
به گزارش دل عالم به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، این نشست با صحبت های دکتر محمد حسین مهرالحسنی عضو هیات علمی گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیرامون «هوش مصنوعی و آینده دانشگاهها: چالشها، فرصتها و راهکارها» آغاز شد.
وی با اشاره به تأثیرات گسترده فناوری هوش مصنوعی بر نظام آموزش عالی چالشهایی مانند افزایش تقلب علمی و تهدید اعتبار نظامهای ارزیابی و نیز فرصتهایی مانند افزایش بهرهوری را برشمرد.
دکتر مهرالحسنی به واکنشهای متفاوت دانشگاههای دنیا در قبال این پدیده اشاره کرد و افزود: در مواجهه با هوش مصنوعی، شاهد دو رویکرد حداقلی و حداکثری هستیم؛ عدهای خواستار محدودکردن و برخی دیگر طرفدار آزادسازی استفاده از این فناوری در محیطهای آکادمیک هستند.
این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم طراحی نظام حکمرانی هوش مصنوعی در دانشگاهها، خاطرنشان کرد: برای مدیریت این تحول، باید چهار کارکرد اصلی دانشگاهها را در نظر بگیریم. در حوزه آموزش، باید به مقوله اعتبار علمی و صیانت از اصالت آثار توجه ویژهای داشت.
وی بازتعریف آموزش در عصر هوش مصنوعی را امری ضروری خواند و بر لزوم تدوین راهبردها و سیاستهای شفاف، منعطف و آیندهنگر برای بهرهگیری مؤثر و ایمن از این فناوری در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش تأکید کرد.
دکتر علی اکبر حقدوست، رئیس پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تشبیه دنیای امروز و آینده به صحنهای بیرحم، گفت: اگر جامعه و دنیا احساس کند که دانشگاه دیگر کارکرد مؤثری ندارد، به راحتی آن را حذف خواهد کرد.
وی ادامه داد: وقتی نهادی کارکرد خود را از دست دهد، کنار گذاشته میشود. اگر جامعه راهی راحتتر برای رسیدن به اهداف خود بیابد، مسیرش را تغییر خواهد داد.
دکتر حقدوست، با اشاره به ظهور هوش مصنوعی به عنوان عاملی که همه معادلات را بر هم زده و مرزها را برداشته است، پرسش محوری خود را اینگونه بیان کرد: دانشگاه برای حفظ بقای خود و از بین نرفتن، چه باید بکند؟
دکتر حسین نظامآبادی، رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان در پاسخ به این پرسش آینده را از منظر سنتی ترسناک توصیف کرد و گفت: اکنون عصر هوش مصنوعی است و فاصله بین انقلابهای علمی به سرعت در حال کوتاهتر شدن است.
وی افزود: هوش مصنوعی از یک فناوری صرف فراتر رفته و به یک پلتفرم تحولآفرین جهانی تبدیل شده که نقشی بینظیر ایفا میکند.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به یکی از بزرگترین دغدغههای رایج گفت: بخش عمدهای از ترس ما از هوش مصنوعی، نگرانی از بیکاری و از دست دادن مشاغل است. اما پرسش اساسیتر این است: در دنیای هوش مصنوعی، آیا انسان همچنان به آموزش و دانشگاه نیاز دارد؟
دکتر نظامآبادی در پاسخ به این پرسش راهکار مشخصی ارائه داد و گفت: پاسخ مثبت است، اما نقش انسان تغییر میکند. در این عصر، انسانها لازم است که "کانسپت" یا "مفهوم" را در بیاورند. ما نیازمند تربیت نیروهایی هستیم که توانایی خلق ایدههای نو، تشخیص مسائل پیچیده و ارائه راهحلهای مفهومی را داشته باشند؛ مهارتهایی که هنوز در انحصار ذهن انسان است.
دکتر نظام آبادی گفت: ما باید به استقبال هوش مصنوعی برویم. به جای نگرانی و مقاومت، باید خود را با شرایط جدید وفق دهیم و حضور هوش مصنوعی را به فرصتی برای ارتقای کیفی آموزش و پرورش انسانهای خلاق تبدیل کنیم.
دکتر حمید شریفی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در پاسخ به سئوال دکتر حق دوست اظهار داشت: الان دنیا به گونه ای شده که دنیا دارد فکر کردن را از ما میگیرد.
وی پدیده هوش مصنوعی را حاوی یک فرصت تاریخی دانست و افزود: اتفاق خوبی که علیرغم همه ترسها در حال رخ دادن است، این است که بشر بالاخره دارد به سمت یکپارچگی دانش و علم حرکت میکند.
دکتر شریفی با تأکید بر لزوم مدیریت هوشمندانه این تحول گفت: بحثهای سیاستگذاری کلان را باید ایجاد کنیم. امیدوارم بتوانیم تهدیدهای هوش مصنوعی را شناسایی کنیم. نکته منطقی این است که نقاط قوت آن را بگیریم و نقاط ضعفش را به درستی در بیابیم.
دکتر علی اسدی پور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با مقایسه نگرش اساتید گذشته و حال افزود: گر بتوانیم همراه با پیشرفت علم و دانش، بخش اخلاقیات را نیز پررنگ و الزامی کنیم، دیگر هیچ ترسی نداریم. اخلاقمداری باید در توسعه هوش مصنوعی توسط دولتمردان و همه ذینفعان رعایت شود.
دکتر نجمه منصوری رئیس بنیاد نخبگان استان کرمان نیز در این نشست بر اجتنابناپذیری این تحول تأکید و خاطرنشان کرد: راهی نداریم که همراه شویم با هوش مصنوعی. آنچه رویا بود در گذشته، به واسطه پیشرفتهای هوش مصنوعی، در حال محقق شدن است.
وی چالش اصلی را جلوگیری از ایجاد شکاف دیجیتال و عقبماندگی دانست و راهکارهای عملی چون ایجاد زیرساختهای مناسب، حمایت گسترده و همهجانبه از فناوران و استارتآپها، تحلیل و بهرهگیری هدفمند از دادههای پژوهشی دانشگاهها را بیان کرد.
دکتر حسین صافی زاده قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در امور ستادی در پاسخ به سئوال مطرح شده در این نشست بیان کرد: تفویض کامل فرآیندهای تفکر و پژوهش به هوش مصنوعی، توانایی نقادی و خلاقیت انسان را به مخاطره میاندازد.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی هم میتواند مفید باشد و هم مضر، توضیح داد: قرار نیست هوش مصنوعی کار ما را انجام دهد. اکنون درس خواندن و تحقیق به آن سپرده میشود. اگر این اتفاق بیفتد، دیگر نمیتوانیم فکر کنیم.
وی با اشاره به هسته اصلی تعلیم و تربیت دانشگاهی افزود: بحث، نقادی بودن ماست. اگر تفکر گرفته شود، نقادی هم گرفته میشود.
وی تاکید کرد: استفاده صحیح از این فناوری یک ضرورت است و نباید جایگزین تفکر انسان شود.





