
موساد از ۲۳ خرداد وارد جنگ ترکیبی از جمله ترور،خرابکاری ،حملات سایبری، و عملیات روانی علیه ایران در قالب عملیات پراکنده زنجیره ای شد، اما مردم ایران بهصورت معجزه آسایی به بلوغ اجتماعی رسیدند و رسانه نماهایی مانند اینتر نشنال و بی بی سی را کنار زدند.
تصاویر مقایسه برخورد ایرانیان با روحیه در تونل ها و صهیونی های مضطرب در پناهگاه ها در قبال جنگ، ریسک مشکلات اسرائیل را بالا برد. تل آویو همیشه از طریق عملیات گزینشی و غافل گیرانه وارد جنگ می شود. آمریکا هم نامحسوس در ۳ حوزه اطلاعات ماهواره ای، سوخت رسانی هوایی و حوزه آواکس به آنها کمک کرد.
در مقابل، تاکتیک پهپادهای ایرانی هم در ۳ حوزه شناسایی، انتحاری و عملیاتی کارنامه موفقی از روز سوم به بعد از خود ارائه کرد.
تصاعد بحران پله ای در روش موساد در ۱۰ روز گذشته، نشان داد جنگ رسانه ای در حال حاضر از جنگ نظامی، از اولویت و تاثیر بیشتری برخوردار است. در این جنگ رسانه به جای مرثیه خوانی و موضع گیری باید اقدام رسانه ای کرد، تا به مرحله بازسازی جایگاه رسانه ای در بین افکارعمومی از طریق باورمندی برسیم.
یعنی مردم برای اینکه ببینند دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است، ابتدا به ما رجوع کنند و ۳ گانه روایت، تصویر و استدلال را از ما جویا شوند. تصویر هم باید دارای گرافیک و تحلیل باشد؛ کلیت این پکیج مبدل به (دستاورد رسانه ای) خواهد شد.
به طور مثال؛ ۵ برابر شدن ارتباط مردم با پلیس جهت گزارش و معرفی مزدوران و وطن فروشان، باید مستند سازی حرفه ای، تصویر سازی گرافیکی و استدلال تحلیلی شود تا مردم به وضوح نتایج عینی و ملموس بازسازی جایگاه پلیس را در ساختار رزم رسانه تحت قاعده روانشناسی(مطلوبیت) در ذهن خود نهادینه شده و درک کنند.
نبرد اوکراین و روسیه، رقابت چین و آمریکا برسر تایوان و جنگ خاورمیانه، خبر از نظم جدید جهانی میدهد که باید نقش و وزن ایران در ساختار نظم نوین تثبیت و تعیین شود.
محمد رضا طورانی
فوق دکترای رسانههای اجتماعی