انجام دهیم.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.