
شهردار کرمان، بر تلاش برای آسانسازی زندگی شهری مردم با روشهای نوین، تأکید کرد و گفت: اقدام موثر سازمان فنآوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری در راستای الکترونیکیکردن استعلامها، قابل تقدیر است.
به گزارش دل عالم به نقل از کرنا، محسن تویسرکانی، در نشست با رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمان که با حضور معاون مالی و اقتصادی شهردار و مدیرعامل سازمان فنآوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری برگزار شد، از سردفتران، بهعنوان همکاران شهرداری تعبیر کرد و گفت: یکی از بازوان موثر شهرداری سردفتران هستند و این تشکیلات از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی، یکی از موارد مهم را برای شهرداری، تسهیل فرآیندها و زندگی مردم در شهر اعلام کرد و افزود: اعتقاد دارم که شهروند نباید برای دریافت خدمات مختلف، درگیر بروکراسیهای اداری شود.
تویسرکانی، بر اهمیت «درآمد» در شهرداری تأکید کرد و با بیان اینکه دلیل تحققنیافتن درآمد مدنظر در شهرداری این است که تعدادی از مردم و اماکن هنوز عوارض خود را پرداخت نکردهاند، گفت: اگر در حوزه نرمافزاری خود را بهروز نکرده باشیم، شهروندان بهدلیل گرفتاریهای ناشی از پیچوخم کارهای اداری، مشارکت و همکاری کمتری خواهند داشت.
وی، با تأکید بر اینکه مسیر باید کوتاه شود و اگر تعلل و نقصی درارائه خدمات وجود داشته باشد، متضرر اصلی مردم هستند، افزود: لازم است با همکاری و هماهنگی یکدیگر، به بهترین نحو و سادهترین روش، خدمات را ارائه کنیم و برای تسهیل زندگی مردم درشهر بهدنبال روشها و راههای نوین باشیم.
شهردار کرمان، با اشاره به اینکه دفترخانهها از مراکز مهم خدماترسانی هستند، از اقدام موثر سازمان فنآوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری در راستای الکترونیکیکردن استعلامها خبر داد و یادآور شد: قصد داریم با سرعت به سمتی برویم که خدمات شهرداری را الکترونیکی کنیم و این مهم شدنی است؛ زیرا در سازمان «فاوا» تخصص و امکانات لازم وجود دارد.
وی، با بیان اینکه دفترخانهها، تحت نظر سازمان بازرسی است، این مراکز را در رده ادارات دانست و در پاسخ به درخواست معافیت این مراکز از عوارض شهری، گفت: طبق ابلاغ وزارت کشور و براساس لوایح عوارضی مصوب، این درخواست ممکن نیست.
تویسرکانی، همچنین گفت: اندازه تابلوهای سردفتران باید متناسب با معبر باشد و در این مورد، باید برای نصب تابلو با شهرداریهای مناطق و واحد زیباسازی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، هماهنگ شود و شکل ارائه آن باید به تصویب شورای اسلامی شهر برسد.
در ادامه، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان، به تعهدات مراکز، سازمانها و ادارت در مورد پسماند به قانون درآمدهای پایدار اشاره کرد و با بیان اینکه این موضوع طبق ابلاغ وزارت کشور و قانون شهرداریهاست و بهصورت تخمینی، وزن پسماند هر صنف مشخص میشود، در مورد عوارض مربوط به تابلوی سردر اصناف گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور، اگر اندازه تابلو از طول و عرض مشخصشده بیشتر نباشد، مبلغی دریافت نمیشود.
رامین امیرمداح، ادامه داد: روال به اینگونه است که هرگونه تغییر رویه در این مورد، باید به تصویب شورای اسلامی شهر برسد و بعد از مطابقت با قانون از سوی هیأت تطبیق، برای شهرداری لازمالااجرا میشود؛ بنابراین، نمیتوان برخلاف آن عمل کرد.
در ادامه، مدیرعامل سازمان فنآوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان «فاوا»، به ارتباط خوب و موثر با دفترخانههای شهر کرمان در یک ماه گذشته اشاره کرد و از اجرای طرح مشارکت با دفترخانهها بهمنظور دریافت استعلامات مورد نظر شهروندان بهصورت الکترونیکی، در یک بستر مناسب خبر داد.
فاطمه جاذبی، گفت: در وهله اول این طرح برای ۲۰ دفترخانه به ازای پنج کاربر هماهنگ شده است، اما بهدنبال آن هستیم که خدمات الکترونیکی در تمام دفترخانهها اجرایی شود.
وی، با بیان اینکه این اقدام الکترونیکی پایهگذاری شده و پاسخ هم بهصورت الکترونیکی است، یادآورشد: در زمینه زیرساخت مشکلی نداریم و در بستر اینترانت هم میتوان ثبت درخواست انجام داد.
جاذبی، افزود: در این طرح، نامه دفترخانه سیستمی ارسال شده و سیستمی هم دریافت میشود و شهروند میتواند از طریق کارتابل شهروندی نامه را ثبت کند تا گردش کارش انجام شود.
وی، با تاکید بر اینکه درنهایت همه دفترخانهها باید در این گردش قرار گیرند، افزود: این ظرفیت وجود دارد تا شهروند با یک کد مشخص، استعلامات لازم را از دفترخانه دریافت کند؛ بنابراین، هرجا که نیاز باشد شهروند بهصورت فیزیکی حضور یابد، میتواند الکترونیکی و غیرحضوری کارش را انجام دهد.
جاذبی، از در اختیار قراردادن فایل آموزشی، خط پشتیبان و معرفی کارشناسان به سردفتران خبر داد و یادآورشد: پیشنهاد میشود یک تا دو هفته بهصورت عملیاتی این طرح را شروع کنیم و بازخورد بگیریم.
رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمان نیز، از وجود ۱۰۰ دفترخانه اسناد رسمی در شهر کرمان خبر داد و از طرف سردفتران و دفتریاران، خواستار برگزاری یک آموزش وبیناری در این مورد شد و گفت: بعد از آموزش هماهنگیهای لازم برای پیوستن به این طرح انجام میشود، اما ابتدا بستر لازم باید اجرا و روند برای مردم اجرایی و عادی شود.
نواب درینی، افزود: تأکید دارم که طرح تسهیل استعلامات بهصورت مرحله به مرحله اجرا شود؛ بنابراین، پیشنهاد میشود که جلسه تخصصی و تبیینی برای اعضای کانون سردفتران برگزار و موارد طرح تشریح شود.