
عملیات اجرایی طرح ملی و زیربنایی تثبیت شنهای روان در محور استراتژیک راهآهن سیریز ـ زرند با هدف ارتقاء چشمگیر ایمنی خطوط ریلی، تضمین پایداری زیرساختهای حیاتی حملونقل و حمایت از توسعه پایدار منطقه، رسماً آغاز شد. این پروژه مهم با سرمایهگذاری کلان ۳۰۰ میلیارد ریال، روز گذشته با حضور مقامات ارشد استانی و محلی در شهر سیریز کلید خورد. این طرح به منظور مقابله با یکی از بزرگترین چالشهای زیستمحیطی و عملیاتی در این کریدور ریلی کشور اجرا میشود.
به گزارش دل عالم به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی استان، طرح تثبیت شنهای روان در یکی از حساسترین محورهای ریلی کشور، یعنی مسیر سیریز به زرند، به صورت رسمی وارد فاز اجرایی شد. این محور به دلیل عبور از مناطق خشک و نیمهخشک و مجاورت با کانونهای تولید گرد و غبار، همواره با مشکل انباشت مداوم شن بر روی ریلها مواجه بوده است. این پدیده نه تنها موجب افزایش هزینههای نگهداری و تعمیرات شده، بلکه ایمنی حرکت قطارها، بهویژه قطارهای باری سنگین که بخش قابل توجهی از ترانزیت ملی را جابجا میکنند، به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
این اقدام که به عنوان یک طرح ملی تعریف شده، پاسخی مستقیم به چالشهای زیستمحیطی و ایمنی در این منطقه محسوب میشود.
این پروژه زیربنایی با هدف جلوگیری از نفوذ و انباشت شنهای روان بر روی خطوط ریلی طراحی شده است. دامنه عملیات شامل تثبیت فیزیکی و بیولوژیکی حریم ریلی در پهنهای به طول تقریبی پنج کیلومتر در محدوده بین سیریز و ایستگاه زرند است.
علیرضا ابوالحسنی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در این خصوص گفت: پروژه مقابله با بیابان زایی احداث تله رسوبگیر در طول 260 کیلومتر به موازات این خط ریلی احداث گردیده است که برای باقی مانده این مسیر به طول 5 کیلومتر در جلسه ای که با حضور دکتر وحید معاون آبخیزداری ، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و فرماندار شهرستان زرند برگزار شد مقرر گردید ادامه این مسیر نیز با صرف اعتبار 300 میلیارد ریال طی 3 سال، پروژه احداث تله رسوب گیر همراه با نهالکاری اجرا شود.
به گزارش دل عالم به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی استان، طرح تثبیت شنهای روان در یکی از حساسترین محورهای ریلی کشور، یعنی مسیر سیریز به زرند، به صورت رسمی وارد فاز اجرایی شد. این محور به دلیل عبور از مناطق خشک و نیمهخشک و مجاورت با کانونهای تولید گرد و غبار، همواره با مشکل انباشت مداوم شن بر روی ریلها مواجه بوده است. این پدیده نه تنها موجب افزایش هزینههای نگهداری و تعمیرات شده، بلکه ایمنی حرکت قطارها، بهویژه قطارهای باری سنگین که بخش قابل توجهی از ترانزیت ملی را جابجا میکنند، به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
این اقدام که به عنوان یک طرح ملی تعریف شده، پاسخی مستقیم به چالشهای زیستمحیطی و ایمنی در این منطقه محسوب میشود.
این پروژه زیربنایی با هدف جلوگیری از نفوذ و انباشت شنهای روان بر روی خطوط ریلی طراحی شده است. دامنه عملیات شامل تثبیت فیزیکی و بیولوژیکی حریم ریلی در پهنهای به طول تقریبی پنج کیلومتر در محدوده بین سیریز و ایستگاه زرند است.
علیرضا ابوالحسنی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در این خصوص گفت: پروژه مقابله با بیابان زایی احداث تله رسوبگیر در طول 260 کیلومتر به موازات این خط ریلی احداث گردیده است که برای باقی مانده این مسیر به طول 5 کیلومتر در جلسه ای که با حضور دکتر وحید معاون آبخیزداری ، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و فرماندار شهرستان زرند برگزار شد مقرر گردید ادامه این مسیر نیز با صرف اعتبار 300 میلیارد ریال طی 3 سال، پروژه احداث تله رسوب گیر همراه با نهالکاری اجرا شود.