دوشنبه10 آذر 1404     Monday, December 1, 2025
1404/09/09
کدخبر :160068
1
چاپ :

آموزش ابتدایی زیربنای توسعه پایدار است

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان با بیان اینکه آموزش ابتدایی نیازمند جهان‌بینی توسعه و نگاه نرم‌افزاری است گفت: آموزش ابتدایی زیربنای توسعه پایدار است.

به گزارش دل عالم به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان محمد رضا فرحبخش در این گردهمایی با اشاره به اهمیت فلسفه و ماهیت آموزش، گفت: نباید وظایف روتین مانند بازگشایی مدارس یا تنظیم ساعات ابلاغ را به‌عنوان کار شاخص تلقی کنیم؛ بلکه مأموریت اصلی ما ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌یافتگی از مسیر آموزش ابتدایی است.  

وی افزود: توسعه‌یافتگی تنها به رشد اقتصادی وابسته نیست، بلکه بعد نرم‌افزاری آن یعنی ارتقای تاب‌آوری، همبستگی اجتماعی و آرامش روانی جامعه اهمیت بیشتری دارد. این ابعاد از دوران پیش‌دبستان و دبستان شکل می‌گیرد و نقش مادران و معلمان در این فرآیند حیاتی است.  

فرحبخش با تأکید بر نگاه متوازن در آموزش، خاطرنشان کرد: ما متولی همه دانش‌آموزان هستیم؛ چه آنان که در جشنواره‌ها موفق می‌شوند و چه کسانی که با مشکلات یادگیری یا شرایط خاص مواجه‌اند. اگر بتوانیم ضریب بازماندگی از تحصیل و اختلالات یادگیری را کاهش دهیم، رسالت واقعی آموزش و پرورش را محقق کرده‌ایم.  

وی گفت: باید از نگاه مدرک‌گرایی و تمرکز صرف بر موفقیت‌های فردی فاصله بگیریم و به حل مسئله جمعی، زندگی اجتماعی و مهارت‌آموزی در مدارس ابتدایی توجه بیشتری داشته باشیم تا جامعه‌ای توسعه‌یافته و آرام‌تر شکل گیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اهمیت نگاه فلسفی و جهان‌بینی در حوزه آموزش ابتدایی گفت: برنامه‌های شکلی و طرح‌های صوری نمی‌توانند جایگزین مأموریت اصلی ما شوند. وظیفه ما ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری توسعه است؛ یعنی پرورش نسلی تاب‌آور، اجتماعی و توانمند در حل مسائل جمعی. 

وی با بیان اینکه فرهنگ شفاهی یکی از ضعف‌های کشور در حوزه آموزش بوده است، افزود: باید تجربه‌های زیسته و موفقیت‌های آموزشی را مکتوب کنیم تا در اختیار نسل‌های بعدی قرار گیرد. تنها در این صورت می‌توانیم جهان‌بینی متفاوتی نسبت به آموزش ابتدایی شکل دهیم.  

فرحبخش با اشاره به کاهش نرخ تکرار پایه در مدارس استان، خاطرنشان کرد: این کاهش به معنای جلوگیری از ترک تحصیل هزاران دانش‌آموز است. اگر بتوانیم چنین شاخص‌هایی را بهبود ببخشیم، آثار اجتماعی آن بسیار گسترده خواهد بود؛ چرا که هر درصد تغییر در آموزش ابتدایی می‌تواند بر هزاران نفر در جامعه اثر بگذارد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به مطالبات معلمان گفت: پیگیر تخصیص منابع برای اجرای طرح‌ها و حمایت از معلمان هستیم. ساماندهی نیروی انسانی و قانع کردن معلمان برای حضور در نقاط سخت‌دسترس با حداقل امکانات، کار دشواری است و باید قدردان زحمات آنان باشیم. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در پایان تأکید کرد: آموزش ابتدایی زیربنای توسعه پایدار است و اگر بتوانیم در این حوزه نگاه نرم‌افزاری و جهان‌بینی توسعه را تقویت کنیم، جامعه‌ای آرام‌تر و توانمندتر خواهیم داشت.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.