
به گزارش پایگاه خبری دل عالم به نقل از پات، محمدرضا طلایی رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سفر به استان کرمان با قدردانی از حضور مردم در صحنههای مختلف ملی، بهویژه راهپیمایی ۲۲ بهمن، این حضور را نشانه استقامت و پایبندی ملت به نظام دانست و اظهار کرد: مردم در مقاطع حساس همواره پشتیبان کشور بودهاند و این سرمایه اجتماعی باید در عرصه اقتصادی نیز تقویت شود.
وی با تأکید بر اینکه تمامی منابع و داراییهای سازمان تعاون روستایی و تشکلهای زیرمجموعه متعلق به کشاورزان است، تصریح کرد: این منابع از محل کارمزد خرید محصولات، از جمله گندم و سایر فعالیتها تأمین شده و دولتی نیست؛ بنابراین هر تصمیم و اقدامی در حوزه تأمین نهادهها و پس از تولید باید بهگونهای باشد که کشاورز منافع آن را بهصورت ملموس احساس کند و بداند سود فعالیتها به خودش یا مجموعهای بازمیگردد که در آن سهامدار است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: اگر کشاورز تفاوتی میان خدمات تعاونی و بخش خصوصی احساس نکند، ما در انجام مأموریت خود موفق نبودهایم. هدف ما کسب درآمد صرف برای تعاونی نیست، بلکه خدمترسانی و سهیم کردن کشاورزان در منافع و سرمایهگذاریهاست.
طلایی اقدامات انجامشده در راه اندازی این مجتمع را ارزشمند توصیف کرد و بر تسریع در صدور مجوزها و تأمین نقدینگی در راستای تکمیل زنجیره ارزش آن تأکید کرد و گفت: سرمایه در گردش و تأمین تجهیزات مورد نیاز این مجموعه در اولویت حمایت قرار میگیرد تا این طرح به فصل برداشت خرمای امسال برسد و زنجیره ارزش خرما در منطقه تکمیل شود.
این مجتمع با بهره گیری از دستگاه های روز در حوزه های شستشو، خشک کنی، بسته بندی در انواع بسته بندی های تک دانه ای و بسته های صد گرمی تا ۸ کیلویی با برند انحصاری «گلوتا» با تولید روزانه بالغ بر ده تن خرما بهره می برد. این مجتمع علاوه بر سیستم های فوق مجهز به سردخانه ۲۵۰۰ تنی دو منظوره زیر صفر و بالای صفر در سه سالن می باشد.
مدیرعامل سازمان با اشاره به ظرفیتهای فرآوری و صادرات خرما در برخی استانها از جمله بوشهر اظهار داشت: در حوزه خرمای صنعتی و درجات دو و سه اقدامات خوبی انجام شده و استان کرمان نیز میتواند با توسعه صنایع تبدیلی، از خامفروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورزان کند؛ بهویژه آنکه بیشترین آسیب متوجه تولیدکنندگان خرمای درجه دو و سه است که محصولشان با قیمت پایین خریداری میشود.
وی همچنین از اصلاح و تسهیل فرایندهای اداری در سازمان خبر داد و گفت: پیش از این، اخذ مجوز برای برخی امور زمانبر بود، اما با بازنگری انجامشده، روندها تسهیل شده و تأکید ما بر سرعتبخشی به صدور مجوزهای مورد نیاز تشکلهاست تا فرصتهای اقتصادی از دست نرود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه به موضوع تعیین تکلیف اموال دولتی در قالب مولد سازی اشاره کرد و افزود: تشکلها میتوانند در چارچوب قانون، این اموال را طی دو تا سه سال خریداری کنند و منابع حاصل نیز در همان استان و در مسیر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مطابق قانون مولد سازی هزینه خواهد شد.
وی توسعه روستا بازارها را از برنامههای مهم سازمان عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، فرمانداران باید با همکاری شهرداریها زمین مناسب برای احداث این بازارها در مراکز شهرستانها تأمین کنند. سازمان نیز آمادگی دارد هزینه ساخت این مراکز را تقبل کند تا امکان عرضه مستقیم و با قیمت مناسب محصولات برای مردم فراهم شود.
مدیرعامل سازمان در پایان با قدردانی از مدیران و فعالان حوزه تعاون روستایی استان تأکید کرد: دوره مسئولیتها کوتاه است و باید از این فرصت برای انجام کارهای ماندگار به نفع مردم استفاده کرد. کشاورز باید احساس کند محصولش با قیمت مناسب خریداری و فرآوری میشود و سود آن به خودش بازمیگردد؛ در غیر این صورت، فلسفه فعالیت تعاونیها محقق نخواهد شد.





