
با حضور مدیرکل و اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش استان کرمان، گردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان با محوریت پروژه مهر و بررسی راهکارهای ارتقای بهرهوری، ساماندهی منابع و آمادگی برای آغاز سال تحصیلی جدید در شهر ماهان آغاز شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، در ابتدای این نشست، محمدرضا فرح بخش ضمن تقدیر از حضور مدیران و معاونان، اظهار داشت: این نخستین جلسه رسمی پس از پنج ماه است که با هدف ساماندهی بهتر فرآیندهای پروژه مهر و آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی برگزار میشود، امیدوارم حضور همه شما بتواند به انسجام و نظم بیشتر در اجرای برنامهها کمک کند.
وی با اشاره به سه شعار محوری آموزش و پرورش استان شامل "مشارکتجویی، بهرهوری منابع، و مدرسه برفراز" افزود: ما باور داریم که آموزش و پرورش زمانی موفق می شود که از ظرفیت همه افراد و نهادهای مؤثر بهرهبرداری شود، استان کرمان خوشبختانه این ظرفیت را دارد و اگر اولویتبندی دقیقی در برنامهها داشته باشیم، میتوانیم با استفاده از منابع موجود، کیفیت آموزشی را ارتقا دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در ادامه به تشریح اولویتهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت آموزش و پرورش استان پرداخت و گفت: در اولویتهای کوتاهمدت، به عنوان مثال افزایش میانگین نمرات امتحانات نهایی از طریق تقویت گروههای آموزشی، برگزاری دورههای توانمندسازی و ارتقای مهارت دبیران در دستور کار قرار دارد، در اولویتهای میانمدت، توجه ویژه به مدارس لازمالتوجه و ارتقای سطح مدیریتی و آموزشی آنها مدنظر است.
فرج بخش گفت: در اولویتهای بلندمدت، توسعه متوازن آموزشهای فنی و حرفهای و جذب مشارکتهای مردمی و اعتبارات برای ساخت مدارس جدید از اهداف اصلی است.
وی همچنین به موضوع مهم کاهش تراکم دانشآموزی اشاره کرد و گفت: با جابهجایی هوشمندانه مدارس و استفاده بهینه از فضاهای آموزشی، میتوانیم تراکم دانشآموزی را کاهش داده و بهرهوری را افزایش دهیم، نمونه موفق این اقدام در شهرک شهرداری ناحیه دو انجام شده که با انتقال کلاسها، فضای آموزشی بهینهتری فراهم شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل پرداخت و تأکید کرد: گفتمانسازی در این حوزه بسیار حیاتی است، اگر مدیران مدارس، شوراها، دهیاران و سایر نهادهای محلی درگیر این موضوع شوند، میتوان با شناخت دقیق دلایل ترک تحصیل – از فقر تا نبود اعتماد به نفس – راهکارهای مؤثری برای بازگشت دانشآموزان به چرخه آموزش ارائه داد.
فرحبخش همچنین با اشاره به اهمیت بهرهوری منابع افزود: در شرایط اقتصادی فعلی، برگزاری جلسات حضوری باید هدفمند و با بازدهی بالا باشد، پیشنهاد میشود جلسات ماهانه به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی برگزار شود تا ضمن کاهش هزینهها، اثربخشی نیز حفظ شود.
در پایان، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با تأکید بر نقش کلیدی مدیران مدارس در تحقق اهداف پروژه مهر گفت:
مدرسه برفراز، مدرسهای است که شاخصهای کیفیت آموزشی را رعایت کرده و مدیر توانمند آن با انگیزه و تعهد، مسیر تعالی را هموار میسازد. هیچ دلیلی نباید باعث کنار گذاشتن مدیران توانمند شود، چرا که آینده صدها دانشآموز به عملکرد آنان وابسته است.
این نشست با هدف هماندیشی، تبادل تجربیات و برنامهریزی دقیق برای آغاز سال تحصیلی جدید برگزار و مقرر شد اقدامات اجرایی پروژه مهر در سطح استان با جدیت و انسجام بیشتری دنبال شود.
بر پایه این گزارش، با حضور مدیرکل و اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش استان کرمان، گردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان با محوریت پروژه مهر و بررسی راهکارهای ارتقای بهرهوری، ساماندهی منابع و آمادگی برای آغاز سال تحصیلی جدید در شهر ماهان آغاز شد.