دوشنبه1 تير 1405     Monday, June 22, 2026
1405/01/22
کدخبر :173053
5
چاپ :

افزایش ذخایر سدهای کرمان‌؛ بارش‌ها، موقتا نفسِ کم‌آبی را برید

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان اظهار کرد: سدهای استان کرمان که تا آذرماه سال گذشته با کاهش محسوس ورودی و حجم بسیار پایین ذخیره آبی مواجه بوده، در پی بارش‌های زمستان و هفته‌های نخست بهار، دچار تغییرات مثبت شده است. مقایسه درصد پرشدگی حجم سدها در فروردین‌ماه نشان می‌دهد که نسبت به آذرماه پارسال رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و این تغییر، امید بسیاری در بهره‌برداران آبی ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری دل عالم به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان، مدیرعامل این شرکت درباره وضعیت آبی سدها گفت: هم‌اکنون ۳۹ درصد از سد جیرفت با حجم مخزن تقریبا ۱۲۴ میلیون مترمکعب پر است، در حالی که در ۲۶ آذرماه سال گذشته تنها ۲۳ درصد از حجم این سد آب داشت.
حمید علیدادی‌سلیمانی، درباره وضعیت آب پشت سد شهید سلیمانی بافت نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶ درصد از این سد با حجم مخزن ۱۰.۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به پرشدگی ۱۳ درصدی این سد در آذرماه سال گذشته، تقریبا ۲ برابر افزایش آب ذخیره‌شده در این سازه را شاهدیم.
وی افزود: سد نساء بم با گنجایش مخزن ۸۱.۴ میلیون مترمکعب که به‌دلیل کم‌بارشی‌های مکرر در سال‌های اخیر، حجم اعظم آب خود را از دست داده و ورودی آن کاهش شدیدی داشت، خوشبختانه با بارش‌های ماه‌های اخیر وضعیت بهتری پیدا کرده به گونه‌ای که در حال حاضر ۴۹ درصد از مخزن آن پر است که نسبت به ۱۰ درصد پرشدگی آذرماه سال گذشته، آب ذخیره‌شده آن تقریبا پنج برابر افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان با اشاره به اینکه سد تنگوئیه سیرجان با ۵.۳ میلیون مترمکعب حجم مخزن نیز یکی از سدهای بحرانی استان در سال‌های اخیر بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه بارندگی بر مخزن این سد نیز تاثیر مثبتی داشته و اکنون ۱۴ درصد از حجم آن آب دارد در حالی که در ۲۶ آذرماه سال گذشته تنها هفت درصد از حجم مخزن این سد آب داشت.
علیدادی‌سلیمانی درباره آخرین وضعیت سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) نیز گفت: حجم مخزن این سد ۱۵.۷ میلیون مترمکعب و درصد پرشدگی آن ۲۲ درصد است در حالی که آذرماه سال گذشته تنها ۱۰ درصد از حجم این سد آب ذخیره داشت.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به آورد لحظه‌ای مطلوب طی بارندگی‌های اخیر، همچنان افزایش آبگیری ادامه یافته و به حجم مخازن سدها افزوده شود.
گفتنی است اگرچه درصد پرشدگی سدها نسبت به اواخر پاییز پارسال افزایش یافته اما این افزایش در بسیاری موارد هنوز با میانگین‌ بلندمدت فاصله دارد. به بیان دیگر، سدها هنوز به سطح مطلوب نرسیده‌اند و هرگونه خوش‌بینی بی‌پایه نسبت به این شرایط، می‌تواند به مدیریت نادرست منابع و تشدید بحران کم‌آبی منجر شود.
از سوی دیگر، توزیع نامتوازن بارش‌ها در سطح استان نیز یکی از چالش‌های جدی به شمار می‌رود. برخی حوضه‌های آبریز بهره بیش‌تری از بارش‌ها می‌برند در حالی که مناطق دیگر همچنان با کمبود مواجهند.
نکته مهم دیگری که نباید از نظر دور داشت وابستگی بالای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی در استان کرمان به منابع زیرزمینی است. اگرچه بارش‌ها بر سفره‌های آب زیرزمینی نیز تاثیر مثبت داشته اما به‌دلیل حدود ۲ دهه خشکسالی متمادی و برداشت بی‌رویه از این منابع، جبران آن زمان زیادی نیاز دارد کمااینکه در برخی موارد، به‌واسطه فرونشست شدید، جبران هم نخواهد شد.
در مجموع، اگرچه بارش‌های پاییز سال گذشته و بهار امسال توانسته تا حدی از نگرانی‌های ناشی از کم‌آبی در استان کرمان بکاهد، اما تصویر کلی از وضعیت منابع آبی در استان کرمان همچنان امیدوارکننده نیست. عبور از بحران مزمن کم‌آبی، تحت‌تاثیر عوامل متعددی از تداوم بارش‌ها تا مدیریت بهتر منابع آبی و همراهی مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.