
به گزارش دل عالم به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان در گردهمایی دو روزه مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان که در مهمانسرای فرهنگیان شهر کرمان برگزار شد، با بیان اینکه ۳۰ درصد از مدارس استان کرمان فرسوده هستند، گفت: اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان بهسوی برنامهریزی منطقهمحور و تقویت سهم آموزشوپرورش از اعتبارات استانی، تقویت هنرستان ها و هوشمندسازی مدارس حرکت می کند.
سید محمد واعظی نژاد با تأکید بر لزوم پرهیز از نسخههای یکسان برای مناطق مختلف استان، گفت: شناخت دقیق از همه مناطق و مشکلات آنها داریم و تلاش ما این است که برنامهریزیها کاملاً متناسب با شرایط هر منطقه انجام شود.
وی با اشاره به تجربه مدیریتی گذشته خود اظهار داشت: برگزاری جلسات متعدد در سطح ملی و استانی گاهی باعث دوری از کارهای اجرایی میشود و این موضوع نقدی است که به دورههای قبل، حتی مدیریت خودم، وارد میدانم، با این حال، بهصورت ریز و دقیق با مسائل و چالشهای مناطق استان آشنا هستم و هدف ما این است که با حضور میدانی، مسائل را از نزدیک بررسی کنیم، در همین راستا برنامهریزی شده است نمایندگانی برای حضور یکروزه در مناطق اعزام شوند و همچنین بازدید از همه شهرستانهای استان در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان با تشریح وضعیت اعتبارات گفت: مبنای اقدامات ما در هر شهرستان، مصوبات کمیته برنامهریزی شهرستان در سال ۱۴۰۴ است؛ مصوباتی که در اردیبهشتماه تصویب شدهاند اما هنوز تخصیصی برای آنها صورت نگرفته است، بر این اساس، برنامهریزیها تا پایان سال بر پایه همین ارقام انجام میشود و مشخص است که در هر شهرستان چه میزان اعتبار برای احداث، تعمیرات و تجهیزات در نظر گرفته شده است.
واعظی نژاد با تأکید بر ضرورت دفاع جدی از حقوق آموزشوپرورش در کمیتههای برنامهریزی شهرستانها افزود: سهم آموزشوپرورش از اعتبارات استان که سالها حدود ۷ درصد بود، با پیگیریها و تأکیدهای رئیس جمهور به ۱۲ درصد رسیده است، اما این عدد کافی نیست و باید حداقل به ۱۵ درصد افزایش یابد تا بتوان در سالهای آینده شاهد تحولات زیرساختی واقعی در شهرستانها بود.
وی با اشاره به وجود پروژههای نیمهتمام، خیّرساز، ملی و استانی در استان گفت: برخی پروژهها سالهاست در حال اجرا هستند و همین موضوع باعث پراکندگی منابع شده است، در کنار این مسائل، در حوزه تجهیزات بهویژه تجهیزات هنرستانی با محدودیت منابع مواجه هستیم، با وجود افزایش اعداد اعتباری، تورم بالا عملاً قدرت مانور ما را کاهش داده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان با بیان اینکه رویکرد نوسازی مدارس حرکت به سمت هوشمندسازی و تقویت هنرستانهاست، تصریح کرد: در بسیاری از مناطق هنرستانها بدون تجهیزات راهاندازی شدهاند و نیازمند توجه ویژه هستند، ترجیح ما این است که به جای تمرکز صرف بر خرید صندلی، به سمت تأمین تجهیزات هوشمند و کارگاهی حرکت کنیم، اما کمبود شدید صندلی در مدارس، گاهی ما را ناچار میکند بخش عمدهای از اعتبارات را صرف این موضوع کنیم.
واعظی نژاد تصریح کرد: پیش از آغاز فصل بارندگی، از همه شهرستانها درخواست شد مدارس نیازمند ایزوگام را اعلام کنند، اما تأخیر برخی مناطق باعث شده فرآیند مناقصه هنوز تکمیل نشود، با این حال، تلاش میکنیم بخشی از سهمیه قیر را به ایزوگام اختصاص دهیم و مابقی با اولویتبندی به آسفالت مدارس اختصاص یابد، هرچند اعتقاد داریم در پروژههای جدید باید به سمت حیاطهای پویا و شاداب حرکت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما ساخت و تحویل مدرسه استاندارد است و نگهداری پس از آن بر عهده بهرهبردار است؛ با این حال، نوسازی مدارس استان کرمان آماده است در چارچوب امکانات و اعتبارات موجود، همکاری لازم را برای بهبود شرایط فضاهای آموزشی انجام دهد.
بر پایه این گزارش، گردهمایی دو روزه مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان در مهمانسرای فرهنگیان شهر کرمان در حال برگزاری است.





