به گزارش پایگاه خبری دل عالم به نقل ازکرنا، محسن تویسرکانی در این نشست، با بیان اینکه دستگاه خدمترسان شهرداری باید همواره در حال تلاش باشد، بر لزوم حفظ شتاب در ارائه خدمات به شهروندان، حتی در شرایط خاص اقتصادی و سیاسی تأکید کرد و خواستار نوآوری و خلاقیت مدیران در یافتن راهکارهای کمهزینه و پربازده شد.
وی، در ابتدای سخنان خود، با اشاره به سفر اخیرش به استان سیستان و بلوچستان، زادگاه آتشنشان فداکار، شهید محسن میرشکار؛ برای رونمایی از سردیس آن شهید راه خدمت، از اقدامات فرهنگی صورت گرفته در این استان تقدیر کرد و گفت: برنامه بسیار خوب و موثری پیرامون شهید میرشکار عزیزمان برگزار شد، که بازخورد بسیار خوبی داشت.
شهردار کرمان، از تلاشهای صدا و سیمای استان، و همکاران مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شهرداری، در تلاش برای پوشش خبری این رویداد و همچنین تلاش حوزه خدماتشهری و سازمان زیباسازی برای تهیه سردیس شهید میرشکار، تقدیر کرد و این اقدام را گامی در جهت کاهش آلام خانواده آن شهید و در عین حال موجب برکات حاشیهای متعدد دانست.
تقدیر از عملکرد همدلانه در شهرداری کرمان در سال گذشته
وی، با تجلیل از عملکرد تمام بخشهای شهرداری، مناطق، سازمانها و همچنین شهروندان در سال گذشته، بیان کرد: همه در کنار هم بودیم و هر کس به اندازه بضاعت خود گام برداشت. امروز به تعبیر بسیاری از دوستان، پرچم شهرداری بالاست و علیرغم تلاشهای برخی برای سیاهنمایی، مردم این تلاشها را لمس میکنند که جای شکرگزاری فراوان دارد.
تعیین تکلیف وضعیت شورای اسلامی شهر و چشمانداز دو ساله
تویسرکانی، ضمن ابراز خرسندی از تعیین تکلیف وضعیت شورای اسلامی شهر، گفت: من خودم از طرفداران برگزاری به موقع انتخابات بودم، اما در هر صورت وضعیت فعلی تعیین تکلیف شده است و باید به آن پایبند بود.
ضرورت حفظ شتاب در خدمترسانی و مدیریت بهینه مالی بحران
وی، با آرزوی پیروزی نهایی در جنگ، برگزاری انتخابات و انتخاب بهترینها، تأکید کرد: در شرایط موجود نباید بههیچوجه از سرعت خدمترسانی کاست؛ دستگاه خدمترسان باید همواره فعال باشد. امسال شرایط اقتصادی خاصی داریم و تا مشخص شدن وضعیت پس از انتخابات شوراها، با اینکه نیازمند مدیریت مالی دقیق و جیرهبندی منابع هستیم، اما این به معنای توقف حرکت نیست و باید با تدبیر و درایت، مسیر خدمترسانی را پرتوان ادامه دهیم.
نوآوری در راهکارها؛ کلید موفقیت در شرایط دشوار
تویسرکانی، مدیران و کارشناسان را به طرح و اندیشیدن برای خلق راهکارهای نوین و نوآورانه دعوت کرد و گفت: در شرایط فعلی، دیگر نمیتوان به روال سنتی گذشته، کارها را پیش برد. مدیران باید به سراغ راهکارهایی بروند که کمهزینه و پربازده باشند. باید از ظرفیتهای داخلی خودمان استفاده کنیم و بر استفاده از توان نیروهای داخلی و راهکارهای خلاقانه تمرکز کنیم.
تاکید بر بهینهسازی توان داخلی شهرداری و تغییر نگرش در برخورد با پیمانکاران
شهردار کرمان، با بیان اینکه نباید تا حد ممکن از پیمانکاران در پروژههای خُرد شهری استفاده کرد، بر ضرورت عبور از رویکردهای سنتی و بهرهگیری از توان نیروهای داخلی شهرداری برای فعالیتهای مختلف شهری تأکید کرد و با اشاره به چالشهای حوزه نیروی انسانی، برنامهریزی برای آینده سازمان را حیاتی خواند.
وی، گفت: نباید با پیمانکارانی که صرفاً به دنبال انتفاع غیرمنطقی هستند، همکاری شود. رویکرد ما این است که پروژهها از طریق مناقصات شفاف پیگیری شود و اگر پیمانکاری شرایط لازم را نداشته باشد، به هیچ وجه پروژهای به آنها واگذار نشود.
تویسرکانی، با بیان اینکه شهرداری برای انجام امور جاری خود نباید لزوماً به پیمانکاران وابسته باشد، گفت: به مناطق تأکید شده است که حق ندارند امور داخلی خود را صرفاً به پیمانکاران بسپارند. ما ظرفیتهای اجرایی خوبی در دل شهرداری داریم که باید فعال شوند.
نوآوری؛ کلید حل مشکلات با هزینههای کم
وی، با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی موجود در بخشهایی نظیر فضای سبز و سامانه ۱۳۷، خاطرنشان کرد: مدیران باید از اتاقهای خود خارج شوند و با حضور میدانی، نقاطی را که نیاز به اصلاح جزئی اما مؤثر دارند، شناسایی کنند. بسیاری از گرههای بصری شهر با هزینههای اندک و استفاده از همین نیروهای داخلی قابل حل است. به عنوان نمونه، اقدامات اخیر در رنگآمیزی نردهها که با هزینه بسیار کم، بازخورد مثبتی از سوی مردم داشته، الگویی از همین نگاه نوآورانه است که باید در سایر بخشها نیز تعمیم یابد.
شهردار کرمان، بر برنامهریزی برای راهاندازی یک اپلیکیشن جهت ثبت و پیگیری درخواستهای کوچک اما فوری شهری، تاکید کرد و افزود: به دنبال استفاده از توانمندیهای داخلی هستیم تا با کمترین هزینه، بیشترین بهرهوری را برای شهروندان ایجاد کنیم.
تأکید بر مدیریت هوشمندانه و امنیت محیطی
وی، با اشاره به برخی چالشها از جمله دامداریهای غیرمجاز در حاشیه شهر، اظهار داشت: باید محیط شهری را از اقدامات غیرقانونی بزداییم. زیباسازی شهری باید هوشمندانه باشد؛ بهجای هزینههای کلان، میتوان با استفاده از تولیدات داخلیِ باکیفیت و طراحیهای خلاقانه، فضاهای شهری را به بهترین شکل اصلاح کرد.
شهردار کرمان، در ادامه، بر لزوم توجه به مدیریت نیروی انسانی، بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی و برنامهریزی دقیق برای توسعه محلات تأکید کرد.
تمرکز بر توانمندسازی مدیران مناطق و اصلاح ساختار محلات
وی، با بیان اینکه طرحهایی مانند کمک به فعالیتهای محلات و بهرهگیری از فعالان اجتماعی، میتواند نقش موثری در توسعه محلات و مشارکت مردم داشته باشد، گفت: مثلاً برپایی پویشهای مردمی در زمینه نظافت و زیباسازی، راهی کمهزینه اما مؤثر برای ایجاد تغییرات مثبت است.
لزوم نوسازی ماشینآلات و تجهیزات عمرانی
شهردار کرمان همچنین به وضعیت ماشینآلات فرسوده اشاره و بر لزوم اصلاح و بهروزرسانی تجهیزات تأکید کرد و افزود: ما باید ماشینآلات اسقاطی و قطعات قدیمی را طبق روال قانونی وارد چرخه مولدسازی کنیم، چون خیلی از این دستگاهها ارزش اقتصادی ندارند و حتی ممکن است ایمنی روزآمدی هم نداشته باشند.
وی ادامه داد: امیدواریم کندیهای در این حوزه برطرف و تجهیزات فرسوده جایگزین شوند تا بهرهوری شهرداری همچون گذشته بهبود یابد.
توجه به حوزه امنیت و سلامت کارکنان
تویسرکانی، با بیان اینکه حفظ سلامت و امنیت کارکنان، از مهمترین اولویتهاست، گفت: ایمنی تجهیزات و ماشینآلات باید تحت نظارت دقیق قرار گیرند و هرگونه سوءاستفاده یا کوتاهی از سوی مجریان باید بررسی شود؛ چرا که سرمایه اصلی ما، نیروهای کارآمد و سالم هستند و نباید در معرض خطر قرار بگیرند.
تویسرکانی، با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید نتیجهمحور باشد، گفت: در حوزههایی مانند مراکز مرتبط با خدمات شهری و پروژههای زیرساختی، باید به جای گزارش کلی، آمار دقیق از میزان تحقق و نتیجه ارائه شود؛ چراکه برای مردم تنها خروجی کارها مهم است.
اولویت در سرمایهگذاریها، پروژههای فعال باشد
شهردار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود، به حوزه سرمایهگذاری پرداخت و گفت: سرمایهگذاری فقط به این معنا نیست که از سرمایهگذار امضا و با او عکس گرفته شود؛ امسال به دنبال جذب سرمایهگذار برای پروژههایی هستیم که واقعاً فعالند و با سرعت خوب پیش میروند؛ ارزیابی باید بر اساس پروژههای فعال و میزان اثرگذاری انجام شود؛ وظیفه شهرداری در این بخش، تسهیلگری است. یعنی باید کمک کنیم کار پیش برود، نه اینکه پروژه به مسیر طولانی و فرساینده برسد. در این چارچوب، پیگیری و رفع موانع باید با سرعت و برنامه باید اجرا شود.
حذف کامل کاغذ از فرآیندهای شهرداری کرمان و تشکیل «کارگروه انرژی» برای مدیریت بحران تابستان
شهردار کرمان، در ادامه، بر ضرورت تحول در نظام اداری، هوشمندسازی حداکثری و مدیریت هوشمند هزینهها تأکید کرد و پیشنهادات ویژهای برای حذف کاغذ و مدیریت مصرف انرژی ارائه کرد.
وی، گفت: ما بهزودی دستورالعملی برای حذف کامل کاغذ از سیستم اداری شهرداری صادر خواهیم کرد؛ این مسیر برای دستیابی به مدیریت پویا، فعال و بهروز، اجتنابناپذیر است و ما از شهرداری شروع میکنیم.
تأکید بر آموزش مستمر مدیران
تویسرکانی با اشاره به اهمیت ارتقای دانش مدیریتی، ادامه برنامههای آموزشی را برای مدیران در حوزههای مختلف، خواستار شد.
وی گفت: آموزش نباید مقطعی باشد؛ اگر مستمر نباشد، اثرگذاری آن از بین میرود. باید با تدوین بستههای تشویقی و آموزشی، ظرفیتهای مدیریتی مجموعه را ارتقا دهیم.
تشکیل «کارگروه انرژی» برای مدیریت تابستان
شهردار کرمان با اشاره به ضرورت پیشبینیهای لازم از نظر تراز انرژی برای تابستان، بر تشکیل کارگروه ویژه انرژی تاکید کرد و اظهار داشت: باید با بهرهگیری از صاحبنظران خارج از مجموعه، راهکارهای علمی برای مدیریت مصرف برق، آب و سوخت خودروها تدوین کنیم. این کارگروه موظف است با اولویتبندی دقیق و شناسایی مراکز حیاتی و حساس شهرداری، از توقف خدماترسانی در شرایط محدودیت انرژی جلوگیری کند.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت انضباط بیشتر مالی در شرایط کنونی، با هدف جلوگیری از توقف فعالیتهای عمرانی و خدماتی، تاکید کرد: مدیریت هزینهها باید با اولویتبندی صحیح، به بهترین شکل انجام شود.
لزوم تعامل بینبخشی برای رفع گرههای اجرایی
شهردار کرمان با اشاره به برخی تعللهای سهوی در تعاملات اداری که منجر به کندی پروژهها میشود، بیان کرد: نباید اجازه دهیم کارهای مهم به دلیل بروکراسی یا تعلل در انتقال پیام بین واحدها متوقف شود. گرههای موجود در فرآیندها باید با شناسایی دقیق، برطرف شوند.
وی، محور اصلی موفقیت این برنامههای تحولی را «همدلی و همراهی» مدیران دانست و خاطرنشان کرد: تمام این اقدامات، از هوشمندسازی گرفته تا مدیریت هزینه، تنها در بستر همدلی و همراهیِ واقعیِ بدنه شهرداری محقق خواهد شد.
محسن تویسرکانی، در ادامه سخنان خود، بر اهمیت همدلی، همراهی و خدمتگذاری بیمنت به مردم در تمام سطوح مدیریتی شهرداری تأکید کرد و از زحمات مدیران پیشین قدردانی و برای مدیران جدید آرزوی موفقیت نمود.
نقد عملکرد و ضرورت بازنگری در رویکردها
شهردار کرمان با بیان اینکه به دلیل مسائل پیشآمده در ماههای اخیر، ممکن است سرعت پیشرفت بعضی امور در شهرداری کُند شده باشد، گفت: هنر مدیریت در عبور از همین بحرانهاست و «عملکرد خوب» همیشه حرف اول را میزند.
همه در یک کشتی هستیم»؛ ضرورت همبستگی مدیران و کارکنان
وی با تأکید بر اصل «همدلی»، تمام کارکنان، مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر را، ساکن در یک کشتی واحد دانست و بیان کرد: از یک منظر کلی و تاریخی، مهم نیست چه فردی کار را انجام میدهد، بلکه آنچه درنهایت در خاطره تاریخ میماند و مهم است، این است که شورای ششم و شهرداری کرمان بهعنوان یک مجموعه، اقدامات موثر و مثبتی را در کارنامه خود ثبت کنند.
گفتنی است در این نشست، وحید خطیبی معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری، رامین امیرمداح، معاون مالی و اقتصادی و هادی ربانی، معاون محیطزیست و خدماتشهری شهردار کرمان، سرفصلهایی از فعالیتها و خدمات ارائهشده را در حوزههای تابع، تشریح کردند و درباره دورنمای کلی برنامهها در سال جاری، توضیح دادند.
همچنین در پایان این نشست، با حکم شهردار کرمان، علیرضا پورسالاری بهعنوان «سرپرست مدیریت بازرسی شهرداری کرمان» منصوب، و از زحمات مرتضی هوشهویدا، تقدیر شد.





