چهارشنبه14 خرداد 1404     Wednesday, June 4, 2025
1404/03/12
کدخبر :139514
1
چاپ :

هوش مصنوعی در خدمت فرش ایرانی، نخ‌هایی از جنس داده، گره هایی از جنس فناوری

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی هوش مصنوعی ایران، یازدهمین نشست تخصصی روسای ادارات فرش کشور به میزبانی استان کرمان برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدهادی زاهدی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و رئیس انجمن ملی هوش مصنوعی ایران از نقش و تاثیر تحولات فناوری در صنعت فرش سخن گفت و افزود: ورود هوش مصنوعی به چرخه طراحی نقشه فرش و بازآفرینی نقشه‌های سنتی، بهینه‌سازی رنگ‌آمیزی و تشخیص اصالت فرش و نقش آفرینی در تمامی زنجیره تولید تا صادرات فرش، این صنعت را با تحولات جدی همراه ساخته است.

به گزارش دل عالم، دکتر زاهدی سخنانش را با یک دغدغه آغاز کرد: چگونه می‌توان فرش دستباف ایرانی را به جایگاه واقعی خود رساند؟ پاسخ ساده بود: با فناوری های نوظهور و به‌ ویژه با هوش مصنوعی. به اعتقاد وی، آنچه که امروز صنعت فرش نیاز دارد، تنها رنگ و طرح نیست، بلکه نگاهی تازه به «فرآیندها» و «مدل های کسب و کار» است.

تحلیل داده، شناخت بازار، افزایش صادرات

یکی از کلیدی‌ترین محورهای سخنرانی زاهدی، موضوع نقش تحلیل داده در بازار جهانی فرش بود. او با اشاره به افزایش انفجاری حجم داده‌های جهانی پرسید: «چقدر از این داده‌ها برای تحلیل بازار فرش استفاده شده است؟» پاسخ، تامل براگیز بود: تقریباًصفر.

زاهدی با بیان اینکه هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های سکوهای برخط تجارت، شبکه‌های اجتماعی و رفتار مشتریان می‌تواند سلیقه بازار را با دقت بالا پیش‌بینی کند، اعلام داشت: «از این پس تصمیم‌گیری در مورد صادرات، انتخاب طرح و رنگ و حتی قیمت‌گذاری، می‌تواند مبتنی بر تحلیل های علمی و واقعی باشد، نه بر اساس حدس و گمان و نه براساس روش های سنتی!»

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.